Skogsbete till fånghäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare miomio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 867
M

miomio

Har en fångponny som jag sitter i tankarna på att flytta till en lösdrift, i skogen!
Då menar jag verkligen i skogen, ingen ängsmark öht, klart att det finns gräs i skogen sommartid, plus massa buskar och grenar, och därför tvekar jag...
Det är mestadels uppvuxen granskog.
Hur farlig är sådan mark för fånghästar?
Kan det funka bra?
Är livrädd att ponnyn ska få fång en gång till och det här vore en ganska bra lösning om jag ev ska göra mig av med min stora häst vilket är en tanke jag har (funkar tyvärr inte med stor häst i skogen tror jag, för klumpig för att strutta runt mellan träd och stenar).
Vad tror ni som kan lite om det här med fång?

Sv: Skogsbete till fånghäst?

Ingen? Vet att det inte är fång säsong men nån fångkunnig borde väl finnas?

Skogsbete är väl de ända tänkabara om man haft en ponny eller häst med fång. Men jag tänker nu, som du skrev att du skulle ställa den på lösdrift, hur funkar de rent praktiskt? Från dom lösdrifter jag har erfarenhet ifrån så går dom offtast på fritillgång på hösilage eller hö, vilket även de innebär en risk för en fångbenägen häst.

Ingen? Vet att det inte är fång säsong men nån fångkunnig borde väl finnas?

Jag vill inte påstå att jag kan jättemkt om fång men en del.
Det jag tänker på är att det kan bero på hur mkt annat det finns som den kan stoppa i sig. Min fånghäst tex är expert på att hitta saker som hon tycker går att äta. Hon är den enda av våra hästar tex den enda som äter johannesört vilket är giftigt i större mängder. Många hästar tycker ju om granar vet ej om det är bra eller dåligt.
När det gäller själva "betet" är min gissning att det inte är farligt om inte hästen är mkt känslig för gräs. Min som hade fång för ett år sedan har gått på naturbete i flera månader. Jag vet inte om du blev ngt klokare av detta.

Jag kommer att sköta om lösdriften själv så jag kommer anpassa fodermängderna.

Det är just det med granar osv jag funderar över om det är farligt eller inte!

Vanliga granar är inte farligt. Idegran är däremot giftigt. Mina hästar tuggar gärna på granar som jag lägger in i hagen. Både barr och bark brukar gå åt. De luktar så gott i munnen när man tar in dom från hagen.

Vanliga granar är inte farligt. Idegran är däremot giftigt. Mina hästar tuggar gärna på granar som jag lägger in i hagen. Både barr och bark brukar gå åt. De luktar så gott i munnen när man tar in dom från hagen.

Att vanliga granar inte är giftiga för hästar vet jag. Men jag är osäker på om det är så nyttigt för en som har haft fång. Men jag vet inte. Jag har nog lätt för att överdriva riskerna så vi får se om det är fler som svarar.

Det låter som en alldeles utmärkt idé. Hoppas att det är mager skog bara, och inte växer för mycket gräs även där. Tänk på att ge hästen psylliumfrön regelbundet bara, för skogsmark innebär även, att hästen krafsar i sig en massa skrot och skräp (bark, mossa, ja allt som växer) och som kan fastna i magen och orsaka sandkolik, vilket motverkas av p-fröna, som bildar ett gel i tarmen, och drar med sig allt sånt ut den naturliga vägen. Ska ges torrt, ca 1/2 dl/dag eller några gånger i veckan. Skog för en fånghäst, tycker jag av egen erfarenhet,är en av de allra bästa lösningar man kan tänka sig.

Jag är också säker på att det vore en finfin lösning.

Synd att inte fler har den möjligheten.

Det beror nog mycket på hur känslig hästen är och vad den i så fall är känslig för. Sånt kan ju vara svårt att veta i förväg dock.

Själv tror jag visserligen att den stora hästen också skulle kunna gå i skogen. Om det inte är en mycket klumpig individ? Men i sådana fall skulle den kanske må bra av en miljö där den var tvungen att se var den har fötterna?

Det låter som nåt för min märr. Var ska du ha den någonsans :-)

Storhästen vill ha ytor att springa på, ponnyn är nöjd med att knata runt och är inte så mycket för det där men racerundor och om den gör en sådan är den otroligt säker på sina fötter.
Därför passar marken inte för en större häst, men det hade varit helt underbart om det hade funkat med bägge.

Tyvärr är det nog lite får långt från dig ;).
MEN om det är så att det här blir av, vilket beror på om jag säljer storhästen eller inte, behöver jag en till shettis som sällskap antar jag, men en äldre fångshettis borde ju passa som sällskap och det borde väl inte vara så svårt att få tag på!

Det vore helt underbart att kunna ha ponnyn i skogen, inte behöva oroa sig för gräset hela tiden, det är inte mycket gräs i skogen och det som finns är knappast kraftigt så det vore ju toppen för den! :banana:

en ganska bra lösning om jag ev ska göra mig av med min stora häst vilket är en tanke jag har (funkar tyvärr inte med stor häst i skogen tror jag, för klumpig för att strutta runt mellan träd och stenar).
Vad tror ni som kan lite om det här med fång?

Jag vet inte hur din hage ser ut men vi har en stor hage som vi har som vinterhage till alla hästarna och även sommarhage till ponnyerna. Det finns en del lövskog i den och massor avstora stenar och stengärden. Det har inte varit några problem för våra stora hästar. De lär sig var de ska sätta fötterna. Enda problemet är nog att det blir en del tappskor.

Jag har en gigantiskt stor inhägnad skogshage där våra halvblods unghingstar vistas vintertid.
de lär sig snabbt att hålla reda på fötterna och får en bra, naturlig balans samt en hel massa goa muskler:d

Inga som heslt problem med att de snubblar osv ... testa och se vet ja!

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 330
Senast: Juli0a
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 362
Senast: Noak
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka