Notera gärna att jag skrev "Det går att prata om, samtidigt som man inser att personen som ägde pistolen i det här fallet förvarade i enhet med nuvarande lag och således inte bör eller kan straffas."
och att jag la tonvikten på att det är möjligt att ha en diskussion om skärpta lagar och ansvar med startpunkt i en tragedi, utan att på något vis antyda att personen som följt de lagar som funnits vid händelsen på nåt vis skulle kunna straffas enligt nyare strängare lagar. Jag påpekade också att det är återfinns skillnader mellan det som hände i Finland, och det uppmärksammade fallet i USA - men tog upp det för att det vad jag vet är första gången som föräldrar dömts för skoldådet deras barn utfört. Och alla är långt ifrån överens om rimligheten i det, inte ens jag själv ser det som självklart med långa fängelsestraff för det (jag är dessutom överlag väldigt mycket mer för kriminalVÅRD än betoning på straff, och jag uppskattar tex. att 12 åringen i Finland behandlas efter sin ålder - vilket är något jag önskar mer av i Sverige rörande barn som begått brott där trenden där verkar att man från politiskt håll inte vill se dem som barn, och inte heller många i media eller i diskussioner på sociala medier verkar speciellt intresserade av att ta hänsyn till den låga åldern).