Skodd eller oskodd?

N

NoWay

1. Vad är fördelarna med att ha hästen skodd och att inte ha den skodd?
2. Och vad är naktdelarna?
3. Hur blir det på vintern när man rider ut i halkan om hästen går oskodd?
4. Blir det billigare att bara verka hästens hovar?
5. Och hur ofta ska man verka? Och vad kostar det?

Jag vet att det är väldigt olika det där med prisfrågan men ungefär då?

Haha nu vart det väldigt mycket frågor här men jag hoppas verkligen att nån kan ta sig tid att svara. :D

Sv: Skodd eller oskodd?

B]1.[/B] Vad är fördelarna med att ha hästen skodd och att inte ha den skodd? Man kan brodda, slipper ömfotade djur och trasiga fötter.
2. Och vad är naktdelarna? jag har iaf inte hittat ngn än.. att det kostar kanske.
3. Hur blir det på vintern när man rider ut i halkan om hästen går oskodd? det beror ju på från häst till häst, men jag vill nog helst ha broddar o skor då.
4. Blir det billigare att bara verka hästens hovar? än att sko? ja
5. Och hur ofta ska man verka? Och vad kostar det? var 6-8 tror jag..

Fördelar med att ha hästen skodd är ju att du kan rida var som helst och att hästen inte är ömfotad eller sliter snett på hovarna. Dessutom kan man påverka hästens hovställning mer då man kan verka som man vill att det ska se ut utan att hästen sedan sliter fel.

Jag kan inte se så många fördelar med att ha oskott faktiskt. Visst det är naturligare - men - vi har ju ändrat hästens användingsområde från det 'naturliga' så att den behöver beslag på hovarna.

2. Och vad är nackdelarna?
Skodd: Hästen får söm genom hovväggen, det är ju en påverkan på hoven.
Oskodd: Hästen ömmar, får sultryck etc. kan inte ridas på annat underlag än gräs om den är ömfotad, hovarna kan fransa sig och gå sönder, lättare att få hovproblem som bärrandsröta p.g.a att smågrus tränger ner i bärranden och bakterier följer med och liknande.

Hästen halkar om det inte är typ djupsnö. Är det is eller packad snö är den som bambi på hal is och fötterna går åt olika håll.

Ja det blir det, men frågan är om kostnaden är värt problemen med att inte kunna rida överallt och att hästen får ont i hovarna om den är ömfotad.

Man måste kolla hovarna regelbundet ändå, de ska verkas nästan oftare än de skos så de inte sliter snett. Sedan ska man gärna raspa själv också för att hålla kanterna fria från flisor och sådant. Min hovslagare tar 250 kr för att verka.

Jag tycker inte det finns några vettiga skäl att ha en ridhäst oskodd om man tänkt använda den till något annat än långsamma promenader på skogsstigar. Det är inte speciellt många hästar som pallar att ridas på varierande underlag oskodda. Många får blödningar i sulorna som syns först vid verkning som röda 'blåmärken'.

Mitrolle skev precis det jag hade tänkt skriva.
:bow:

Fördelar med att ha hästen skodd är ju att du kan rida var som helst och att hästen inte är ömfotad eller sliter snett på hovarna. Dessutom kan man påverka hästens hovställning mer då man kan verka som man vill att det ska se ut utan att hästen sedan sliter fel.

Intressant att man kan påverka hästens hovställning...trodde man skodde efter just det...hästens hovställning...inte hur man ville ha den...:angel:

Fördelen med skor är att hästen kan gå på i princip alla underlag utan att ömma. Fördelarna med barfota är att man inte riskerar försämrad strålfunktion och trasiga hovar av tappskor, om man har en dålig hovis eller om hästen har dåliga fötter.

Se fråga 1.

Det går inte! Inte här iaf, där vi har mer is än snö både på ridvägar och i hagar. Hästarna kan inte ens gå i hagen utan brodd, och att be stallägaren dra på barfotaboots varje morgon känns magstarkt.

Det brukar det bli.

När det behövs. Var 5:e till 7:e vecka behövde mina hästar verkas när de gick barfota. Däremellan raspade jag eventuella fransiga kanter själv ett par gånger.

Jag vet att det är väldigt olika det där med prisfrågan men ungefär då?

Min hovis tog 250:- för en verkning. Men han är en outbildad "traditionell" hovslagare. Mycket duktig!

Det är väl självklart att man kan påverka hästens hovar med skoningen, man försöker ju göra det så korrekt som möjligt efter hästens förutsättningar. Är den sned försöker man ju hålla den så rak som det går efter den hästens avvikelse. Jag har då inte varit med om att någon (vettig) hovslagare sagt "den här hästen är sned så den måste vi verka snett så det fortsätter vara så.." :grin:

Jag brukar alltid ha min ena häst skodd, och min andra så växlar jag så att jag har henne skodd på framhovarna sen efter 8 veckor ungefär har jag henne med alla hovar skodda, och efter yttligare 8 veckor så får hon gå utan skor.. och sen börjar det om igen. Har märkt att hennes hovar har blivit mkt finare!

På ditt svar verkar det knappt finnas hästar som kan gå oskodda?

Jag har förvisso inte träffat lika många oömma som ömmande hästar; men nu står jag själv med en oömmande häst. På vanlig grusväg är hon lika obehindrar som om det vore gräs. Har lett henne på våra värsta ställen där det är riktigt grovt grus (pga lastbilstransporter) och hon reagerar inte det minsta. Hoppas det är samma under ryttare! (fick hem henne i helgen)

Hästen har inga spänningar eller låsningar i kroppen, inga flisiga/trasiga hovar och inte en tillstymmelse till bärrandsröta.

Klagar inte på ditt inlägg - vill bara visa andra sidan av myntet :)

Till TS villjag säga att man ska vara glad om hästen kan vara oskodd; det är billigare och man slipper trasiga hovar när hästen drar av sig skorna. Man kan också rida utan att vara orolig för att skorna åker av, samt att tappskor aldrig existerar och stör träningen.
Däremot kommer jag kanske sko under vintern, just för att kunna brodda.

att låta en häst som har bra hovar, dvs som inte spricker eller något liknande gå utan skor är bra för dem. Hoven får arbeta mer naturligt, och på vintern brukar det inte vara några som hellst problem att ha dem utan skor. Min B-ponny som jag hade för ett antal år sedan va aldrig skodd och han gick sm finalen i galopp på gräs utan skor och hopp tävlade på gräs aldrig några problem :) :banana:

Jag tycker inte det finns några vettiga skäl att ha en ridhäst oskodd om man tänkt använda den till något annat än långsamma promenader på skogsstigar. Det är inte speciellt många hästar som pallar att ridas på varierande underlag oskodda. Många får blödningar i sulorna som syns först vid verkning som röda 'blåmärken'.

Det finns faktist hästar som tävlar på internationell nivå både i hoppning, dressyr och trav, utan skor :grin:

Kan man välja att hästen går barfota under sommaren, hösten och våren när det inte är is? Och att då ha hästen skodd på vintern? Jag har hört talas om några boaboots som tydligen ska vara väldigt bra, men som någon sa man vill nog inte be stallägaren att ta på boots på morgonen på vintern.

Därför jag var noga med att skriva 'om hästen är ömfotad' i mitt inlägg för att inte låta som om alla hästar är sådana. Dock är det nog vanligast att de inte fixar att ridas utan skor på varierat underlag.
Ingen av mina hästar kan ridas utan skor på grus. Det räcker med att leda in dem från hagen över stallplan barfota så linkar de vid varje sten som sticker upp. Skulle vara otänkbart att rida ut med dem oskodda.

Fungerar det att endast sko under vinte halvåret????

Det finns faktist hästar som tävlar på internationell nivå både i hoppning, dressyr och trav, utan skor :grin:

Tävlar utan ja, tror inte dem går utan alltid. På många travare drar man av skorna precis innan loppet.

Svar: Oskodd: Blodcirkulationen är 10 ggr större i en oskodd hov jämfört med en konventionellt skodd hov. Man kan få samma fina hovfunktion även i en skodd hov, då ska den verkas som en oskodd hov och skos med speciella skor som ger hoven möjlighet att flexa. När hästen går oskodd och verkas på rätt sätt har varje hov rätt form och utseende och behöver inte korrigeras.
Skodd: Enklare för hästägaren/ryttaren.
Svar: Oskodd: Hästar som gått skodda och skos av behöver en övergångsperiod för att vänja sig vid att gå oskodda, då behöver man ofta använda boots som av endel upplevs som krångligt.
Skodd: avsevärt försämrad hovfunktion. Kvaliten på hornet är oftast sämre eftersom blodcirkulationen försämras vilket resulterar i sköra hovar, hosprickor m.m. Tappar hästen en sko går den inte att rida.
Svar: Hästar som nyligen skots av och gått skodda och broddade på vintern kan ha lite svårt att ta sig fram om det blankis överallt och det inte finns något annat underlag.
Den av våra hästar som varit oskodd hela livet klarar halkan utmärkt, går lite försiktigare än på annat underlag.
Svar: Det beror helt på om och vem man anlitar och vad det kostar. Har man intresset och handlaget kan man gå utbildningar för att göra det själ, då blir det billigare i längden, man behöver inte vänta på att någon annan ska ha tid att komma och man kan verka oftare vilket är en fördel.
Svar: Hur ofta man ska verka beror helt och hållet på hur mycket man rider men igenomsnitt är 4 veckor ett lagom intervall. Det kostar mellan 250 och 500 kr/gång.

Vi har 2 av våra hästar oskodda och 1 skodd, man får göra en bedömning av vad varje häst mår bäst av men kan hästen gå oskodd är det att föredra.

Jag rider för det mesta 6ggr/veckan. Hon är en Haflinger och har hårda hovar.
Nu blir jag väldigt förvirrad, SAVVY som precis sa 4 veckor, jag har hört allt från 4-12 veckor nu, vad stämmer?

Jag rider för det mesta 6ggr/veckan. Hon är en Haflinger och har hårda hovar.
Nu blir jag väldigt förvirrad, SAVVY som precis sa 4 veckor, jag har hört allt från 4-12 veckor nu, vad stämmer?

Det beror helt på vilka underlag hästen går på, hur mycket den sliter ner själv och vilken sorts hovar den har. Generellt kan man säga att en hov som är frisk och har bra cirkulation växer ca 1 cm i månaden. You do the maths. ;)
Så en bra arbetande häst som sliter mycket kanske det räcker med att se över dem varannan månad, medan en som bara går på gräs kan man inte vänta 12 veckor med...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 466
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama