Asa_S
Trådstartare
Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar?
Mina barn går i F, 2 resp 4. Först fick vi av rektor veta att vi ska läsa likabehandlingsplan och kvalitetsredovisning (vilket jag gör av eget intresse). Sedan satt jag i F-2ans klassrum och där fick vi en broschyr om barns läsutveckling med en massa instruktioner om hur mycket vi ska läsa för/med våra barn för att främja deras läs- och skrivutveckling. Sedan uppmanades 1ornas föräldrar att göra en mattepåse hemma där det förvaras 10 saker eftersom de ska jobba med det i matten. Föräldern ska sitta med sitt barn och öva att skriva siffror, sudda där det blir fel och få barnet att göra om (samma sak med bokstäver flikade den andra läraren in). Det är jätteviktigt att vi lyssnar på läsläxan (inte bara en gång) och hjälper barnet med den. Påpekar stor bokstav och punkt på skrivläxan. Det är inte längre tillåtet för skolan att samla in pengar för att sätta guldkant på tillvaron för eleverna, så numera är varje klassförälder också i föräldraföreningen som fått detta uppdrag. Föräldraföreningen brukar också traditionsenligt stå för julpysslet (under skoltid!), önskemål om disko, friluftsdag i slalombacken och diverse andra kvällsaktiviteter framfördes till de nyvalda. Naturskola är det nästan varje vecka och då vore det jättebra om barnen fick med sig "minifika" hemifrån, behöver inte vara så mycket, bara lite varm dryck och en bulle kanske. Skolan står för lunch i det fria, en varmkorv och en festis, tycker man att det är lite så får man gärna skicka med mer mat, det går jättebra.
Jag blir alldeles matt. Dels började jag undra en bit in i mötet hur mycket tid lärarna lägger på varje barn under lektionerna med tanke på all tid föräldrarna ska lägga på skolarbete med sina barn. Dels bor vi i glesbygd vilket innebär att många av oss pendlar till våra jobb och kan ha ganska dryga dagar. Jag är för läxor och det klart att man måste hjälpa sina barn men jag tycker en läxa ska vara utformad så att barnet i grunden kan utföra den utan assistans (jag är själv lärare i grunden), inte så att den bygger på en lärarinsats av förälder. Sedan vill jag gärna hinna umgås med mina barn som förälder, inte som instruktör. Det här med utematen blir jag också irriterad över. Inte för att jag missunnar mitt barn fika på utflykten, men det är skolan som planerar och lägger upp sin verksamhet och då ska de banne mig göra det med tanke även på sådana här saker, det ska inte jag som förälder behöva arbeta med. Jag tycker de har lagt över väldigt mycket av den verksamhet de har ansvar över på föräldrarna. Den skola jag arbetar på i samma kommun har inte alls det här upplägget, jag har aldrig ens hört en tanke åt det hållet.
Är det så här på era skolor?
Mina barn går i F, 2 resp 4. Först fick vi av rektor veta att vi ska läsa likabehandlingsplan och kvalitetsredovisning (vilket jag gör av eget intresse). Sedan satt jag i F-2ans klassrum och där fick vi en broschyr om barns läsutveckling med en massa instruktioner om hur mycket vi ska läsa för/med våra barn för att främja deras läs- och skrivutveckling. Sedan uppmanades 1ornas föräldrar att göra en mattepåse hemma där det förvaras 10 saker eftersom de ska jobba med det i matten. Föräldern ska sitta med sitt barn och öva att skriva siffror, sudda där det blir fel och få barnet att göra om (samma sak med bokstäver flikade den andra läraren in). Det är jätteviktigt att vi lyssnar på läsläxan (inte bara en gång) och hjälper barnet med den. Påpekar stor bokstav och punkt på skrivläxan. Det är inte längre tillåtet för skolan att samla in pengar för att sätta guldkant på tillvaron för eleverna, så numera är varje klassförälder också i föräldraföreningen som fått detta uppdrag. Föräldraföreningen brukar också traditionsenligt stå för julpysslet (under skoltid!), önskemål om disko, friluftsdag i slalombacken och diverse andra kvällsaktiviteter framfördes till de nyvalda. Naturskola är det nästan varje vecka och då vore det jättebra om barnen fick med sig "minifika" hemifrån, behöver inte vara så mycket, bara lite varm dryck och en bulle kanske. Skolan står för lunch i det fria, en varmkorv och en festis, tycker man att det är lite så får man gärna skicka med mer mat, det går jättebra.
Jag blir alldeles matt. Dels började jag undra en bit in i mötet hur mycket tid lärarna lägger på varje barn under lektionerna med tanke på all tid föräldrarna ska lägga på skolarbete med sina barn. Dels bor vi i glesbygd vilket innebär att många av oss pendlar till våra jobb och kan ha ganska dryga dagar. Jag är för läxor och det klart att man måste hjälpa sina barn men jag tycker en läxa ska vara utformad så att barnet i grunden kan utföra den utan assistans (jag är själv lärare i grunden), inte så att den bygger på en lärarinsats av förälder. Sedan vill jag gärna hinna umgås med mina barn som förälder, inte som instruktör. Det här med utematen blir jag också irriterad över. Inte för att jag missunnar mitt barn fika på utflykten, men det är skolan som planerar och lägger upp sin verksamhet och då ska de banne mig göra det med tanke även på sådana här saker, det ska inte jag som förälder behöva arbeta med. Jag tycker de har lagt över väldigt mycket av den verksamhet de har ansvar över på föräldrarna. Den skola jag arbetar på i samma kommun har inte alls det här upplägget, jag har aldrig ens hört en tanke åt det hållet.
Är det så här på era skolor?
Senast ändrad: