Hur märker du att Brunte kissar två ggr mer än normalt per dygn eller dricker 10 l mer?
Allt märks inte genom att hästens allmäntillstånd påverkas. Det är det jag far efter. Förändrat allmäntillstånd i meningen hästen är mer loj/drar sig undan/mår dåligt märks absolut. Men hur märker du att en i övrigt pigg och normal häst bajsar mer/mindre, äter lite mer/mindre, dricker mer/mindre, kissar mer/mindre mängd osv?
Jag har haft min häst flera år och ser direkt om hon mår dåligt. En rynka extra över ögat etc. jag hade INTE märkt på flera veckor att hennes njurar höll på att paja om det INTE vore för att hon (turligt nog) stod på box då och jag kunde märka just att boxen var för blöt. Och då är jag dagligen i stallet, och var även den perioden. Minst 3 h per dag. Ingen annan som kände hästen reagerade på något avvikande heller. När det syntes på allmäntillståndet hade det som sagt gått flera veckor. Och då handlade det om just när man kände hästen se att något bekymrade den.
Du missförstår nog mig.Som hag skrivit tidigare är det svårare på lösdrift o veta exakt hur mycket en häst dricker o äter men jag tycker man märker när det blir en förändring av det lite större slaget (aldrig haft kolikhäst på lösdrift men har tex en som blir lös i magen då o då det syns ju tydligt på deras hasor ).
Sen hade ju tydligen stallkamrater sett din häst dricka mycket och det är väl ett tydligt tecken.