skogshage (lugna mig)

Sv: skogshage (lugna mig)

Vill du höra lite skräcksaker!? (som slutade lyckligt)
Jag har haft mina i en gräshage med lite skog. Tyvärr så skadades min valack förra våren i just skogen. Det låg en pinne, 5-6 cm grov och ca 1,5 m lång som han olyckligtvis klev på änden med framhoven vilket gjorde att bakänden åkte uppåt och passade precis inunder magen och vips hade han blivit kastrerad på nytt :eek: . Den gick in 20-30 cm på insidan av låret, men som tur var så följde den musklerna och senorna så inget blev skadat, mer än ett 5-6 cm stort hål rakt in (20-30 cm,vet.'s tång var för kort) som inte var det lättaste att hålla rent (vi ville lägga han på rygg men det var lite svårt :D ). Vet. putsade till kanterna och rengjorde vilket jag fick göra själv varje dag sedan, han stod alltid blickstilla när vi rengjorde så jag tror att han tyckte att det var skönt. Det hände i maj och i september kom den sista träbiten (stor som en golfboll) ut och såret läkte ihop. Värst var flugor och skit i rötmånaden (vi försökte att tejpa fast myggnät över såret med silvertejp men misslyckades). Det rann hela tiden sårvätska nedför bakbenen så dom fick utslag. Men han var ALDRIG halt, inte en dag. Vet tyckte att han mår bättre av att röra sig så att det får komma ut det som ska ut. Dagen efter var han tillbaka i samma hage och jag skulle aldrig byta bort skogshagen. Han har gått i en ännu större skogshage i sammar med mera ris och sly mm och det är inga problem. Är olyckan framme så är den!

Vi har alltid haft hästar i vår skogshage, och den har varit i mindre bra skick fram till för ett par år sen. Innan dess var dne stenig, det låg träd här och var osv. ALDRIG några skador, har inte upplevt minsta rivsår! Hästarna har travat över stock och sten, galopperat och jagat varann, och haft jättekul, och man tror de ska slå ihjäl sig. Men som sgat, inga skador.
Tror nästan hästarna blir mer uppmärksamma i en skogshage och lär sig placera fötterna bra, än på ett flackt bete där det plötsligt dyker upp en stensom de trampar på.

Jag tror att risken för skador är mindre i en plan rasthage men det är mycket roligare för hästarna i skogshagen. Min pålla har gått i lite olika hagar och det som gav mest problem var när hon gick med en stökig valack - trasig täcken, bitsår m.m. och den hagen var relativt plan med bara en del lövträd.
Men tyvärr får jag också säga att hon skadade sig när hon gick i skogshage: hon fick en dryg dm, 1 cm tjock avbruten tallpinne rakt in i muskeln i rumpan. Just en sådan skada hade hon förstås inte fått i en plan, trist grushage. Jag skulle ändå släppa henne i skogshage igen om vi kommer i samma situation som vi var då (konvalescent och dräktig, reds inte alls). Man får ju väga olika för- och nackdelar mot varandra och jag tror säkert att hästarna tycker det är mer stimulerande i skogen.
Det kan jag dock tyckt mig märka är att det är bra om man har en öppen gräsyta också där det blir lite blåsigare, för på somrarna blir det mycket insekter bland träden.

Hästar är för övrigt inte alls gjorda för skogen utan är stäppdjur egentligen.

SofiaP skrev:
Det kan jag dock tyckt mig märka är att det är bra om man har en öppen gräsyta också där det blir lite blåsigare, för på somrarna blir det mycket insekter bland träden

Och det optimala är ju att inte ha samma hage året runt :smirk:

Naturligtvis. Där min pålla gick hade de hagar med mer skog och mindre gräsyta på vintern och stora gräsytor och lite skog på sommaren.

Corax skrev:
Då måste ju jag komma här och förstöra... ;)
Jag är helt övertygad om att skaderisken beror helt på hur hästen är.
Min valack kan inte (BÖR inte, åtminstonde)gå i kuperad hage med rötter mm. Han skadar sig direkt. Och då måste jag ändå tillägga att han är uppvuxen på stor lösdrift med stenar, rötter, skog, you name it.
Den äldsta hästen jag har kan man däremot släppa ut på värsta tänkbara hygget utan att hon gör illa sig. Och DET kan man inte tro om det kassaskåpet. :D
Minstingen har ännu inte gjort sig illa *peppar peppar* i nån av skogshagarna hon gått i...

Håller helt med dig. Vissa hästar har ett sådant temperament att de skadar sig. Det anser jag främst är hästar med ett stort mått av flyktinstinkt. Sådana som även vid ridning springer först och tittar sedan. En sådan häst kan fara över stock och sten utan en tanke på var den sätter fötterna.

Hälsning Maja

Mina trivs bättre i skogshagar, och går i såna om dom själva får välja... och upplever inte fler skador, absolut inte, däremot flera rispade täcken ;)
Däremot höll min travarpojke på att stå på näsan första gången han gick upp i skogen, innan han fattade att han måste kolla vart han sätter sin fagra små hovar... ;) men numera travar han så fint över stock o sten!
Och tappskor har vi FÄRRE i skogen än på planmark... förmodligen för att dom tänker sig lite mera för i skogen, står dom på planmark bara rusar dom o "slögår"... vet inte, har inte frågat dom varför dom är som dom är ... :D

Sedan år 2000 har mina gått i en vääääldigt kuperad skogshage med mycket sten och "skit" i.
Det enda som har hänt är att hästarna har fått bättre balans och musklar sig fast de inte rids hårt. Valacken kan ha ngt sår här och där men det skulle han förmodligen få i en asfaltshage på 10 meter oxå, han är bara sån liksom.
Hoppas hästarna ska trivas i sin nya hage!! :)

Har haft mina i skogshage och inte märkt av att de skulle va mer skadade. Tvärtom dom älskar det

Mina hästar har nog det optimala.
5 hagar varav 1 jättestor och 1 gigantisk.
Den jättestora vinterhagen tillhör lösdriften och där finns lika mycket skog som åker. Den är lite kuperad så det ger fina muskler. Den enda skada jag har varit med om där var när gammelhästen fick en slåntagg i frambenet men den missade alla senor och leder så det var ingen fara.
Den gigantiska sommarhagen har stora öppna ytor, skog, berg, bäckar och en del av en sjö. Den är ganska kuperad och hästarna älskar den. Här har dom aldrig skadat sig.
Dom sista tre består mest av öppna ytor men har även dom lite träd och därmed regn- och vindskydd.

Personligen har jag aldrig varit med om så mycket småsår och liknande som när unghästen gick i en jätteliten hage utan träd.

Mitt råd är att släppa ut hästarna i skogen så fort man får möjlighet till det! :D

Stopek skrev:
Håller helt med dig. Vissa hästar har ett sådant temperament att de skadar sig. Det anser jag främst är hästar med ett stort mått av flyktinstinkt. Sådana som även vid ridning springer först och tittar sedan. En sådan häst kan fara över stock och sten utan en tanke på var den sätter fötterna.

Hälsning Maja

Jag håller med, och även Corax. Med tillägget att det DELS beror på häst individen men också mycket på flock mentaliteten och hur just den flocken agerar.

Vi har en underbar sommarhage med både mycket kuperad skog/bergsområde, stigar i skogen, ordentliga backar, en skogs betes mark under träd, och med stora plana betesängar med rikligt bete som tillägg i samma hage.

förra sommaren gick 5 valacker där, och de levde över huvud taget mycket liv i hagen, busade, sprang osv. Det var mycket skador den sommaren, allt från tramp till rivsår till pinnar som snittat sönder ben lite här och var (dock inga allvarliga skador, men mer skador än bara ytliga på en del av hästarna). Min klarade sig med vanliga riv och skrap sår samt tappskor, för de drog som vettvillingar tvärs igenom hagen minst ett par ggr om dagen då de skulle transportera sig ner till grinden nära stallet, där vi har vattnet. På några sekunder kunde de dra från ena änden av hagen (ca en km långt bort), uppför backarna, nerför backarna, över bergknallarna, och avslutningsvis ett slätlopps löp på plana betessträckan ner till grinden/vattnet.

det var ständigt oroa sig för hur hästen skulle se ut när man kom ut på kvällen. Jag hade vrål mycket tappskor på min häst, det var en sko i veckan sommaren igenom typ, asjobbigt.

denna sommar har de gått i samma hage, men med en annan flock konstellation, 4 valacker varav två nya bytts ut mot 3 av de tidigare, dvs bara min och en valack till gick där förra sommaren.

inte EN häst har haft så mycket som ett rivsår ens på hela sommaren. de har transporterat sig i sansad takt utan några bus ruscher, (visst, nån glad galopp här och där men inte så okontrollerat som förra flocken),

bara en av de nya valackerna har haft problem med lite tappskor, men han är fumlig och klumpig av naturen och har lika mycket tappskor i platta hagar på andra tider av året.

ska tillägga att min häst är ett fullblod som bara gått i platta hagar tidigare, och haft lite svårt att få styr på fötterna första året jag hade honom. men som sagt, inte en skada, och inte en tappsko på hela sommaren i år i denna kuperade hage. han är säker på foten som en stenget numera! :D

säger som andra sagt: att låta hästarna gå i en varierad hage med skog är värt det. när man ser hur de lever flockliv och har att göra med varierande sysselsättning på dagarna. våra är så LYCKLIGA när de går ute dygnet runt hela sommaren i den hagen. Man ser hur de blir HÄSTAR ännu mer när de får gå så.

Mina hästar går i hage med delar av skogspartie..och jag har inte märkt av några större eller fler skador!

Jag upptäckte något intressant med en häst jag hade förut. Hon var ledarsto. Hon är en typisk - dra först och titta sedan - häst. Hon drog ju givetvis med sig de andra hästarna när det var dags att fly.

När så vintermörkret kom så kunde man stå och titta på hästarna när de drog iväg över skogs- och stenpartiet i min hage. Från hennes skor, såg man i mörkret, att det slog blixtar när hon dundrade i alla stenar. På andra hästar som flydde med, så såg man inget sådant. De tänkte alltså fortfarande på var de satte fötterna trots att lederstoet bett dem om flykt.

Fast jag tror själv på att man skall ha knöliga och steniga hagar om man vill ha en hållbar och stark häst. En häst som får trampa snett och anstränga sina ben och senor dagligen blir ju en starkare häst. Fast som sagt, det kan ju finnas undantag, som detta ledarsto. Hon behövde en platt och stenfri hage.

Hälsning Maja

min pålle går i kuperad terräng tillsammans emd sin ponnykompis och visst, han har fler sår nhu än vad han ahde när han kom, från tyskland, säkerligen med begränsad utevistelse, om någon alls.
Så ja, hästarna "skadar" sig troligtvid mer, framför allt om de inte är vana. Men det är väldigt sällan skadorna är allvarliga. ett skrubbsår eller lite blod har ingen dött av :)

Det tror jag också, att visst beror det i slutänden på individen. Vi har en arab pojke i andra flocken som springer som en GALNING dagarna i ända - det är bara så han är. ALDRIG skadad.

dock orsakade han kaos i vår flock när vi försökte ha honom i valack flocken. våra påverkades så otroligt av denna springiga lilla sak, de bara hakade på och kom in i nån sorts galenskap då de bara sprang och jagade upp sig och varann, och skadorna bara flög åt alla håll, även om det var ytliga skrubb och rivsår... efter några veckor var det dock så påtagligt fortfarande att vi gav upp, araben fick gå tillbaks till stona, där han trivs fint, och stona lockas inte med av hans spring.

dan han flyttade tillbaks var alla våra skadefria och har så förblivit, trots samma hagar...

så har man lättpåverkade hästar så tror jag trots allt att de kan påverkas och skada sig mer, oavsett om de tenderar vara säkra på foten annars...

håller med om att kuperade hagar tränar upp säkerheten och deras förmåga att sätta fötterna rätt. absolut! ser ju skillanden på min grabb detta år, då han gått i våra kuperade hagar 1,5 år. jämfört med när han kom, och bara gått i kvadrat hagar och skrittmaskiner... !

hm... öhhm... jag fick flytta på min pålle för att han jämt jämt jämt skadade sig :crazy: nu är det mkt bättre! Det är vl bara att prova. Jag har en riktig klant också! ;)

Jag har mina hästar i en skogshage. Jag skulle inte säga att hästarna skadar sig mer bara för att det finns pinnar överallt. Nyss har det blivit avverkat i skogen och då har det legat pinnar och ris på dom flesta ställen, men inte en enda skråma har jag upptäckt. Så det är nog ingen fara. Hästar kommer ju ursprungligen från skogen :p
Men som sagt; Grimma i skogshage kan innebära risk för att dom fastnar, men det behöver inte betyda att dom kommer fastna hela tiden.

Släpp du ut dom i "skogen" .. Det kommer fixa sej ska du se :D

Lycka till

Liknande trådar

Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 709
Senast: fio
·
Anläggning hej! Vi ska göra ordning en skogshage till nästa vinter. Mina hästar har alltid gått i skogshage framtill för fyra år sedan men när vi...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: Silkisif
·
A
Träning Ni som har era hästar i en skogshage, har ni täcke på hästarna? Jag kommer att klippa mina hästar och behöver därför täcka dom. Jag...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Annika_L
·
B
Hästvård Hej ! Jag tänkte berätta om en gård i nyköping som jag var och provred en häst på. LÄS FAST DET ÄR MKT, MEN DET ÄR SÅ HEMSKT...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 482
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar