Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

Sv: Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

Varför inte lägga ett ordentligt stödbandage och främst över kotan i samband med skoningen?? Det brukar ge en bra avlastning för senan.

Jag förstår hur du menar och hur du tänker men jag tror att vi tänker lite olika. Jag talar om skyddet för senan och dess läkning. Du vill ha en sena som är "statisk" under läkning, dvs fixera med en sko. I vilken mån det fungerar kan diskuteras vidare....Enligt min uppfattning och jag vill återigen påpeka MIN uppfattning, jag gör inte anspråk på några allmängiltiga sanningar utan talar bara för mina åsikter. En skada ska aldrig läka under någon fixering,(minns de gamla mitellorna vid armbrott...) eftersom:

Det försvagar senan och gör den känslig för nya skador. Dessutom får du ett vridningsmoment när hästen tex vänder sig, där hoven inte lika lätt "följer med runt". Ingen häst jag har påträffat, senskadad eller gaffelbandskadad, har haft ett skadligt genomtramp vid skritt. Jag säger inte att en "specialsko" skadar nämnvärt MEN gör den någon nytta i det akuta stadiet?

Däremot håller jag med om, att man kan börja specialsko hästen under uppträningen om det då visar sig nödvändigt. Då hästen alltså ska börja trava och galoppera vilket ger ett större genomtramp. MEN av de hästar jag har haft så ökar du ALLTID genomtrampet genom att höja upp hoven ( var försiktig med brodden..). En barfota hov minskar genomtrampet men ger en ökad blodtillförsel som är åtråvärd i detta fall. Sedan att hästens hovar av olika anledningar inte håller för barfotagång är ju tragiskt.

Så för att avsluta denna IOF sig ganska intressanta diskussion, vi vill båda det som är bäst för en skadad häst. Däremot tycks våra åsikter glida isär på några punkter och det är ju egentligen också bra, som sagt i denna bransch kan det vara svårt att ta patent på sanningen.
Tack för en givande diskussion!

Jag vill INTE ha en statisk sena....det kan den aldrig bli med bara en sko, det kan den bli med gips. däremot så kan man förhindra för djupa nedtramp.
En skadad sena har mycket sämre elastisitet och fortsätter man "tänja" så blir ju blödningen/skadan större och läkningen försvåras ytterligare.

Visst går det att ha hästen skolös, men varför chansa??

Jag vill INTE ha en statisk sena....det kan den aldrig bli med bara en sko, det kan den bli med gips. däremot så kan man förhindra för djupa nedtramp.
En skadad sena har mycket sämre elastisitet och fortsätter man "tänja" så blir ju blödningen/skadan större och läkningen försvåras ytterligare.

Visst går det att ha hästen skolös, men varför chansa??

Nu är jag tillbaka....jag håller med om att den skadade senan har sämre elasticitet men det innebär ju inte att benet/ hoven saknar stöd ifrån andra senor, ligament, gaffelband, x-plattan, ringband osv. Dessa hjälper ju till att avlasta den skadade senan? I praktiken innebär det att så länge dessa mjukdelar är hela kan ju inte genomtrampet öka, och speciellt inte vid skritt även om böjsenan är skadad. Då det även diskuterats senklyvning så måste det innebära att inte hela senan ( läs: i omkrets ) är skadad utan att det finns en frisk del kvar? Jag tycker det är jättebra att man gör vad man kan vid skador på hästen men ibland kan jag känna att det går till överdrift. I mångt och mycket av det som görs för hästen, gör man för sin egen skull, för att det känns bättre.

Liknande trådar

Dressyr Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan...
Svar
8
· Visningar
2 622
Senast: Grazing
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 047
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben