Sköldpaddsfärgad katt

Winni

Trådstartare
Hur är det egentligen. Jag hade i bakhuvudet något som jag lärt mig en gång i världen ;) att sköldpadd alltid var honor. Om det andå skulle vara så sällsynt att det var en hane, så skulle den vara steril.

Men hur är det? Är det lika mellan hel (eller vad man säger) sköldpaddsfärgad och vit med sköldpaddfärg?

Kan man redan när de är nyfödda och har de färgerna direkt säga att de är honor?

:confused::confused::confused:

Sv: Sköldpaddsfärgad katt

Hur är det egentligen. Jag hade i bakhuvudet något som jag lärt mig en gång i världen ;) att sköldpadd alltid var honor. Om det andå skulle vara så sällsynt att det var en hane, så skulle den vara steril.

Men hur är det? Är det lika mellan hel (eller vad man säger) sköldpaddsfärgad och vit med sköldpaddfärg?

Kan man redan när de är nyfödda och har de färgerna direkt säga att de är honor?

:confused::confused::confused:

Det vita har egentligen inget med sköldpaddsfärgen att göra, så den har inget med könsfrågan att göra heller. Vitfläckighet är ett eget anlag som ligger ovanpå färgen, precis som skäck på hästar. Så den kan du lägga åt sidan. Katter har 2 färgpigment, rött och svart. Alla färger grundar sig i dessa men har olika anlag som påverkar dessa 2 och gör att dom ser annorlunda ut. Så grundfärgen på alla katter är rött eller svart. Färgen sitter på x-kromosomen, katter har liksom människor XY om det är en kille och XX om det är en tjej.
Redan där ser man att hanar bara kan ha en färg eftersom dom bara har ett X. Sköldpaddsfärgen är ju både rött och svart och eftersom det bara ligger en färg per X, så krävs det alltså 2 X för att kunna få färgen sköldpaddsfärgad. Alltså är det enligt naturen bara honor som kan vara sköldpaddsfärgade. Hanar som blir det är det av 2 anledningar.
1. Den har nån form av kromosomfel. Antingen XXY och då är den också steril. Eller så blir det nått knas i magen på mamma katt och hanbäbisen blir 2 i en, dvs XXYY. Då är den fertil, vilket händer då och då.
2. Endel hanar sägs vara sköldpaddor utan att egentligen vara det. Dom är röda med en enstaka svart fläck. Den svarta fläcken är då egentligen inte svart utan en ansamling av rött som ser svart ut. Sånt kan man se även på fuxar, vissa har en svart fläck trots att fuxar inte har nått svart anlag alls.

Så nej, det går inte att säga könet helt säkert bara av färgen (jo, på röda i vissa fall, men inte annars) men nästan säker kan man vara då det väl är 99% att det är honor.

Senast ändrad:

MissFidelis svar blev långt, så jag ger ett kortare svar:
Katten har två färger - rött respektive svart.
Färgen sitter på X-kromosomen.
Hanar har ju XY och kan därför bara ha en färg (svart ELLER rött)
Honor med XX kan ha två färger, och kan därför vara sköldpaddsfärgade (både svart och rött).

Vitfläck är separat anlag, och ärvs inte könsbundet.

Tusen tack MissFideli för din långa svar, det var faktist oerhört intressant att läsa.
Tack också till MsLuna för ditt svar och förklaring. Nu är jag lite klokare tackvare er :bow:

Så nu kan jag alltså inte tvärsäkert säga att de är honor längre och framförallt inte de med vitt :mad: :D:D

Tusen tack MissFideli för din långa svar, det var faktist oerhört intressant att läsa.
Tack också till MsLuna för ditt svar och förklaring. Nu är jag lite klokare tackvare er :bow:

Så nu kan jag alltså inte tvärsäkert säga att de är honor längre och framförallt inte de med vitt :mad: :D:D

Får du en sköldpadda kan du med 99.99% säkerhet säga att de är honor, direkt från födseln.

Sköldpaddshanar, även fast de finns, är oerhört ovanliga.

Får du en sköldpadda kan du med 99.99% säkerhet säga att de är honor, direkt från födseln.

Sköldpaddshanar, även fast de finns, är oerhört ovanliga.

Ja vad bra att veta och så kan jag skryta :angel: lite när någon får en kull och inte vet könet på en sköldpaddunge. Nej men det är jätteintressant det här tycker jag i alla fall.

*KL*

Relaterad fråga:

Jag har hört att bara hanar kan vara röda? Stämmer det?

Nej, men det stämmer i specifika fall.

En sådan kombination är svart hane och sköldpaddshona. Då kan honorna bli sköldpadd eller svarta, hanarna svarta eller röda.

Røda och rødvita honor finns, men det ær vanligare med
røda hanar. Då jag var barn fick Snurran som var skøldpadd
flera fina rød-vita honor med grannens rød-vita hankatt.
Har jag rætt så krævs røtt anlag från både far och mor før
att få røda honor.

Visst borde det vara likdant med svarta ?

Röd hane och padd-hona blir svarta honor ?

Varför är då svarta katter vanligare än röda ?

Røda och rødvita honor finns, men det ær vanligare med
røda hanar. Då jag var barn fick Snurran som var skøldpadd
flera fina rød-vita honor med grannens rød-vita hankatt.
Har jag rætt så krævs røtt anlag från både far och mor før
att få røda honor
.

Precis!

Poppys mamma är svartpadda och pappan är rödtabby.
Poppy är rödspotted
poppy094a.jpg

Poppy parades med en rödsilvertabby hane och fick fyra ungar, varav två är flickor.
Delilah är cremespotted (ev silver)
poppybebis2vecka3.jpg

och Ellda är rödspotted (ev silver)
poppybebis1vecka3.jpg

Visst borde det vara likdant med svarta ?

Röd hane och padd-hona blir svarta honor ?

Varför är då svarta katter vanligare än röda ?

Röd hane + svartpadda hona =
Hanar: röda och svarta
Honor: röda och svartpaddor

(ev dilution om bägge föräldrar bär på det)

Ja, jag inbillar mig det i allafall.

Det räcker med att gå in på katthemmens sidor och nästan hälften är svarta med eller utan vitt/aguti. Min inte alls så många röda.

Precis!

Poppys mamma är svartpadda och pappan är rödtabby.
Poppy är rödspotted
poppy094a.jpg

Poppy parades med en rödsilvertabby hane och fick fyra ungar, varav två är flickor.
Delilah är cremespotted (ev silver)
poppybebis2vecka3.jpg

och Ellda är rödspotted (ev silver)
poppybebis1vecka3.jpg

Nämen Poppy!! Och du :eek: Lureri att inte säga att du är du :mad: ;)

jag ser inte heller skillnad på dem. Minns knappt vilken Poppy var, tror hon var höger bak...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 777
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 622
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar