skogsridning

Sv: skogsridning

Rider oxå mest i skog och mark med mina hästar men dom behöver även lite annan träning oxå, tex. dressyr och lite hopp ibland.

Tävlar i Distans och då måste hästarna vara allsidiga och orka bära sig själva och för att träna upp det behövs även dressyr och inte bara skogsridning om man vill ha en hållbar häst som klarar många mil.
Red förut inte så mycket dressyr utan mest långa skogsturer och trodde att det skulle räcka.
Men efter en tävlingssäsong så stog jag där på ATG med en halt häst :cry: så nu ska vi börja skritta igång och det kommer bli en väldigt lugn vår och sommar och inte en tanke på att tävla :smirk: .

Har nu lärt mig att man kan inte ta genvägar och tro att allt är bra utan göra det ordentligt istället för att behöva börja om.

/Isabella
 
Sv: skogsridning

Nej, jag ska försöka förklara...
Tänk dig en backe som har formen av en ås. Du kan då gå rakt ned, 90 graders vinkel mot lutningen, som ett T. En pil rakt ned...
Men om du "sneddar ner", då går du på skrå, tex 45 grader mot lod, som ett / En pil snett ned.
Hooh, vad svårt med ord...
(I Norge pratar de om en li-elg, alltså en som har längre ben på ena sidan, så att den kan gå raktfram i en brant och ändå inte luta...)
 
Sv: skogsridning

Galopp på liten volt, ger automatisk samling, likaså kort trav i skogsbacke uppförs. Lufsa runt i skog och på skogsvägar över stubbar o stenar, ger allsidig träning för hästen, lika bra som att harva runt i ett tråkigt ridhus. Ger även mentalt utbyte åt hästen, den får använda sin hjärna.
 
Sv: skogsridning

Jag är ut i skogen med halvfoderpållen. Brukar försöka rida i skogen och ridhus/bana varannan gång.

Han ska gå i en korrekt form och bära sig själv rätt, ja. Mest för han är så stor (över 1.80 i mkh), och belastar han fel så blir det MKT felbelastat. Sen också för att jag inte vill ha honom stel dagen därpå. Mjuk och lydig ska han vara :)

Men det är klart, nog får han också galoppera fort och ur form ibland, så länge det inte är normen. Jag skulle inte acceptera en slarvig galoppfattning bara för han är i skogen och är pigg. Han ska inte lära sig att "galopp är jätterolig och nu får jag springa som jag vill, i vilket tempo jag vill".
 
Sv: skogsridning

Ja ridar bara i skogen med min polle, funkar fint, man kan änvända skogen som padock oxå, funkar fint.... jag har inte haft möjlighet till padock heller eller ridhus, e en bite att åka, o han tycker inte de e så kul heller, roligare i skogen o hoppa o även träna lite dressyr...så gott de går :rofl:
 
Sv: skogsridning

Nej, jag ska försöka förklara...
Tänk dig en backe som har formen av en ås. Du kan då gå rakt ned, 90 graders vinkel mot lutningen, som ett T. En pil rakt ned...
Men om du "sneddar ner", då går du på skrå, tex 45 grader mot lod, som ett / En pil snett ned.
Hooh, vad svårt med ord...
(I Norge pratar de om en li-elg, alltså en som har längre ben på ena sidan, så att den kan gå raktfram i en brant och ändå inte luta...)

Tja, i en sån skulle jag nog bara sitta och hålla balansen (med magen som vanligt) och låta hästen sköta jobbet. Är det dålig terräng brukar jag inte "träna" i backar men jag vill ha kusen i balans. Jag anser nästan allt vara dålig terräng som inte är på en väg eller rak stig utan stenar :p
Men självklart vill jag ha bra balans på hästen i alla lägen det är bara att i dålig terräng eller genom att gå snett/hitta stigar tränar de sig själva så bra om de är i balans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp