Sv: Skolans förväntningar på föräldrar
Väljer att svara just på detta då jag känner att jag måste utveckla mig lite. Och nej, jag tror inte att du uppfattat mig fel. Men i år har jag två barn med dessa förväntningar med sig hem, nästa år 3. Visst, läxorna är inget vi dör av hemma hos oss, men den som är ensamstående då? Och måste jobba heltid (för det gör inte jag) och är hemma ännu senare än jag? När man ska handla ska det ske på väg hem från jobbet och då blir man ännu senare?
Och nej, många veckor tittar jag inte på barnens läxor alls. Jag förutsätter att de är gjorda på de läxdagar som är bestämda hemma hos oss. Om någon har problem med läxan och ber om hjälp så får de hjälp (men jag talar inte direkt om rätt svar, vilket jag vet att många föräldrar gör). Under läsveckorna ska varje barn läsa högt varierande tid varje dag. Det kan inte alla göra samtidigt så det gäller att ha rasande fart om alla ska hinna läsa för mig medan jag lagar middag, och då jobbar vi med intonation, betoning, tydlighet etc. Tack och lov är detta bara en begränsad period varje termin. Sonen som hade jobbigt med bokstäver förra året och skrev trögt fick öva hemma under sommarlovet i utbyte mot "stanna-uppe-tid" för att få lite mer flyt. Vi har skapat mattesagor vid middagsbordet i flera år etc etc. Men att stå över barnen och sudda deras treor ser inte jag som min uppgift.
Varför får det inte finnas fel i barnens läxor när de lämnas in? Det betyder ju dels att det alltid är jag som förälder som får ta rollen av "rödpenna", dels att läraren inte behöver lägga tid på vare sig rättning eller sin roll som pedagog att förklara felen för barnet. När dessutom hela skolan inkl 6
rna slutar vid lunch på fredagarna och de hade lagt ut för lite tid på förskoleklassen i år kan jag som förälder verkligen undra vad lärarna själva tänker sig för utveckling av sin uppgift de närmaste åren.
Hur som så är jag med i sagda föräldraförening i år. Jag har avstyrt den s.k. "myskassan" så nu ska de klasser som vill ha gofika baka själva och "guldkant på tillvaron" får för övrigt bekostas av skolans budget. Resten av aktiviteterna det pratades om var mer av trivselkaraktär och låg utanför själva skolverksamheten vilket jag tyckte var helt OK. De dagsaktiviteter som det pratats om visade sig finnas föräldrar till som var villiga att ta på sig det så då antar jag att om det inte finns så blir det inget. Nu var rektorn inte där under det mötet, hoppas att han inte kommer och styr upp framöver heller...
Fö kan jag bara som lärare själv tycka att bl a Princessfeminist och Liten Vit har kommit med bra inlägg. Som lärare har man mängder med material, både det som ska till undervisning och det eleverna har lämnat in. På högstadiet kan man lätt ha över 70 elever på en heltid och att ha allt det elektroniskt skulle ju lösa mycket men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Fortfarande jobbar många lärare i skolor som byggdes långt innan lärarna blev bundna till sin arbetsplats 35 timmar i veckan, i kalla, bullriga lokaler med ett personalrum med en telefon och sedan sina "kontor" inrymda i fd städskrubbar. Dator finns på annan plats eftersom den ska delas med andra lärare. Det är inte heller bara så att föräldrar ringer till lärare, lärare måste också ringa till föräldrar. Det är ofta inte så populärt att göra detta under kontorstid för då stör man föräldern på jobbet. Det innebär att lärarna ringer hemifrån från sin egen telefon och ofta sitter med jobbiga samtal sent på kvällarna.
Många undersökningar visar att föräldrarna har stor betydelse för hur barnen lyckas i skolan. Man kan se den information vi fick som en del av den förståelsen. Samtidigt tycker jag att det borde vara tvärtom - att skolverksamheten läggs upp så att föräldrarollen inte behöver ha den här betydelsen, pedagogiskt eller ekonomiskt. Först då kommer vi att närma oss en jämlik skola.