Djurplågeri ??!

Sv: Djurplågeri ??!

Ta inte åt dig av alla taskiga kommentarer här på Buke. Det du gjorde var rätt, att anmäla detta.
Jag kan förstå din situation, man VILL hjälpa dessa hästar, och så här i efterhand så kanske det var fel att rida med tanke på deras hälsa, men just i den stunden du var där så kan jag tänka mig att du gjorde det ändå för att ägaren ansåg att det var okej. PM-a gärna mig om du inte vill svara här för jag vill gärna veta din ålder, om du hade någon annan kompis/vuxen etc med dig och lite annat. Jag bor som sagt i närheten och kanske kan vara till hjälp eller stöd.

Till alla som undrar; stallet har under många år haft samma problem som TS beskriver. Just katterna är ett gott kännetecken, små och svanslösa (inavel?)med rinnande ögon. Hästarna gick när jag var där för ett år sen på lösdrift och såg ganska ok ut. Nu vet jag inte. För länge sedan var det dock kaos... Kanske är det illa igen. Hoppas kommunen vet vad de gör, vi har en erfaren inspektör här som kan skilja på rätt och fel, tack och lov!

Bra skrivet! och snällt att du ställer upp!!!:)

Sv: Djurplågeri ??!

Ja det är verkligen mystiskt att man inte ens kan få be om råd och stöd utan att bli anklagad för att själv vara djurplågare bara för att man i sitt oförstånd ridit hästar som varit i dålig kondition. Jag tycker också att det är otroligt att vissa börjar med att anklaga TS för "Trolltråd" när man inte ens har kollat upp fakta innan. Jag kan upplysa om att Djurinspektörer har mobiltelefoner de också och hör och häpna men de är faktiskt på i stort sett dygnet runt. Ringde nämligen själv en djurskyddsombudsman en söndagmorgon och väckte personen ifråga. Jag skulle nämligen anmäla en hovslagare för djurplågeri då denne utgett sig för att vara utbildad men inte alls var det.
Jag kan meddela de påhoppsglada hyenorna som gillar att hoppa på folk om det luktar okunskap eller dylikt att: nej jag ringde inte SHF och kollade innan eftersom JAG LITADE på stallägaren som rekommenderade hovslagaren vilket jag inte borde ha gjort då hon visade sig vara totalt okunnig inom de flesta områden. Det insåg jag dock inte förrän efteråt...
Till TS, bra gjort! Du är absolut inte ensam om att ha begått ett misstag och saken är den att de som gastar högst är de som har sopat minst rent framför egen dörr... Med denna händelse är du ju iallafall en erfarenhet rikare och förhoppningsvis så lyckas du med att befria hästarna från den senila tanten. Håller tummarna för dig och hästarna iallafall! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17