Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Nej det är nog ytterst få. Har de mat och trevligt sällskap är de hellre ute trots skitväder, iaf enligt min erfarenhet
Hästar som är så farliga, att inte en vanlig hästägare ska kunna lunchfodra? Har hästen från början och därefter fått gå i en harmonisk flock och med vettig/tillräcklig grovfoder mängd är det knappast några problem att fodra. En för hungrig häst är arg enligt min erfarenhet.
Hästar som skadar sig om det fryser i marken, och blir ojämt? Ja, det kan de faktiskt göra, pröva själv att springa på ett sådant underlag... Har en pensionerad häst som måste ha skor vintertid för att inte få hovbölder p.g.a underlaget
Hästar som blir "trötta" om dom är uteslutet i mer än 4 timmar? Haha, folk som påstår det är nog inte vana vid harmoniska hästar. Fast här känner jag till ett undantag, hingst som springer konstant när han är ute i hage.
Hästar som inte vågar vara ute i mörker? Kanske finns någon häst som är mörkrädd. Men hästar är stäppdjur och iaf mina hästar är väldigt aktiva på natten. Det är då det mesta foderintaget sker. Har en häst som är rädd för lite av varje dagtid så som stenar, fåglar som flyger upp, snö som faller från grenar o.s.v. Rider sällan i mörkret, men sist det hände var det vildsvin som grymtade och bråkade ca 100 meter bort, hästen brydde sig knappt, hade det varit dagtid hade jag nog känner hans puls genom sadeln...
Nu råkar jag vara en sån där lat hästägare så jag har hästarna på lösdrift för jag avskyr att hålla på att leda hästar in och ut. Jag fodrar bara en gång om dagen men det finns alltid lite kvar till nästa gång, utan att de blir feta för det (varför vill man ha supervärden i grovfoder när hästarna mår bra av att äta mycket? Undantaget hästar som har svårt att hålla hullet förstås). Men jag bär vatten till det uppvärmda karet och jag mockar varje dag. Tar ca 30 minuter om dagen att sköta 2 hästar om jag är effektiv, men oftast längre eftersom jag umgås med dem också.