Djurplågeri ??!

Sv: Djurplågeri ??!

Nja, någon troll-varning är det nog dessvärre inte, för jag som bor i samma stad kan enkelt lista ut var TS i så fall ha varit. Det är många saker som stämmer. Fast 50 katter är nog lite överdrivet.
Stallägaren har drivit stall i många år, och har fått måga besök av kommunen genom åren.Vet flera som har anmält detta tidigare.
Står det nån stans i TS tråd att de skulle KÖPA häst? Detta stall bedriver annars uthyrning av hästar.
Och visst var det dumt att rida dessa hästkrakar, men å andra sidan verkar TS inte vara så gammal och då kan det vara svårt att avgöra vad som är rätt och fel, särskilt om en äldre erfaren person säger att det är ok.
Jag följer spänt detta ärende. Dags att få slut på det hela....
(om det är samma stall som jag tror, men det kan faktiskt inte finnas så många andra alternativ)

För att få ett totalt slut på eländet så borde ju flera stycken anmäla samtidigt så att det verkligen framkommer att JUST DETTA är ett problem.

För att få ett totalt slut på eländet så borde ju flera stycken anmäla samtidigt så att det verkligen framkommer att JUST DETTA är ett problem.

Det har gjorts flera anmälningar tidigare, men det händer just inte så mycket..... Kanske ska ta en sväng förbi nån dag. Är dock inte hemma nu på ett tag så det lär dröja.

Håller med dig. Trollvarning så det skriker om det

Och skulle det vara sant så är TS den värsta djurplågaren. För att ens sätta sig på den typen av hästar som det beskrivs är bevis på ett hårt och kallt hjärta.

Men herregud! Skulle hon verkligen ha varit så hjärtlös som du beskriver hade hon väl inte ens uppmärksammat situationen på gården!
Kan inte alla bara låta bli att slänga ur sig totalt onödiga kommentarer och ge henne lite creds för att hon bryr sig och nu har anmält detta?

Nu säger jag inte att det inte vad dumt att rida, för det var det, MEN, om hon nu är ung och oerfaren, vad fasiken, det har väl ni också varit? Eller föddes ni till allvetare?

Senast ändrad av en moderator:

Nu säger jag inte att det inte vad dumt att rida, för det var det, MEN, om hon nu är ung och oerfaren, vad fasiken, det har väl ni också varit? Eller föddes ni till allvetare?

VA? Visste du inte det? Alla på buke föddes helt fullärda och har aldrig gjort något fel i sina liv - nånsin! Vaddå? Har du varit barn eller gjort ett misstag? Då kanske du ska se dig om efter ett annat forum för här kan vi ALLT :grin:

Eller att man inte är så gammal kanske?

Hur gammal brukar man vara när man åker ut ett gäng kompisar för att provrida hästar? 11?13?15?17?

När tycker du att man är gammal nog för att kunna fatta ett beslut om att inte sätta sig på en häst? Eller ska man alltid göra som kompisarna gör?

VA? Visste du inte det? Alla på buke föddes helt fullärda och har aldrig gjort något fel i sina liv - nånsin! Vaddå? Har du varit barn eller gjort ett misstag? Då kanske du ska se dig om efter ett annat forum för här kan vi ALLT :grin:

Nej men alla startar inte trådar om hur synd det är om hästarna och sen erkänner att de red ut på dessa hästar och även galopperade fast de redan innan de satte sig på hästryggen tyckte att det var fel :grin:

Vad jag funderar på är att om man inte är gammal nog att se att hästarna mår för dåligt för att ridas (inga muskler, spruckna hovar "ända upp" och så vidare), är man då gammal nog att ta hand om en häst?
Om man inte är gammal nog att se att hästen är i vedervärdigt skick och säga ifrån, varför har man ingen vuxen (gärna hästkunnig) med sig som kunde göra det?

Nej, det känns lite trollaktigt allt.. Och om det är sant, ja då borde TS pusha på sin anmälan och överväga om hon verkligen är redo att skaffa en häst ens på lån.

(BTW, vad betyder "troll" egentligen, var kommer det ifrån? Att det är en påhittad historia är jag med på, men mer fattar jag inte :p )

Vad jag funderar på är att om man inte är gammal nog att se att hästarna mår för dåligt för att ridas (inga muskler, spruckna hovar "ända upp" och så vidare), är man då gammal nog att ta hand om en häst?
Om man inte är gammal nog att se att hästen är i vedervärdigt skick och säga ifrån, varför har man ingen vuxen (gärna hästkunnig) med sig som kunde göra det?

Nej, det känns lite trollaktigt allt.. Och om det är sant, ja då borde TS pusha på sin anmälan och överväga om hon verkligen är redo att skaffa en häst ens på lån.

(BTW, vad betyder "troll" egentligen, var kommer det ifrån? Att det är en påhittad historia är jag med på, men mer fattar jag inte :p )

Troll betyder att personen inte finns utan har hittat på ett nytt nick för att kunna jävlas lite och få andra att gå i taket ;)
Alltså en helt osannolik historia. Exakt vilken tråd som skapade begreppet Troll vet jag inte

Det är svårt att veta exakt vad som är fel och rätt när man är ung och speciellt när det är en vuxen med som "kan" mer om saken och situationen än man själv. Det krävs mycket mod att våga ta första steget själv och säga vad man tycker och tänker utan att pratat ihop sig med kompisarna först eller frågat en vuxen om råd. Vi alla är olika och de som vågade/kunde när de var unga är bara att gratulera. En annan var uppfostrad på gamla manéer, tiga och tåla, vuxna kan bäst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Många som till synes trampat i klaveret, men lyckligtvis få som inte insett sitt misstag. Om det är sant eller falskt, hur som haver, förhoppningsvis är det fler som ser stallet och det kommer äntligen hända någonting .

kanske djurplageri men jag funderar allt. om ni tycker det e sant djurplageri

om inte annat det att sätta sig pa hästarna och rida, en häst med hovspricka ska man ju inte rida överhuvudtaget. även om ägaren säger det e ok naturligtvis hon säger det för att fa kusarna salda.
det hade funnits andra sätt att kolla hästen, försöka ga med den du hade gatt brevid och kollat kusens gang och rörelser innan du hade satt dig upp da hade ni besparat hästens YTTERLIGARE plaga , men som sagt vet ju inte hur gammal du e vad du kan om hästar osv sa jag ska inte dra dig över en kam för att du har gjort fel men du vet det i efterhand, man lär sig
men om det e sa hemskt som du säger anmäl det skadar ju aldrig om de gör nat at saken.

Hur gammal brukar man vara när man åker ut ett gäng kompisar för att provrida hästar? 11?13?15?17?

När tycker du att man är gammal nog för att kunna fatta ett beslut om att inte sätta sig på en häst? Eller ska man alltid göra som kompisarna gör?

Man måste antagligen vara 18 år gammal och vuxen för att förstå saker. :angel:

Seröst; Om TS och hennes vän var och provred hästar utan vuxet sällskap så är det garanterat tillräckligt gamla för att kunna skilja på rätt och fel.
Med tanke på att de har tillräcklig kunskap för att se att hästen hade hovsprickor, var ömfotad, omusklad osv så har de garanterat tillräckligt stor kunskap för att förstå att man inte sätter sig och rider på hästen.

Hade de däremot inte sett detta så kan jag hålla med om att de red pga okunskap, men nu var ju inte fallet så.

jag förstår inte varför ni säger att jag är hjärtlös ?
herregud ! är ingen jävla djurplågare, då skulle jag inte lagt ut detta ?

jaa, du som beskrev stallet, där man kunde hyra ut hästar, det är nog samma stall. dom har varit ut flera ggr, men inga ändringar har blivit av ändå.

jag ville nästan ta hem en häst därifrån, för att slippa vara där !

vi vet att dom varit där och kollat, inte hänt nå mer.
men jag tkr det ska ta slut på det !

hon fick bara ha 4hästar, sa dom som var och kolla.
men hon hade ändå 7st kvar.

jag förstår inte varför ni säger att jag är hjärtlös ?
herregud ! är ingen jävla djurplågare, då skulle jag inte lagt ut detta ?

Eh. Du red på hästar som uppenbarligen inte är ridbara.
Ser du inte felet i det?

Att du sen skrivit en tråd om det har ju inte med saken att göra, det hjälper inte hästarna.

kl

Vad är problemet med Buke? Var glada att tjejen ens insåg att man skulle anmäla det. Hon kanske inte var säker och ställde frågan här. Eller var tvungen att dela med sig!
Nej, hon kanske inte är redo att ha häst, men vad vet ni, hon kanske har stallplats omgiven av massa kunniga människor eller kunniga föräldrar.

Och nej, hon skulle kanske inte rida, men det är svårt att säga nej när ägaren säger att det är ok. Tillochmed för en erfaren förälder kan det va svårt att säga nej.

Sluta hacka på henne och stöd henne istället.
Fasen så onödigt taskiga folk måste va ibland. Vad tjänar DET till? Och vad ska hon göra åt det, spola tillbaka tiden? Ge er..

kl

Vad är problemet med Buke? Var glada att tjejen ens insåg att man skulle anmäla det. Hon kanske inte var säker och ställde frågan här. Eller var tvungen att dela med sig!
Nej, hon kanske inte är redo att ha häst, men vad vet ni, hon kanske har stallplats omgiven av massa kunniga människor eller kunniga föräldrar.

Och nej, hon skulle kanske inte rida, men det är svårt att säga nej när ägaren säger att det är ok. Tillochmed för en erfaren förälder kan det va svårt att säga nej.

Sluta hacka på henne och stöd henne istället.
Fasen så onödigt taskiga folk måste va ibland. Vad tjänar DET till? Och vad ska hon göra åt det, spola tillbaka tiden? Ge er..

Säger bara :bow:

Ta inte åt dig av alla taskiga kommentarer här på Buke. Det du gjorde var rätt, att anmäla detta.
Jag kan förstå din situation, man VILL hjälpa dessa hästar, och så här i efterhand så kanske det var fel att rida med tanke på deras hälsa, men just i den stunden du var där så kan jag tänka mig att du gjorde det ändå för att ägaren ansåg att det var okej. PM-a gärna mig om du inte vill svara här för jag vill gärna veta din ålder, om du hade någon annan kompis/vuxen etc med dig och lite annat. Jag bor som sagt i närheten och kanske kan vara till hjälp eller stöd.

Till alla som undrar; stallet har under många år haft samma problem som TS beskriver. Just katterna är ett gott kännetecken, små och svanslösa (inavel?)med rinnande ögon. Hästarna gick när jag var där för ett år sen på lösdrift och såg ganska ok ut. Nu vet jag inte. För länge sedan var det dock kaos... Kanske är det illa igen. Hoppas kommunen vet vad de gör, vi har en erfaren inspektör här som kan skilja på rätt och fel, tack och lov!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17