Skodd el barfota?

SnigelEffekt

Trådstartare
Hur F*N ska jag göra? Har hästen barfota enligt AANHCP o har haft det sedan den 10 jan 2005. Alltså snart 1,5 år.

I början var han ganska öm men det är mycket bättre nu! Dock känner jag hur han "maskar" när vi är ute o rider. Att trava eller galoppera såfort det minsta lilla stenigt är inte att tala om. Släta grusvägar däremot är helt ok, men som sagt, de blir maskigt o man känner att han inte riktigt tycker om det.

Det gör att vi oftast rider ut själva för andra folk vill ju trava o galoppera mer än vad jag kan :crazy: Det är rätt tråkigt. Han drar även HELA tiden ut i kanten.

Helt seriöst så hade vi faktiskt roligare när vi red ut förrut när han var helskodd än vi har nu när han e barfota :cool: O då snackar jag inte bara om MITT nöje utan lika mycket om hans! Vi red ut med andra o vi galopperade o busade o hade allmänt kul. Det var inte det där stappliga........ Enda anledningen att jag skodde av var för att jag trodde på det o jag vet att det fysiskt är bättre för honom barfota o de tar emot att slå på skorna men ibland, o oftare o oftare på senare tid känner jag att jag vill ge upp barfotaperioden o slå på skorna igen!

Hur hade ni gjort? Finns ju fördelar med skor o fördelar barfota, frågan e ´bara vilket jag ska låta väga tyngst? Vet att det i slutändan är mitt beslut, skulle bara vilja ha era reflektioner!
 
Sv: Skodd el barfota?

Jag skulle satt på hästen skor igen. Jag är inte så insatt i barfotaverkningens värld och principer, men jag vet hur stor skillnaden blev på min egen häst och han hade bara gått barfota bak. Vår omgivning är mest skog och eftersom han hade så pass hårda hovar så tyckte hovis att han kunde klara sig utan skor utan att slitaget blev så stort. Han gick precis som din, drog sig ut till kanten och gick väldigt försiktigt på grusvägar och där det var minsta lilla stenigt. Jag fick en helt annan häst det året jag satte på bakskor för broddarnas skull och sen fortsatte med bakskor även efter vintern. Hästen traskade på lika glatt på allt underlag och slapp spänna sig och vänta på OM eller NÄR det skulle göra ont i hovarna.

Som sagt, jag är inte tillräckligt insatt i barfotavärlden för att kunna väga för- och nackdelar, det grejar du säkert sjäv, jag kan bara svara för mig själv och jag hade satt på skorna.
 
Sv: Skodd el barfota?

jag har mitt halvblod skott, för att han är ömfotad. givetvis ska han ha skor då. att han är ömfotad märks på att han inte "tar ut" steget, och "tappar" sitt påskjut. därimot har jag 2 ponny hästar som inte är det minsta ömfotade, dom ska givetvis inte skos för att halvblodet behöver det....

tycker att man har det som hästen/ponnyn trivs bäst med...
 
Sv: Skodd el barfota?

Tack så mycket allihop! :bow:

Känns så kluvet :crazy:

Vet ju att det finns boots men sitter dom verkligen kvar? O blir det samma sak? Om vi säger jag ska ut i skogen o latja, rejsa över ängar, hoppa över stock o sten o rida rakt genom kalhyggen sitter dom verkligen kvar då? Känns somm att de skulle kana av? :confused:
 
Sv: Skodd el barfota?

Hej!
Har ett fulblod som det inte gått att sko bak de sista åren....av olika anledningar :devil: ..
Det tog honom två år innan han slutade ömma på olika underlag. P.g.a detta har jag inte kunnat rida honom mer än när det har varit jättemjukt/blött/snö/o.s.v...
Nu äntligen fick han skor bak :banana: :banana: för första gången på fem år.......Vilken skillnad.
Vi tog en skogstur dan därpå och både han och jag är fortfarande saliga :rofl: ...
Han trampar under sig och jobbar ordentligt med bak...

Jag kommer aldrig att plocka av honom skorna igen om jag inte absolut blir tvingad:devil:

Sen brukar jag göra så att jag ställer av de hästarna, med sämre hovkvalite, några månader/år. För att de ska må optimalt bra.

Detta funkar bra för hästarna och det är viktigast...(har långa samtal med min hovslagare)
Lycka till:)
 
Sv: Skodd el barfota?

Har inte så mycket erfarenheter av boots, men de jag har är att de trampas sönder så gott som hela tiden. Allra mest irriterande är den när det lossnar en liten rem eller något som inte är någon större grejj, men som förstör totalt.
Att låta hästen gå och ömma i två år för att vänja sig tycker jag låter lite taskigt.
 
Sv: Skodd el barfota?

Hej Igen
Förde en bra dialog med min hovslagare då han har bättre koll än jag på olika "ersättningar" för skor....
Men än så länge har han inte stött på några bra (i alla bemärkelser) som verkligen håller....men men....man vet aldrig...
 
Sv: Skodd el barfota?

Då min häst fick en "knäpp" efter en hovslagare som slog honom och två hovbölder...så gick det ej att sko honom. Hade honom hos en westernkille i två veckor....då man ej kom i närheten av benen på honom.
Så det har tagit fem år att bygga upp ett riktigt bra förtroende med min hovslagare och det har givit resultat i form av två skor bak. :rofl:

Skulle aldrig låtit honom ömma i två år om det funnits andra utvägar...:crazy:
 
Sv: Skodd el barfota?

visst är det, min "nya" hovis verkar även med "barfotametoden", men även han säger att det är inte det optimala för alla hästar...... han tycker absolut att jag ska sko mitt halvblod, då hans rörelse schema blir såå mycket bättre med skor, och att man inte ska låta hästen gå och ha ont....sen kan man ju undra om ALLA hästar verkligen vänjer sig....gör dom "plattfotade" (som ex.) det oxå:confused:

såg inte ditt senaste inlägg, men mitt svar är inte avsett till dig då. smile
det är ju därimot en vanlig uppfattning "att alla hästar kan gå oskodda" även enl. min nya hovis. och det är ju ganska taskigt om det går att sko.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skodd el barfota?

kl*
vänta lite... få en häst att vänja ömmande fötter, när den inte kan ridas på underlag som härdar, för att den ömmar, hur går det till?

(pinsam meningsbyggnad)
 
Sv: Skodd el barfota?

Det är väldigt mycket som ligger bakom den teorin - jag rekommenderar dig att du går in på tex www.barfotahast.has.it där står mycket nyttigt.
Det finns även en bok jag rekommenderar även om den är svårläst och på ibland krånglig engelska - Horse owners guide to natural hoof care av Jaime Jackson.

Har man läst om vildhästmodellen förstår man oxå vad som menas med olika saker, saker som kan låta högst olågiska annars.

Jag tror att många hästar kan gå barfota om de får rätt förutsättningar både levnadsmässigt och ägarmässigt. Därmed inte sagt att ägaren kan ge hästen dessa förutsättningar = hästen bör hållas skodd.

Trådskaparen: Jag undrar om du har en utbildad hovvårdare enligt AANHCP eller SANHCP som verkar din häst? Vad säger denna om dina funderingar? Har inte denna något förslag på vad du kan göra?
Jag har Easy boots epic till min pålle och de sitter kvar i vått och torrt, han har inte fått skav och de är inte jättesuperdyra. Det finns numer en ny variant av Easy boot epic den heter Easy boot bare och ska sitta mer slimmat än tidigare modellen. Har själv ej sett denna nya variant.
Om du ändå bestämmer dig för att slå på skor så finns det en sko som heter Hippogrip - denna sko ska jag testa på min häst nu då jag inte har de möjligheter som behövs för att ha pållen barfota fram, den flexar i sidled och följer därmed hovens vidgning vid isättandet av hoven dessutom ger den hovkapseln möjlighet att dosera istället för att leden måste ta upp belastning som den ej är gjord för. Skon kan inte komprimeras på höjden = sömhuvudena kan ej ge punkttryck och de blir ej heller avnötta. Som sagt så ska jag testa dem nu så jag har ingen egen erfarenhet av dessa utan det jag skrivit ovan har jag läst mig till.

Lycka till!
 
Sv: Skodd el barfota?

Verkaren är utbildad! Hon är jättebra så det handlart absolut inte om missnöje med arbetet utan bara om att de känns som att de "går" men det "funkar" inte, om du fattar hur jag menar? :crazy: Asså jag kan rida ut men det är inte mer heller o vi har inte roligt :cry:

Har sett en del tidigare trådar om just hippogrip o jag har för mig att de förutsatte att hästen va rätt oöm? Men jag kan komma ihåg fel! :idea:

De känns liksom som att efter 1,5 år så borde det ha "funkat" om det skulle gå att ha han barfota el? När jag skodde av var jag ju beredd på övergångsperiod men tycker det känns som att vi har kommit till slutet av den o att de inte kommer bli bättre än så här!

Hovvårdarens funderingar kretsar ju bara kring att ha han kvar barfota, o isåfall att boots är ett bra alternativ..... Men jag har faktiskt inte tagit upp det så mycket med henne, har börjat fundera på det nu inför sommaren i o med att jag vill rida ut "mycket o fort" :angel: så känns de som att skor är ett nödvändigt ont, men jag vet inte..........
 
Sv: Skodd el barfota?

Tack för fler svar allihop!

Har terroriserat hela stallet om hovslagare idag! O jag känner att vad jag behöver är en som jag kan föra en dialog med o framföra min åsikter o funderingar o hur jag skulle vilja ha det utan att denne anser att den kan bäst! Min erfarenhet är att det inte uppskattas med kommentarer om deras jobb :crazy: Men However, jag har nog hittat en! :banana: För grjjen är ju att hovarna har nu en fin form, koniska o lagom på alla sätt, utom att dom är väldigt platta! De är mer välvda nu men de känns som att vi kanske har kommit till ett stadie där de inte kommer välva sig så mycket mer?!

Hur länge brukar de fortsätta välva sig?
 
Sv: Skodd el barfota?

HeJ!

Jag hade satt på skorna. Visst det är jättebra att hästen går barfota, men om nu hästen får ont av att ridas och inte vill kommer, den ju tids nog tappa lusten. Dessutom finns det ju risk att den spänner sej och får en massa onödiga spänningar i musklerna i kroppen..

Jag hade som sagt satt på skorna, varför inte, liksom. Du har väl ändå hästen lite för att rida ut och busa och inte bara skritta i vägkanten och på mjuka vägar?

/ Lavinia, vars pålla har skor, eftersom hovarna växer åt tjottahejti annars
 
Sv: Skodd el barfota?

Min häst är ej helt rehabiliterad ännu efter snart 3 år barfota. (Kom nu inte och ropa djurplågare. Jag anpassar ridningen efter underlaget så han alltid är bekväm. I hagen har han alltid gått bekymmersfritt)
Han hade ifs många problem vid avskoningen och var skodd i ca 14år innan det.
När jag ser små framsteg blir jag ännu mer övertygad om att skon inte har någon possitiv inverkan på hoven mer än att "bedöva den".

/T
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Hur F*N ska jag göra? Har hästen barfota enligt AANHCP o har haft det sedan den 10 jan 2005. Alltså snart 1,5 år.

I början var han ganska öm men det är mycket bättre nu! Dock känner jag hur han "maskar" när vi är ute o rider. Att trava eller galoppera såfort det minsta lilla stenigt är inte att tala om. Släta grusvägar däremot är helt ok, men som sagt, de blir maskigt o man känner att han inte riktigt tycker om det.

Det gör att vi oftast rider ut själva för andra folk vill ju trava o galoppera mer än vad jag kan :crazy: Det är rätt tråkigt. Han drar även HELA tiden ut i kanten.

Helt seriöst så hade vi faktiskt roligare när vi red ut förrut när han var helskodd än vi har nu när han e barfota :cool: O då snackar jag inte bara om MITT nöje utan lika mycket om hans! Vi red ut med andra o vi galopperade o busade o hade allmänt kul. Det var inte det där stappliga........ Enda anledningen att jag skodde av var för att jag trodde på det o jag vet att det fysiskt är bättre för honom barfota o de tar emot att slå på skorna men ibland, o oftare o oftare på senare tid känner jag att jag vill ge upp barfotaperioden o slå på skorna igen!

Hur hade ni gjort? Finns ju fördelar med skor o fördelar barfota, frågan e ´bara vilket jag ska låta väga tyngst? Vet att det i slutändan är mitt beslut, skulle bara vilja ha era reflektioner!

Jag har ridit bra mycket med boots, men mest vintertid för att ha broddat. Så länge hästen inte trampar på sig har inget gått sönder och de har suttit som smäck oavsett vad jag tagit dem igenom.

Självklart kan du sko igen om det känns så, men det känns som att boots skulle vara lösningen på era problem tills vidare. Sedan kanske din hovvårdare nämnt det men fodret kan också vara en anledning till att hovarna inte blir bättre.
 
Sv: Skodd el barfota?

Personligen skulle jag ALDRIG låta min häst gå och ömma, skorna skulle åka på omedelbart då. Du kan ju tänka dig vilka problem han kommer få/har fått av att gå och spänna sig. jag vet hur det är att ha en häst med spänningar i hela kroppen samt smärta i benen. Det är inte roligt, så mitt råd- på med skorna! Åtminstone i fram.
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Hur menar du med fodret? Vad/hur ska man fodra för att göra det optimalt?
du skall inte övergöda hästen, bland annat skall man ge så lite säd som möjligt utan främst söka andra alternativ om hästen behöver mer än vad höet kan ge.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 913
Senast: axel
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp