Skodd eller oskodd?

Sv: Skodd eller oskodd?

Tack, nu förstår jag! :)
Så min häst som har ganska hårda hovar rids ungefär 6ggr/veckan ex. två uteritter, en långgering, två markarbete och en hopp. Räcker det om vi verkar dom var 8 vecka eller så kanske?
Ska man smörja hovarna mer och så om den är barfota verkad?

Fråga den som verkar din häst, den borde ha ett bra hum om hur mycket som behöver tas varje gång, alltså om det borde vara oftare eller inte.
Smörja hovar har jag inga erfarenheter av, försök bara hålla hoven "elastisk" dvs vattenbad vid torra perioder, annars brukar det skötas bra självt i hagen vid regn och så.

Fungerar det att endast sko under vinte halvåret????

Jo visst kan det funka men man måste tänka på att när man tar skorna av hästen sedan så behöver den en "övergångs tid", d.v.s det tar en stund förän hästen och hoven vant sig..
Personligen skulle jag inte växla mellan skor och barfota, men det är ju upp till var och en.
Dock finns det ju boots man kan sätta broddar i när man skall rida om hästen går barfota :)

Tack, nu förstår jag! :)
Så min häst som har ganska hårda hovar rids ungefär 6ggr/veckan ex. två uteritter, en långgering, två markarbete och en hopp. Räcker det om vi verkar dom var 8 vecka eller så kanske?
Ska man smörja hovarna mer och så om den är barfota verkad?

Svårt att säga hur ofta du behöver verka, om hovarna växer snabbt måste hovarna verkas oftare. Följ med och se hur hovarna växer :)

1. Vad är fördelarna med att ha hästen skodd och att inte ha den skodd?
2. Och vad är naktdelarna?
3. Hur blir det på vintern när man rider ut i halkan om hästen går oskodd?
4. Blir det billigare att bara verka hästens hovar?
5. Och hur ofta ska man verka? Och vad kostar det?

Jag vet att det är väldigt olika det där med prisfrågan men ungefär då?

Haha nu vart det väldigt mycket frågor här men jag hoppas verkligen att nån kan ta sig tid att svara. :D

Måste bara tillägga att om hästen står uppstallad är det inte speciellt bra att hästen går barfota, eftersom amoniacket från kisset i boxen fräter på hovarna. om hästen står inne på natten t.ex.

Vad är fördelarna med att ha hästen skodd och att inte ha den skodd?
-Dyrare att ha hästen skodd, så är det & även om folk förnekar det så spelar det in många ggr.

Hur blir det på vintern när man rider ut i halkan om hästen går oskodd?
-Tja, hästen halkar såklart, vad väntar sig folk när den inte har fäste?

Blir det billigare att bara verka hästens hovar?
-Ja

Och hur ofta ska man verka? Och vad kostar det?
-Det visste väl alla hästmänniskor, vanligast var 6-8 vecka, jag vet några hästar som klarar sig med 10-11 veckor men bara för att deras hovar inte växer normalt snabbt & ändrar formen så mkt.

Det beror ju på vad hovslagaren tar, 800-1000/skoning verkar vanligt.

Oskodd: Billigare, inga tappskor och som några andra sagt naturligt! Det blir färre/mindre skador vid spark och tramp.
Skodd: Ömfotade hästar går att rida.

Oskodd: Kan bli öm på sommaren och vill gå i vägkanten, hoven flisar sig men är sällan så allvarligt att du ej kan rida.
Skodd: Tappskor, lite dyrare, större skador om hästen sparkar/trampar sig själv. Det gör ondare när man blir trampad oxå:)!

Mina tjejer har inga stora problem med halkan, ofta har en oskodd häst bättre grepp. Sen är det ju inte alltid som man måste rida rakt över is fläckarna där de är som bredast :idea: + i hagen skulle iaf inte jag släppa hästar med broddar runtom, och bara en stålskena på bakhovarna = skridskor.

Såklart det blir

Man verkar när hoven börjar bli lång, det kan vara olika mellan årtider och individer. Min hovis tar 200kr för att verka och 700 för att sko fram + verkning.

Men det är individen som styr och om din häst inte varit "barfota" tidigare skulle inte jag prova det nu på sommaren, utan vänta till hösten när det är blötare och mjukare i marken. Har en häst som varit barfota i 16 år och det går super även att träna och tävla. Medan jag vet andra som provat att plocka av skorna och hästen knappt kan röra sig för det gör så ont!

Måste bara tillägga att om hästen står uppstallad är det inte speciellt bra att hästen går barfota, eftersom amoniacket från kisset i boxen fräter på hovarna. om hästen står inne på natten t.ex.

OJ :eek: Det har jag aldrig hört talas om att kisset fräter så att det på verkar hoven så mycket att det inte skulle gå att ha den oskodd. Då måste den nog stå i urinbad nattetid, vilket jag inte skulle vilja att min häst gjorde oavsett om den är skodd eller ej!

Fördelar- skodd, Kan rida på grusvägar utan problem. Oskodd- Går absolut säkrare på asfalt ( jag är omringd av asfalt, kring stallet), mindre risk för överben om de stryker sig.
Skodd- Är som Bambi på hal is på asfalt ( vet ej om det är asfalten hos mig eller järnet i mina skor som är problemet)
På vintern har jag helst skott, men de senaste vintrarna har funkat bra . Packad snö fungerar utmärkt, is funkar inte alls.
Ja
Jag raspar och håller efter kanterna eftersom, men hovslagarn kollar till med jämna mellanrum.
Just nu är ena hästen skodd fram och barfota bak, 5 åringen är helt barfota.

Intressant att man kan påverka hästens hovställning...trodde man skodde efter just det...hästens hovställning...inte hur man ville ha den...:angel:

Nej man tar hänsyn till hästens benaxel vid en skoning, och verkar i benets styvaste riktning. Något som fö bör ske även utan skor.

OJ :eek: Det har jag aldrig hört talas om att kisset fräter så att det på verkar hoven så mycket att det inte skulle gå att ha den oskodd. Då måste den nog stå i urinbad nattetid, vilket jag inte skulle vilja att min häst gjorde oavsett om den är skodd eller ej!

Det var inte så jag menade. Klart man kan ha hästar oskodda fastän de står uppstallade.
Amoniacket är inte bra för hovarna, men inte så att det inte skulle gå att ha hästen oskodd :P

Mina tjejer har inga stora problem med halkan, ofta har en oskodd häst bättre grepp. Sen är det ju inte alltid som man måste rida rakt över is fläckarna där de är som bredast :idea: + i hagen skulle iaf inte jag släppa hästar med broddar runtom, och bara en stålskena på bakhovarna = skridskor.

:bow::bow:

Att en häst med broddade skor har bättre fäste än den oskodda på is, råder ju ingen som helst tvivel om.
Personligen skulle jag inte släppa ut mina hästar på is utan halksskydd, å andra sidan skulle jag inte heller drömma om att rida hästen i halt väglag om den vore oskodd. Under sådana omständigheter föreskriver djurskyddet att hästen får ett halkskydd i arbete vilket inte måste omfatta att sko hästen.

Haha nu vart det väldigt mycket frågor här men jag hoppas verkligen att nån kan ta sig tid att svara. :D

1. Man brukar ha hästen skodd om man ofta rider på hårt underlag eftersom en häst som går barfota gör det mer ont på om den ex. går på asfalt.
2. Nackdelelarna med att ha hästen skodd är för det första att det kostar betydligt mer, en häst som ALLTID går med skor kan börja gå kontigt eftersom de aldrig får röra marken med deras egna hovar.
3. Jag har alla mina hästar barfota, och det är inga problem alls att ruda på vintern i snön. Mina har inte halkat ännu i alla fall. Har man skor måste man ha broddar på vintern eftersom skorna blir halare än hovarna.
4. Ja det är billigare att bara verka!
5. Man verkar var 8-12 vecka. Det kostar 150-200kr för ponny och 200-250kr för stor häst.

Hmmm, det problemet har jag aldrig varit med om med min häst vare sig när han var skodd eller nu när han är oskodd.

Hur länge står hästarna i ditt exempel i så fall inne och hur ser deras strö i boxen ut? :confused: :).

För övrigt till ts: Jag ser inga nackdelar med att ha min häst oskodd. Han är helt oberörd och och inga trasiga hovar här inte. På vintern om det blir halt har jag broddade s k "barfotaboots". Men då vill jag tillägga att vi inte får några isbanor i våra vinterhagar så hagvistelsen på vintern är inga problem för oss.

Jag verkar ca var 7-8:e vecka på vintern men på sommaren kan det ibland behövas lite oftare då hans hovar växer som gräs. :)

Men verkningsintervallen kan man inte bara bestämma så där i förväg utan det är väldigt individuellt och kan skifta under året. Se på din häst! :)

Senast ändrad:

Skodd
+ Bra att man kan brodda på vintern
+ Om man rider/kör mkt på hårda vägar, om man tränar hårt

Barfota
+ Bra för hovarna, hovmekanismen
+ Billigare
+ Inga tappskor
+ Inga snöstyltor

Skodd
- Hovmekanismen
- Tappskor

Barfota
- Halt på vintern

Så länge det är snö är det inga problem. Men is är livsfarligt för de halkar utan broddar.

Ja.

Fråga din hovslagare.

Hmmm, det problemet har jag aldrig varit med om med min häst vare sig när han var skodd eller nu när han är oskodd.

Hur länge står hästarna i ditt exempel i så fall inne och hur ser deras strö i boxen ut? :confused: :).

Själv har jag inte problemet eftersom min häst går på lösdrift.
Men de två hästarna vi hade förut stod inne ca 9-10 timmar i dygnet. (Nattetid alltså) Det var vanligt sågspån i boxen och efter ett år ungefär började det märkas på deras hovar. De blev sköra och trillade sönder och vår hovslagare påstod att det just berodde på amoniaket. (Även om boxen dagligen blev mockad och det blev dit satt lite nytt spån) Så vi beslutade att lägga hästarna på lösdrift och deras hovar blev bättre.
Antagligen spelade deras hovkvalité en roll där också och kanske vi hade otur som råkade ut för det.
Men bra att du inte råkat ut för det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 466
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama