Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

Sv: Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

I o med att hästen har en senskada så är ju senan "slappare" och genomtrampet kan bli "farligare" då det kan töjas ännu mer...därför hjälper man hästen med förlängda traktarmar att inte trampa igenom...visst är det kanske inte så kul att ha en sko på en häst, men i vissa fall som ditt så kanske du inte har så mycket att välja på....så om du t ex hade en hovbensfraktur hade du ju lika gärna varit tvungen att sko den hoven....normalt gör man ju inte så, men för att hjälpa senskadan så bör du kanske överväga det iallafall...långa tår är "döden" för senor.

Jo, det med långa tår vet jag (skrev ju det i nåt annat svar nedan)

Men alltså, vet försökte ju förklara för mig varför det inte var aktuellt/nödvändigt med sjukbeslag, och jag greppade inte helt, men det gick ut på att vid 'andra typer av' senskador så vill man förhindra de trampar igenom för mkt, dvs man vill 'stabilisera' så de inte trampar genom mer än normalt.

Men i min herres fall är ju problemet i princip det omvända, han trampar igenom för lite (pga smärta). och är det så att olika senor fungerar olika? För det vara lltså ngt med att 'normalt så.. och så skor', men det här var inte så särdeles normalt ställe att skada senan på, så därför..

fasiken, jag må fråga igen och se till att hänga med i varje ord tror jag varför vet inte ansåg det beh sjukbeslag.

Men då skor jag om honom på måndag då, 'hela hästen' alltså. Kan ta Kele lite emellan så han får vila lite mellan hovarna. I värsta fall får väl vet tuta i honom något smärtstillande då (vet ska komma och vaccinera missarna och dra vargtand och lite annat, så vet och hovis riskerar att krocka i dörren)

På vilket sätt ska en ringsko, eller sko med förlängd traktarm, kunna påverka genomtrampet hos en häst som faktiskt skrittas för hand? Borde rimligvis inte universums lagar kräva lite mer tyngd/arbete för att man ska kunna tala om ett genomtramp?

På vilket sätt ska en ringsko, eller sko med förlängd traktarm, kunna påverka genomtrampet hos en häst som faktiskt skrittas för hand? Borde rimligvis inte universums lagar kräva lite mer tyngd/arbete för att man ska kunna tala om ett genomtramp?

Den tyngden torde ju hästen iall ära kunna stå för själv, mina hästar skrittas antingen för hand, för vagn eller i walkern....travhästar skrittas ytterst sällan under sadel vid konvalesens.

Jag vill inte "bråka" med dig , men jag har kanske haft sådär 150 st senskador hos mig de sista åren och tror mig veta hur man ska eller bör göra för bästa läkning.

Alex: Det är säkert så att han inget genomtramp har nu i akuta läge då han har så ont, men så fort smärtan ger med sig så trampar han igenom igen....det enda jag vet är att man bör sätta traktförlängning på dessa hästar, en del vill ha kilsula också men det är inget jag hurrar för.

kort tå, långa armar är vad jag kan rekommendera.

genomtramp i o med en uttänjd sena är helt annat än än frisk sena.

Alex: Det är säkert så att han inget genomtramp har nu i akuta läge då han har så ont, men så fort smärtan ger med sig så trampar han igenom igen....det enda jag vet är att man bör sätta traktförlängning på dessa hästar, en del vill ha kilsula också men det är inget jag hurrar för.

kort tå, långa armar är vad jag kan rekommendera.

Okej, jag tror jag börjar fatta nu. Sista frågor bara:

med trampar igenom 'för mycket', menar man då för mycket sett till vad hästen som frisk SKA trampa igenom i kotan? Eller menar man för mycket sett till vad som är bra för senan ENBART? (Alltså att t ex ett normalt genomtramp blir för mkt genomtramp för senan?)

Och det kan aldrig bli en nackdel för senan med lång traktarm? Dvs om jag gör som du säger och lite 'kör över' vet, det finns ingen typ av senskada där det kan vara av ONDO att sätta förlängd traktarm?

Hans skada är som sagt på djupa böjsenan, i karledsregionen ungefär där ytliga böjsenan delar sig.

Rättelse: Min avsikt var inte alls att "bråka" utan min fråga var; varför ska man behöva ha "specialsko" för att hindra ett genomtramp på en häst NÄR det de närmsta veckorna, då hästen skrittas,inte blir tal om något genomtramp DÅ enligt min erfarenhet ett genomtramp sker i HÖGRE grad då hästen belastas i ett högre tempo. Så för att återgå till frågan, menar du att en häst i skritt trampar igenom så mycket att det behövs ett hinder för detta?

Rättelse: Min avsikt var inte alls att "bråka" utan min fråga var; varför ska man behöva ha "specialsko" för att hindra ett genomtramp på en häst NÄR det de närmsta veckorna, då hästen skrittas,inte blir tal om något genomtramp DÅ enligt min erfarenhet ett genomtramp sker i HÖGRE grad då hästen belastas i ett högre tempo. Så för att återgå till frågan, menar du att en häst i skritt trampar igenom så mycket att det behövs ett hinder för detta?

Eftersom senan är skadad, den har fått en blödning/uttänjning och därmed har dom större genomtramp än normalt....ska sena få läka ifred så bör man på nåt sätt se till att genomtrampet blir mindre.

Min senskadade häst (fram) går med tunn sula och patentsko. Det blev en radikal förbättring med den skon. Vi kortade även av tån så att hon får en snabbare överrullning. Skor om fram var 3:dje vecka för att hålla senan så "fri" som möjligt.

Viktigt är utevistelse, helst dygnet runt, absolut inte boxvila som veterinärer ofta rekomenderar.
Skritta gärna en timme om dagen på asfalt, det gör underverk för senor.
Speciellt i början tycker jag att utevistelsen och rörelsen är viktigast.Sen efter några veckor kan man minska ner.

Senast ändrad:

Eftersom senan är skadad, den har fått en blödning/uttänjning och därmed har dom större genomtramp än normalt....ska sena få läka ifred så bör man på nåt sätt se till att genomtrampet blir mindre.

OK jag ger upp,jag förstår hur du tänker och håller med i viss mån men du svarade inte på min fråga vilken jag bordlägger nu....

Viktigt är utevistelse, helst dygnet runt, absolut inte boxvila som veterinärer ofta rekomenderar.
Skritta gärna en timme om dagen på asfalt, det gör underverk för senor.
Speciellt i början tycker jag att utevistelsen och rörelsen är viktigast.Sen efter några veckor kan man minska ner.

Och att hästen blir markant SÄMRE av rörelse tycker du inte spelar ngn roll?

Inkl att veterinärkåren är eniga om att rörelse är bra oc nödvändig, men den ska vara kontrollerad och lågintensiv (dvs inga snabba ruscher, tvärstopp, osv)

OK jag ger upp,jag förstår hur du tänker och håller med i viss mån men du svarade inte på min fråga vilken jag bordlägger nu....

Hmmm, eftersom senan är skadad så sker ju en FÖRSVAGNING av senan( frisk är den ju både hel o stark) försvagningen gör ju att genomtrampet sker vid mindre påfrestning (tänk dig själv), därför bör man hjälpa hästen att stödja upp det som man kan....du kan aldrig hjälpa upp den till 100 om du inte tex gipsar eller sätter skena på som man gör vi brott på tåsträckaren....

Förstår du nu eller vill du ha mer info?

Och att hästen blir markant SÄMRE av rörelse tycker du inte spelar ngn roll?

Inkl att veterinärkåren är eniga om att rörelse är bra oc nödvändig, men den ska vara kontrollerad och lågintensiv (dvs inga snabba ruscher, tvärstopp, osv)

Jag förstår hur djurjouren tänker och jag vill ju också släppa mina i hage om det går ( utan vets rek, dom rekommenderar alltid nästan boxvila med skritt för hand)
Men eftersom man inte riktigt vet hur pass skadad hästen är så kan iallafall inte jag bestämt säga : Släpp i hage.
En av de sista hästarna jag hade , hans gaffelband bokstavligen small av totalt, kotan drev i marken för senan hade töjts ut så hårt att tom båda kotsenbenen släppt och låg ca 1 cm lägre ner än vad dom normalt skulle göra.... Den hästen fick jag faktiskt också frisk till stor förvåning av veterinärerna ( dom trodde aldrig han skulle repa sig ) han har startat och vunnit lopp den "hårda" vägen....Helt otroligt måste jag säga själv, för han var verkligen ingen rolig syn att skåda...

Men det är som sagt svårt att säga mer specifikt hur andra ska göra med sina hästar när man inte vet allt och inte sett hästen eller hur den beter sig vid ex hagvila...men rycken som oftare kommer vid boxvila när dom har överskottsenergi efter ett tag "brukar vara värre än de dom har i hagen...

Men vad 17... Säger som alltid: Räcker det inte???

Massa tröstkramar,
Anna-karin o alla hästarna

Nej, det spelar ingen roll att de blir sämre av rörelse. Min såg ut som kom och hjälp mig att dö i början men det gav sig på bara någon vecka.
Boxvila betyder att alla cirkulation stannar i hela hästen. I det akuta skedet låter jag den inte ens stå i box på natten oavsett väder.

Men det är som sagt svårt att säga mer specifikt hur andra ska göra med sina hästar när man inte vet allt och inte sett hästen eller hur den beter sig vid ex hagvila...men rycken som oftare kommer vid boxvila när dom har överskottsenergi efter ett tag "brukar vara värre än de dom har i hagen...

Sådana ryck som de brukar göra av överskottsenergi efter boxvila när de släpps ut i stor hage igen, sådana pysslar min herre med dagligdags i stor hage :crazy: I liten hage är han lugn som en kossa 99% av tiden, men den där sista procenten är det full fart både framåt och uppåt. Och det blir så mkt värre i liten hage när det blir tvära kast, snabba stopp och helomvändningar hela tiden. I stor hage gör han det där fast med än mer fart. Så jag törs helt enkelt inte chansa. I box är han av någon underlig anledning lugn som en gammal kossa, har aldrig nånsin exploderat i box, och han har tyvärr haft flera riktigt låånga boxvilor. Däremot kan han vara en handfull vid promenaderna efter ett tag och ha en hel del egna åsikter om vad 'kontrollerad skritt vid hand' egentligen innefattar, fast de är lättare att stävja. Jag kan ju tyvärr inte vara i hagen hela tiden han är ute och morra elakt när han får för sig ngt.

Han härjar mer i uteboxen än inne i boxen med, så det tycks vara 'för mycket frisk luft' som väcker vildhingsten som slumrar ;)

vet VILL ju se honom i liten hage om 9 dagar, om det övht finns något sätt det går, för det är bäst om han rör sig lite lagom is kritt i liten hage. Vet vill i andra hand se hästen få stå i utebox i alla fall, dvs få mer stimuland än stå och lalla i stallet. Men återigen - inte om han studsar runt. Och risken är tyvärr alldeles för stor att han studsar betydligt mer än han får.. Så är det som gör att han håller sig lugn box inne så får det gå då, men han förhörde sig nog om vad jag hade för boxar, och hade jag utebox vad bra, då kanske han kan stå där en del av dagen iaf?

Så de vill inte se honom på box, även om den är stor, i tre månader, men alternativen är begränsade. Jag ska prova efter den här boxvileperioden (10 dagar) att släppa honom i lösdriften men stänga så han inte kan gå ut så får vi se. Ska prova uteboxen igen, och se om han nu accepterat sitt öde lite mer (han har idag börjat äta igen iaf, så nånstans går det väl in att den förbaskade personalen har blivit förståndshandikappade och inte tänker släppa ut honom)

Hästen är normalt skodd. Ska skos om nästa vecka. Har en hyfsat akut skada på djupa böjsenan ena bak. Är öm och har ont och vill helst inte stå på benet med all vikt (dvs att man lyfter annat ben).

Ska ju promeneras varje dag men i övrigts tå på box.

Funderar på att låta bli slå på nya skor nästa vecka och bara verka. Frågan är dock om det kan finnas några negativa effekter med det? Och om ev hovömhet påverkar prognosen negativt?

????? Viktigt vid skada i djupa böjsenan är att genom verkning/skoning försöka skapa en så snabb överrullning som möjligt då djupa böjsenan har sin funktion och belastning i överrullningsfasen.

Hur man sedan gör det utifrån verkning eller sjukbeslag är helt ointressant, det enda som är intressant är att skapa en så liten belastning på dhupa böjsenan som möjligt.

????? Viktigt vid skada i djupa böjsenan är att genom verkning/skoning försöka skapa en så snabb överrullning som möjligt då djupa böjsenan har sin funktion och belastning i överrullningsfasen.

Hur man sedan gör det utifrån verkning eller sjukbeslag är helt ointressant, det enda som är intressant är att skapa en så liten belastning på dhupa böjsenan som möjligt.

Mmm, och just för att han ju om jag väntar kommer bli lång i tårna så känns det inte klockrent att vänta, men inte klockrent tvinga honom stpå benet för en skoning heller. Men jag vet inte om det finns nackdelar med oskodd + ev lite öm under promenaderna heller.

Så jag vet inte riktigt vad för svar du ansåg ditt inlägg gav?

Din stackare.
Kan du inte ta av skorna kvällen innan hovis kommer o på så sätt minska tiden med ngn minut?
Tror oxå att hovis har stor förståelse o skyndar sig lite.

Ska den inte gipsas eller dylikt?

Är skadan för gammal för att kylas?
Fick den cortison eller ngt annat?

Ta av skorna själv var ju en ide, men jag vet inte riktigt om jag törs, jag är hmm.. inte lika skicklig som hovslagaren, så han skulle nog få stå längre på benet då.

Jo, den är för gammal för att kylas, och ska inte gipsas etc. Inget kortison, men han får smärtstillande och antiinflammatoriskt och det kommer han få även när hovis är här (dvs kuren pågår då). I absolut värsta fall så kommer veterinären ändå efter hovis. Hovis ska komma nio, veterinären vid halvtolv, så lite på beroende på hur hovis dag ser ut kanske man då i värsta fall kan smärtstilla honom då.

Liknande trådar

Dressyr Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan...
Svar
8
· Visningar
2 622
Senast: Grazing
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 047
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben