Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?
Du kan aldrig kalla en hovslagare för konsult eller konsultroll. Du kan heller aldrig jämföra en hovslagares timmpenning med en hantverkare eftersom en hantverkara har en fast timmdebitering och därefter tillkommer kostnader för material,reseersättning ex ex.
Som med alla yrken så ligger yrkesrollen i personens erfarenhet,kunskap och skicklighet, kort sagt personens eget engagemang. Har du sett fuskbyggarna på tv, lyxfällan osv så är väl svaret att förtroendet ligger helt hos beställaren. En "viss" kvalitets stämpel hoppas man ju på uppvisas när man anlitar en hovslagare medlem i SHF som även innehar gesällbrev och genomgått samtliga fortbildningsblock. Anlitar man dessutom en hovslagare som av Jordbruksverket är Godkänd så har man anlitat en yrkesutövare som har eget ansvar utifrån det utförda arbetet. Av den anledningen så krävs att det sker journalföring dokumenterat före och efter enbart för att det ska finna dokumenterat. Jag tycker det är bra för det blir väldigt svårt för alla inblandade parter att i ett ev senare läge komma med osanningar.
SHF kan aldrig gå i god för den enskilda yrkesutövarens dagliga utförande, däremot så kan hästägaren alltid vända sig till föreningen för en granskning av ett utfört "hantverk"
KL
Coari, jag har en fråga angående hovslagare och dennes/deras yrkesroll,
tar upp den här eftersom Du skrev i något av inläggen om fullt förtroende för hovslagaren etc.
Vilket ansvar har en hovslagare för att göra rätt och vilket ansvar har denne när han/hon gör fel?
Har funderat massor (överdriver litet:-) ) över detta då jag ser eller numera i alla fall vill se hovslagaren som en konsult, kunnig i hästens hovar, anatomi (benställningar) och hovens sjukdomar samt kunnig i vad man kan göra och vad man inte kan göra, vilka effekter olika ingrepp, verkningar, skoningar har.
Tyvärr enligt min bittra erfarenhet så överensstämmer inte denna "konsultroll" med verkligheten. Anledningen till att jag kallar det konsultroll är dels kraven på kunnighet dels sättet hovslagare tar betalt (samtliga som jag anlitat ligger bra mycket högre i timpenning än en vanlig hantverkare utan mera som en konsult).
I de fall då hästägaren inte "lägger sig" utan ger förtroendet till hovslagaren, har man då inte rätt att förvänta sig att denne levererar en fullgod vara, dvs ett korrekt utfört arbete. Samma sak borde väl även gälla veterinärer och alla andra yrkesgrupper som säljer sin kunskap. I annat fall kanske litet ödmjukhet inför sin egen okunskap och en ursäkt till hästägaren att man faktiskt inte vet vad som behöver göras?
Tack på förhand.
devere
Du kan aldrig kalla en hovslagare för konsult eller konsultroll. Du kan heller aldrig jämföra en hovslagares timmpenning med en hantverkare eftersom en hantverkara har en fast timmdebitering och därefter tillkommer kostnader för material,reseersättning ex ex.
Som med alla yrken så ligger yrkesrollen i personens erfarenhet,kunskap och skicklighet, kort sagt personens eget engagemang. Har du sett fuskbyggarna på tv, lyxfällan osv så är väl svaret att förtroendet ligger helt hos beställaren. En "viss" kvalitets stämpel hoppas man ju på uppvisas när man anlitar en hovslagare medlem i SHF som även innehar gesällbrev och genomgått samtliga fortbildningsblock. Anlitar man dessutom en hovslagare som av Jordbruksverket är Godkänd så har man anlitat en yrkesutövare som har eget ansvar utifrån det utförda arbetet. Av den anledningen så krävs att det sker journalföring dokumenterat före och efter enbart för att det ska finna dokumenterat. Jag tycker det är bra för det blir väldigt svårt för alla inblandade parter att i ett ev senare läge komma med osanningar.
SHF kan aldrig gå i god för den enskilda yrkesutövarens dagliga utförande, däremot så kan hästägaren alltid vända sig till föreningen för en granskning av ett utfört "hantverk"