skogsridning

delfi

Trådstartare
Hur gör ni, om det nu finns några, som bara motionsrider i skogen för det höga nöjets skull? Alltså inga dressyrlektioner eller liknande. Efter allt prat om att hästen måste bära sig själv, gå på tygel och trampa under sig, annars rider man sönder hästen. Rider alla ni skogsmullar med en bärig häst?
 
Sv: skogsridning

Jag använder ju min lilla A/B-ponny som skogsmulle. Hon är knappt nått utbildad så att få henne att gå i en hygglig form är ganska svårt, dessutom blir hon heltokig när hon får komma ut, så man har full upp med att hålla i sej:D
Man rider absolut inte sönder hästen! Inte enligt mej iaf!
 
Sv: skogsridning

har en mkt outbildad nordis, så för oss blir det bara sådana promenader..än så länge. jag rider inte sönder honom, enligt mig. om jag begär saker han inte klarar av, då lär jag ju rida sönder honom. men det gör jag inte, vi tar det lugnt än så länge.
 
Sv: skogsridning

Rider för det mesta i skogen, men har tagit dressyrlektioner förut.
Men de flesta dressyrövningarna vi tränat på (inte alls hög nivå ;))funkar ju ute i skogen också..
 
Sv: skogsridning

Ehm !

Rider endast i skog & mark med min arab.

En (eller flera) dressyrlektioner skulle nog inte skada bärigheten :angel:

Men hittills har det ändå gott utmärkt.

Hästen tar sig fram, både uppför & utför, utan att knäcka ryggen.

Trots brist på dressyrlektioner:o
 
Sv: skogsridning

hmm ja nu e de ju så att ja har en shire på 4 år som jag rider i skogen...Jag hatar å rida på banan och så så det blir skogsturer för oss... men nu måste ja komma igång med dressyren med honom.. vi har tagit det lungt detta året me tanke på hans ålder så har väll ridit ca 3 dar i veckan ... är ju rädd för att han ska gå sönder med för mkt ridning å träning....=) men måste nog börja träna han ordentligt i dressyr nu... *boring* =)
 
Sv: skogsridning

Oj! Vad många hästar som skulle vara "sönderridna" om det var så! :rofl:

Det är ju många som har sina hästar som promenadhästar, är ute och myser i skog och mark med dom. Hästarna älskar det!

Dressyr är icke att fördöma men vanlig skogsridning är underbart det med!

Ha det gott i skogen! :banana:
 
Sv: skogsridning

hej jag/vi rider ochså våra araber i skogen .å hej och hå vad det går över stock och sten , och det har då aldrig varit några problem med dem .

heja skogsridning:banana:

mvh chamir:)
 
Sv: skogsridning

Va skönt att man inte är ensam om att tycka det är underbart ute i skogen eller ta en galopp vid sidan av en äng. Utan att behöva tänka på form o.dy. Det är rätt som någon skrev att det går att öva ute i skogen också, men har man börjat med detta "hästeri" på äldre dagar och inte får till det riktigt med detta att få hästen att gå i form så är det inte så lätt....Har tillgång till en travare som älskar att vara ute i skogen, men som knappt går att få framåt i en paddoc.Men jag rider i backar och runt träd och han får lufsa i ren skogsmark, över stock och sten, och på vanliga skogsstigar. Detta är så härligt, finns inte bättre avkoppling.Och vilken glädje man känner när hästen äntligen går förbi den där farliga "grejen" som man kämpat med en kvart.
 
Sv: skogsridning

Jag red min medryttarhäst (en fjording) näst intill enbart i skogen. Han klättrade i backar och gick över stockar och liknande och hade fina muskler och trampade jättebra med bakbenen. Skogsridning är ju det roligaste tycker jag!!
 
Sv: skogsridning

Jag rider i princip alltid i skogen!! Har nu en ny fin ridbana men tenderar att glömma bort den...:angel:

När jag rider i skogen låter jag hästen gå på lite längre tyglar när vi klättrar, på mindre väga o dylikt så jobbar jag lite gångarter (islandhäst;) ) o vid skogsgläntor kan man lägga in lite uppmjukande volter osv. Men roligast är förstås galopperna genom oanvända traktorsspårsvägar som aldrig tycks ta slut och vadadet igenom översvämmade bäckar:love:

/EnWisa
 
Sv: skogsridning

Jag rider enbart i skogen för tillfället. Det är det jag och hästen tycker är roligast. Men självklart så jobbar jag hela tiden mot att hon skall gå i en ändamålsenlig form och arbeta med rygg och bakben.

Att bara flänga runt och låta hästen gå på bogarna etc. tycker jag är lite ansvarslöst, då det säkerligen straffar sig i längden...
 
Sv: skogsridning

Jag har haft min häst i över sex år och vi är ENBART ute i skogen. Jag har ridit in honom själv och han kan inte en enda dressyrrörelse. Trots det är han den finast musklade hästen i hela stallet och har aldrig varit halt, öm i musklerna eller haft ett varmt ben en endaste dag. Han går alltid på långa tyglar (när han inte är för pigg i traven eller galoppen). Han trampar jämt under sej och bär upp sej jättefint.
 
Sv: skogsridning

Jag rider oftast ute i skogen när jag rider.. Jag använder naturen som min ridbana.. Jag tränar neckraining mellan träden.. Efter tråkiga raksträckor tränar jag sidepass. Jag hittar alltid saker att träna ute som måste förbättrs o finslipas. Hästar jag jobbat med blir mer "allert" när vi rider ute.. Det är inte lika enformigt som på banan.. Alltid form (utom uppvärmning och avslutning)..
Så har jag alltid gjort.. Sen ca 3 veckor tillbaka bor jag och min häst på ny ort och då lämnade jag egen ridbana bakom mej.. Det stör varken mej eller hästen alls. Vi jobbar lika bra för det.;)
 
Sv: skogsridning

Hur gör ni, om det nu finns några, som bara motionsrider i skogen för det höga nöjets skull? Alltså inga dressyrlektioner eller liknande. Efter allt prat om att hästen måste bära sig själv, gå på tygel och trampa under sig, annars rider man sönder hästen. Rider alla ni skogsmullar med en bärig häst?

nu brukar jag ioförsig ibland rida i padocken, men jag tar aldrig några lektioner, och då brukar jag för det mesta försöka få hästen att gå "i form". När jag rider ut i skogen brukar jag nästan alltid låta hästen gå "som hon vill" . Det kan hända att jag bitvis "jobbar" henne, om hon känns pigg och sprallig för då vill jag kolla att hon lyssnar, men aldrig en hel ridtur. Var faktiskt väldigt länge sedan jag jobbade henne när jag red ut.
 
Sv: skogsridning

Mina hästar har en bättre balans och bärighet ute i naturen då de jobbar bra ute i markerna, går inte att gå ute i skogen med en häst som inte bär sig i balans, då snubblar den omkring rejält

Jag rider för instruktör på ridskolehäst (dressyrspecial) så jag fortsätter att utbilda mig själv för att sedan jobba med mina två travare ute i naturen istället eftersom jag uppnår så mycket mer med skogsridningen då

Jag strävar efter att mina hästar ska ha god balans och bärighet men skippar ridhus och paddock helst, är där ibland också och rider för instruktör med mina hästar också för att få extra hjälp med utbildningen

Har aldrig hört talas om en fritidshäst som går sönder utav gå ute i naturen, tvärtom, har varit med om massor med hästar som tränas nästan uteslutande i ridhus som gått sönder

Finns nog inget som är så stärkande på en häst som att skritta i skog och mark
 
Sv: skogsridning

Rider sönder hästen gör man kanske inte, men hästen håller förmodligen betydligt längre om den bär upp sig själv och flyttar över vikten till bakdelen.
 
Sv: skogsridning

Har mycket svårt att tänka mej att det krävs dressyrlektioner för att hästen ska ha bärighet. Ofta när jag ser människor rida dressyr ser hästen ut att vara delad i två delar, framben för sig coh bakben för sig. Nej, jag tror på hästens naturliga bärighet! Kan man följa hästens rörelser och inte stör den för mycket, så tror jag inte det spelar någon roll hur många dressyrlektioner man tagit.
Själv har jag inte tagit en enda med min nuvarande häst, vi mullar runt i skogen för det mesta och han har helt okej bärighet och fint med muskler och allt som kommer med det.
Det är överskattat, det här med dressyr och "skapa bärighet". Hoppa av och bär hästen om du är orolig.
 
Sv: skogsridning

Kan ju kalla mig skogsmulle men rider för tävling och jobbar hästen alltid i form med bärighet oavsett var jag befinner mig. Hittar alltid en rörelse som passar i de olika naturliga omgivningarna så det blir verkligen allsidig träning. Sen tar jag ett pass eller två i månaden på ridbanan/ridhuset...för att kolla av att allt sitter;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp