Skolbussar

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Är det någon som vet om det finns regler/riktlinjer för hur tidigt barnen får komma till skolan med kommunens skolbuss?

Vi bor ca 5 min bilväg, raka vägen till skolan, bussen hämtar upp dottern
kl 7 08 och hon är på skolan ca 7 30 och sedan måste de vara ute tills skolan börjar 8 15 och nu har dottern redan innan ett år i skolan tröttnat på att gå upp så tidigt för att stå på en skolgård och vänta. Henns klasskompisar kommer med annan buss och kommer runt 7 45, det är andra elever som kommer samtidigt med henne men i dagsläget ingen som hon leker med. De får inte gå in inomhus om det inte är extremt kallt/dåligt väder.

Jag skulle visserligen kunna skjutsa henne men det skulle antingen innebär att jag måste lägga om sonens förskoletider så han kommer strax före halv nio till dagis, vilket inte är så populärt då de äter frukost strax efter 8 och är på nypen färdiga till halv nio, eller oxå ska jag ta med honom i bilen, skjutsa dottern, åka hem och vara hemma 10 min innan vi packar in oss i bilen igen och åker åt andra hållet till förskolan.

Sv: Skolbussar

:eek:

Vadå inte får gå in ? Säger vem då..en lag eller är det bara någon som betämt det ? Detta kan väl aldrig vara rätt och riktigt. Nog måste väl barnen åtminstone få sitta i korridorerna. Detta var det konstigaste jag hört. Är det inga föräldrar som reagerat och sagt stopp ? Hade jag haft barn och det var så, hade jag nog gått i taket med råge. Skolan är ju barnens arbetsplats, och nog ska väl dom få bestämma om dom ska vara ute eller inne, och helst tidigt på morgonen. Nä fy vad dåligt. Är skolan låst på morgonen så dom inte kommer in ? Och om den inte är det, vad skulle hända om dom gick in och satte sig ? Är alla lärare inne på morgonen..i så fall kan ju dom också gå ut och ställa sig på skolgården.

:eek:

Är alla lärare inne på morgonen..i så fall kan ju dom också gå ut och ställa sig på skolgården.

Absolut! Det vore ju hemskt om de var inne och förberedde sin undervisning så att det blev bra lektioner för eleverna när skolan väl började.

Att de inte får gå in är en skolpolicy, barnen ska vara ute i friska luften. Och nej det är i princip inga korridorer, där dottern går in kommer de direkt i kapprummet och sedan är det "klassrummen", och det är inte förrens de kommer upp i fyran som de har klassrum i korridor.

Fritispersonalen och ett visst antal lärare är ute och kollar så ingen smiter in och de ska även förhindra mobbing/bråk på skolgården. Det är en liten byskola, lärarna har i princip koll på alla elever på hela skolan på gott och ont.

Men det jag engentligen tycker är problemet är att dotterns buss kommer så fruktansvärt tidigt till skolan, det blir liksom väldigt långa dagar för henne och då åker hon ändå hem med 2 bussen för att få en stund på fritis för att kunna knyta lite mer kontakter.

Sådär ser det ut på vår byskola också.
Både vad det gäller ungefärliga tider och policy.

Om jag hade varit i din situation så hade jag skjutsat och lagt om tiderna för sonen.
Då får dottern nästan en hel timma till på sig att vara hemma i godan ro.

Visst är väl frisk luft bra, men vad är meningen med denna militärpolicy egentligen ? frisk luft får dom väl under dagen med på rasterna.

Ja, det är svårt att uttrycka ironi i skrift, det är inte alla som lyckas...

Sådär ser det ut på vår byskola också.
Både vad det gäller ungefärliga tider och policy.

Om jag hade varit i din situation så hade jag skjutsat och lagt om tiderna för sonen.
Då får dottern nästan en hel timma till på sig att vara hemma i godan ro.

Ja det får väl bli något sånt, det känns bara så dumt att sitta och köra flera kilometer i "onödan" när skolbussen faktiskt går, sonens förskola ligger åt helt andra hållet så han får sitta och åka runt.
Jag ska ialla fall ta upp det till diskussion på skolan om de kanske kan lägga om turen och ta den "andra" turen bussen gör först, dels är de flera på den turen, större chans att alla faktiskt har kompisar på den, och den kommer lite senare till skolan än vad första turen gör nu.

Fast jag tror inte att det är skolan som bestämmer tiderna för skolskjutsarna, det brukar vara en skolskjutssamordnare för hela kommunen om man bor i en landsortskommun.
Vi har i allafall ingenting med skjutsen att göra på vår skola, har man som förälder problem med något som har med det att göra så ringer man till kommunen.

Hur har ni lyckats få skolskjuts om ni bor 5 minuters bilväg från skolan?

Extremt hårt trafikerad riksväg är enda sättet att ta sig till skolan, så nej det har aldrig ens varit uppe till diskussion att vi inte skulle få skolskjuts, vi bor nästan längst bort åt "vårat" håll och det finns barn som har kanske 2 mins bilväg som oxå får skolskjuts pga att vägen inte går att korsa på ett säkert sätt, det är 90 väg, ingen cykel/gångväg överhuvudtaget.

Hur har ni lyckats få skolskjuts om ni bor 5 minuters bilväg från skolan?
5 minuters bilväg är ganska lång väg för ett litet barn att gå eller cykla till skolan, hur långt det är beror på vad det är för väg - landsväg eller grusväg på landet.

(min dotter kommer till skolan alldeles lagom några minuter före skolan börjar)

Fast jag tror inte att det är skolan som bestämmer tiderna för skolskjutsarna, det brukar vara en skolskjutssamordnare för hela kommunen om man bor i en landsortskommun.
Vi har i allafall ingenting med skjutsen att göra på vår skola, har man som förälder problem med något som har med det att göra så ringer man till kommunen.

Det är något som jag oxå tror, men min fundering är vilket ansvar skolan/kommunen har hur tidigt barnen får komma till skolan. Jag läste på ett annat ställe att barnen inte fick komma tidigare än 30 min men ingen har kunnat hitta en lagtext om det så jag tänkte höra här om någon visste exakt.
Så antagligen så får jag lov att vända mig till kommunen, vilka brukar hänvisa till bussbolaget som sedan hänvisar till kommunen och så valsar man fram och tillbaka. (Jag var med och hjälpte svägerskan och svågern för ett par år sedan när bussbolaget fick för sig att lämna av barnen nere vid 90 vägen istället för att svänga upp vid skolan då den sparade 2 min på den manövern)
Men jag tänkte börja med att prata med skolan, det hela kanske går att lösa med att hon får lov att gå in i fritislokaler, det är säkert flera barn som inte gillar stituationen som kanske oxå behöver få komma in och slippa stå ut och vänta när det är kallt och blött.

Senast ändrad:

Är alla lärare inne på morgonen..i så fall kan ju dom också gå ut och ställa sig på skolgården.

I agree!

Avskyr när vuxna ska sätta regler för att barnen ska leva så sunt som möjligt och sen inte följer det för 5 öre själva.

Vi hade det likadant på min skola när jag gick i låg/mellanstadiet. Fick aldrig vara inne på raster eller innan skolan. Det var hemskt! Om det så var spöregn så kunde läraren IBLAND sträcka sig till att låta det vara öppet så vi kunde gå in i kapprummet. :crazy: Annars har jag mest minnen av att man stått ute i spöregn. :mad:
Sen går dom själva direkt till lärarrummet och fikar. USCH! Inget emot att dom tar rast och en fika, men då ska banne mig barnen få välja fritt om dom vill vara inne eller ute.

Här får man "stoppa in" ungarna på fritids innan man åker till jobbet om man inte kan skjutsa dom. Vet ungar som hunnit få moped innan dom tjafsat färdigt om skolskjuts med kommunen. Katastrof.

I agree!

Avskyr när vuxna ska sätta regler för att barnen ska leva så sunt som möjligt och sen inte följer det för 5 öre själva.

Vi hade det likadant på min skola när jag gick i låg/mellanstadiet. Fick aldrig vara inne på raster eller innan skolan. Det var hemskt! Om det så var spöregn så kunde läraren IBLAND sträcka sig till att låta det vara öppet så vi kunde gå in i kapprummet. :crazy: Annars har jag mest minnen av att man stått ute i spöregn. :mad:
Sen går dom själva direkt till lärarrummet och fikar. USCH! Inget emot att dom tar rast och en fika, men då ska banne mig barnen få välja fritt om dom vill vara inne eller ute.

De yngre barnen brukar inte ha några problem med detta. De har kläder som fungerar i alla väder och leker lika glatt oavsett väder.
Jobbar i en skola som sträcker sig upp till sexan och det är mycket sällan som ens sexorna ber om att få vara kvar inne. Är det riktigt skitväder så får de det förstås. Problemet då är att lärarna inte får någon rast eftersom vi inte är tillräckligt många för att ha rastvakter både ute och inne.

Annars tycker jag att det är rätt självklart att olika regler gäller för barn och för vuxna. Man märker direkt på barnen om de inte fått komma ut och få frisk luft och fått röra på sig. Själv behöver jag få komma ifrån och prata med andra vuxna och sitta ifred en stund - det är vad som får mig att funka resten av dagen.
Så att rättvisan ska vara att om vuxna får fika så ska barn också få det så håller jag inte med dig. Det ÄR ändå skillnad på barns rörelsebehov och vuxnas.
Hade man kunnat fixa rörelselekar inomhus med vuxna ledare så kvittar det mig personligen lika om ungarna får vara inomhus vid dåligt väder, men det kan som sagt var falla i brist på rastvakter.

Kl

Kan någon förklara VAD ett kapprum är ? I våran skola hade vi korridor där man hängde av sig kläderna. Är kapprum en hall eller vadå ? Finns det liksom ingen plats för människor i ett kapprum ? Vad har man en skola för då om folk inte får plats mer än i salarna ? :crazy:

Förövrigt skulle jag aldrig tillåta min dotter stå ute på nån jädra skolgård på morgonen bara för att lärarna anser frisk luft är bra. Luft får dom ändå eftersom det råkar finnas raster under en skoldag.

Egentligen ser jag inga större problem i att de får lov att vara ute om det handlar om en kortare tid, men 45 min känns lite för lång tid att stå ute på morgonen, och tex fredagar så har de skogsdag och kommer inte in alls förrens till lunch.
Så som skolan är byggd så finns det inget uppehållsrum utan det är små kapprum som inte är lämpliga att vara i någon längre stund, vilket jag tycker är bra på många sätt, men just på morgonen önskade jag att det fanns ett uppehålls rum med personal där barnen kunde få komma in om de vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 931
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar