skogsridning

Sv: skogsridning

Jag rider alltid i skogen men i ändamålsenlig form. Finns massa övningar man kan göra i naturen :D
 
Sv: skogsridning

Rider sönder hästen gör man kanske inte, men hästen håller förmodligen betydligt längre om den bär upp sig själv och flyttar över vikten till bakdelen.

Det finns inga som helst bevis för det... Det viktigaste är nog snarare att hästen antingen får tid att läka eventuella skavanker eller att man inte rider så hårt. Titta bara på Irländarna, de rider hårt mellan november och mars (huntingsäsongen) de vet knappt vad dressyr är och lik förbanant så håller hästarna "hur länge som helst". Men då får de ju oftast vila andra halvan av året också, små skavanker läker och hästen är fit for fight nästa säsong...
 
Sv: skogsridning

äh, det mesta om att "bära upp sig" är rent skitsnack.
Om hästen går lugnt och samlat och får hålla huvudet som den vill mår den toppenbra! De bär upp sig jättebra själva så länge man inte drar i dem och stör! :smirk:
 
Sv: skogsridning

Ramona91, vad underbart att se att det finns någon som har förstått! Du har räddat min dag! :love:
 
Sv: skogsridning

Hej ! Jag brukar rida ut med min häst som en belöning på veckan eller så hon ska få ta det lugnt och vila.:) Jag tycker inte alls att men alltid ska hålla på att få hästen på tygeln, hästen vill också ta det lugnt ibland ;) Mvh Elin
 
Sv: skogsridning

Jag rider alltid ut med min häst, för nöjes skull, för hästen vill inte annat. Jag själv har planer att börja rida och träna mer för tävling i slutet av 2007 kanske eller 2008, men just nu är det bara skogsmulle.

Jag kanske inte rider i någon regelrätt dressyrform men hon är finmusklad för att vara skogsmullehäst.
Rider små skänkelvikninger, ställer, böjer, rider på knöliga småstigar och klättrar i backar. Försöker hålla hästen framåt och avslappnad. Min häst är svår att rida rätt, hon har ingen fördelaktig kropp för det och hon är stor och stark och envis. Gör så gott jag kan i alla fall :D
 
Sv: skogsridning

Varför skulle hästen vara förstörd av att få , med en enbart skogsryttare, som kanske får gå i fri form bli förstörd? Är det inte större risk att de som sitter och tragglar bärighet och form i stora delar kan vara okunniga och förstör hästen (givetvis finns det de som vet hur det ska gå till också..) ?
 
Sv: skogsridning

Vilken underbar läsning för mig som gått och gruvat mig så för att jag inte tränar hästen som jag kanske borde... är ju livrädd att allt ridande över stock och sten skall skada henne men det låter ju som om många här har erfarenheten att hästen kan må BRA av att bli riden så som jag rider! Sedan ska vi förstås ta några lektioner också - om inte annat så för att JAG måste bli bättre...
 
Sv: skogsridning

Jag rider för det mesta i skogen... Vill nog sätta in mig själv i kategorin skogsmullar. Har inga ambitioner att tävla eller så. Men jag har ambitionen att utveckla både mig och hästen. Alltså åker jag på någon clinic mellan varven. Ibland utan och ibland med häst.

När jag rider i skogen så är det för att koppla av... Men samtidigt för att utveckla hästen. Alltså rider jag aktivt... Jag jobbar med att hästen skall bära sig rätt. Vilket kommer av sig självt om hon jobbar i rätt form.
Jag utnyttjar naturen till detta. Rider runt träd, upp och ner för backar. Ryggar i motlut, och kräver långsam skritt nedför branter. Det är perfekt för då måste hon sätta under sig bakdelen....
Skänkelvikning i sicksack över vägen.. Öppna och sluta runt träd och buskar... Långsam trav på en skogstig, eller en samlad galopp på en gammal skogsbilväg... Trav och galopp även det med inslag av sidvärtes rörelser... Det bygger hästen... och muskler...och ridbarhet.
Kan hon allt detta i skogen... då kan hon det på ridbanan också.

Alltså kan man säga att jag rider dressyr när jag rider ut. Men jag tycker inte att det känns så... Vi leker oss fram till rätt utförande. Inget krav på att det måste bli perfekt direkt. Hästen tycker att det är roligt och hon behåller framåtandan...

Att bara passivt sitta på hästryggen och åka med är inget för mig. Då går hon och funderar på helt andra saker... Hon är mentalt någon annanstans och vi har ingen kommunikation... Jag är passiv och hon lunkar på med tankarna någon annanstanns... Nä då kan hon lika gärna stå kvar i hagen med sina tankar... och jag kan ta en prommenad själv i skogen i stället.
 
Sv: skogsridning

Det är ju faktiskt mer naturligt för hästen att gå i skogen än runt runt på en ridbana... förut hade jag ingen paddock eller liknande utan då var det skogen som gällde. Jag tycker att det går precis lika bra att rida i skogen, iaf min häst blir mer musklad och absolut mycket mer framåt då när man kan klättra och rida lite mer fritt, hoppa över grenar osv. Man kan ju som sagt jobba hästen lite i skogen med. Nu har jag både ridbana och ridhus, men min häst tycker det är jättetråkigt att gå där även om man sysselsätter henne hela tiden...
 
Sv: skogsridning

jag rider rider en 16 årig kallblodstravare som gått på trav hela sitt liv, henne rider jag bara i skogen. Det känns lite väl sent att börja träna henne för en tränare nu!(har ridit henne i ett halvår, men hon är ej nyinriden)
dessutom trampar många hästar under sig med bakbenen i skogen utan att man gör något(typ rider på långa tyglar) detta har jag och sett många gånger ute i skogen på hästar som annars aldrig brukar trampa under sig inne...:) :eek:
men ska ändå börja rida på islandshästridskola till våren:) , men dock inte på henne;)
 
Sv: skogsridning

jag rider bara ut, utom nån enstaka gång då vi tampas på volten ;)
hästen är fint musklad & tar absoult ingen skada av det, snarare tvärt om, han är jättefin & trivs mkt bra med det!
 
Sv: skogsridning

Hur gör ni, om det nu finns några, som bara motionsrider i skogen för det höga nöjets skull? Alltså inga dressyrlektioner eller liknande. Efter allt prat om att hästen måste bära sig själv, gå på tygel och trampa under sig, annars rider man sönder hästen. Rider alla ni skogsmullar med en bärig häst?

Jag är skogsmulle periodvis (om jag inte har någon ridbana till hands, särskilt på vintern, eller om jag rider en häst som inte är "redo" att få något konstruktit gjort på ridbana eller bara ska motionsridas lite lätt).

De perioder jag blir skogsmulleryttare tänker jag på hur hästen går i nedförsbackar - ypperligt tillfälle att öva upp styrka och balans! den får inte spjärna upp med huvudet för att undvika att den spänner ihop ryggen, och den får inte bara lufsa iväg utan måste gå ganska sakta i balans. Övar ofta halter/halvhalter/smygskritt i nedförsbackar eftersom hästen tränar sin rygg då och faktiskt blir ganska bäriga.
I skogen bryr jag mig inte ett dugg om formen i övrigt, vill inte att hästen ska gå uppåt med huvudet men så länge den är avslappnad fifflar jag inte. Och den får inte bränna iväg i obalans, men vissa kan gå snabbt och ändå vara i balans och då är det ok. På vägar tycker jag det är så tråkigt att bara rida rätt upp och ner så där kan jag dressyra lite, t ex träna travövergångar eller svaga öppnor/slutor.

Rent generellt finns det skogsmulleryttare och skogsbrännare (de som bränner runt i skogen utan kontroll) och den senare varianten tror jag är värst oavsett om man tränar dressyr eller inte. Skogsmullehästar blir knappast förstörda i förtid sålänge man inte slarvar med viktiga saker som man märker mer negativ effekt av när man tränar seriöst, t ex att hästen är stel/har ont/har en illa passande sadel, men däremot tror jag det finns stor risk att man börjar för snabbt om någon väl får för sig att dressyra eller hoppa med hästen och då kan det gå åt skogen. Eller att man rider för sporadiskt t ex en gång i veckan men rider hårt när man väl gör det. Eller att ryttaren egentligen är för tung. Ju lättare ryttare, desto mindre risk för slitage om hästen inte går i form.

Det roliga med att rida i skogen tycker jag är att hästarna själva ofta väljer att gå samlat i dålig terräng eller nedförsbackar utan att man själv behöver "säga till"! :)
 
Sv: skogsridning

jag rider bara ut, utom nån enstaka gång då vi tampas på volten ;)
hästen är fint musklad & tar absoult ingen skada av det, snarare tvärt om, han är jättefin & trivs mkt bra med det!

Hästarna brukar ha mycket lättare att anpassa sig till träningen de får vid uteritter än dressyr/hoppning även om de t ex är ojämna.
När jag hade en kuse som varit riktigt ofräsch men på bättringsvägen red vi bara ut i skogen i ett par månaders tid och tog det förhållandesevis hårt med tanke på hur ofräsch han varit (bara muskulärt dock, ingen hälta) vi klättrade MASSOR i både skritt och trav, gick i väldigt dålig terräng både upp och ner, hoppade något litet skutt, gick i ganska högt vatten i en sjö, red ut 1½-2 timmar oftast och så gott som varje dag, hade inte ens någon sadel så egentligen borde kusen ha blivit öm i ryggen (det var framförallt ryggen han haft problem med) men han var pigg, fräsch och glad och det man märkte var mest att han var mer musklad på ena bakbenet.
 
Sv: skogsridning

Läste med intresse ditt sätt att använda nedförsbackar. Jag gör likadant, men aldrig uppsutten...
En undran från min sida är då om inte det sliter på hästarna?
Eller är det bara trav nedför som är bannlyst?
 
Sv: skogsridning

Jag rider jämt i skogen med mitt sto när jag rider, vi snirklar runt träd och kliver över stockar och har oss. Där det funkar tränar vi övergångar, och öppna/sluta osv. Och då går hon faktiskt inte med bakbenen en meter efter sig som många dressyrhästar. :angel:
 
Sv: skogsridning

Jag är nog en riktig skogsmulle av mig!:d Vi rider nästan bara ut men vi tränar lite på banan nån gång i veckan. Men vi båda är skogsmullar så det är där i skogen vi båda 2 trivs som allra bäst..:) Men han kan "få för sig" att gå på tygeln o bära sig fast jag inte begär något så... :love: Men vi har tränat lektioner osså, o det går juh kanon, men i skogen är vi allra helst, över stock o sten, upp och ner! ;) :)
 
Sv: skogsridning

Läste med intresse ditt sätt att använda nedförsbackar. Jag gör likadant, men aldrig uppsutten...
En undran från min sida är då om inte det sliter på hästarna?
Eller är det bara trav nedför som är bannlyst?

Så länge ryttaren inte stör för mycket tror jag inte det är någon fara. Jag brukar t o m luta mig liite framåt (tror egentligen jag sitter rakt, men det känns ju som framåtlut i en nedförsbacke) och spänner magmusklerna. Då går hästens rygg fri och eftersom de får mer vikt på framdelen brukar de själva kompensera detta genom att lägga mer vikt på bakdelen.
Så länge hästen går i BRA balans är det inte slitande med nedförsbackar. Men det är jobbigt för magmusklerna! :crazy: Det svåra är ju bara att få hästen gå i bra balans i trav och galopp eftersom de lätt tappar balansen i neförsbackar om de inte samlar sig mycket. Tror inte många hästar skulle klara mer än skritt, då måste den ha en superstabil ryttare och vara väldigt lydig.

Jag kompenserar ju med mina magmuskler för att stabilisera upp och bromsa när hästen rann iväg eller tappade balansen det tyckte jag var jättejobbigt i skritt, och ganska jobbigt även när hästen hade rätt bra balans, kan tänka mig hur det skulle bli i trav.. Iofs kanske det är så stabil man måste vara i sitsen för att kunna rida en riktigt samlad häst också.
 
Senast ändrad:
Sv: skogsridning

Mm, det låter rimligt.
Hur förhåller du dig till backar som är "på skrå", alltså som inte är 90 grader i horsisontalplanet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp