Sko unghäst?

H

HappyBabySham

Jag har ett litet problem.
Jag har ett sto på 1½ år som är väldigt ömfotad. Så fort det blir hårt i marken får hon jätteont i framhovarna. Hon hanteras i en picadero ca tre gånger i veckan, tio minuter åt gången, så jag tror inte att jag "jobbar henne ömfotad" så att säga. Nu under vintern när det har varit fruset har hon inte ens velat gå ut till hagen på morgonarna!:cry:
Jag har funderat på EasyBoots, men jag vet inte riktigt vad det är, hur de fungerar och om det är bra.
Jag har pratat med hovslagaren, och hon säger att "det är klart att det skulle gå att sko henne, men...".:confused:

Så min fråga är: Vad tycker alla Buke-människor? Vet nån om EasyBoots är bra, eller är det värt att sko henne?

Sv: Sko unghäst?

easyboots används ju inte dygnet runt. Sko hästen om den är så öm. oftast räcker det att bara sko fram. dvs halvskoning.

Jag har ett litet problem.
Jag har ett sto på 1½ år som är väldigt ömfotad. Så fort det blir hårt i marken får hon jätteont i framhovarna. Hon hanteras i en picadero ca tre gånger i veckan, tio minuter åt gången, så jag tror inte att jag "jobbar henne ömfotad" så att säga. Nu under vintern när det har varit fruset har hon inte ens velat gå ut till hagen på morgonarna!:cry:
Jag har funderat på EasyBoots, men jag vet inte riktigt vad det är, hur de fungerar och om det är bra.
Jag har pratat med hovslagaren, och hon säger att "det är klart att det skulle gå att sko henne, men...".:confused:

Så min fråga är: Vad tycker alla Buke-människor? Vet nån om EasyBoots är bra, eller är det värt att sko henne?
Om hon har så ont som du beskriver och du inte kan erbjuda en knöggelfri hage så tycker jag du skall sko henne fram tills det blir bättre underlag ute.
Man behöver inte sko med 8 söm i varje sko utan kan använda 6 söm osv.
(ta av skorna igen när värsta knöggelperioden är över)
Det är inte bra för en unghäst att gå och ha så ont,den skall kunna skutta runt och ha kul och kunna röra sig normalt.
Den dör inte av att en kort period ha skor på sig.;)
Boots skulle jag inte använda.

Skor man inte längre med tåsko?
Flapskor finns väl med brodd i:confused:

Ts. du "jobbar" väl henne inte nu?

Nu kommer jag iofs inte ihåg när man brukade ha den:confused: men var det inte för att skydda sulan eller att den nötte ner tån mkt- att den gick på sulan.

Har ngn bild av att ngn hade en halv tåsko- om unghästen nötte mkt snett.
Kan det ha varit så? Kanske pratar mer om sjuk/ korrigeringsbeslag nu:angel:

Axel: När jag säger "jobba" menar jag ca fem minuters skritt i en picadero med mjukt underlag, men nej, det skulle aldrig falla mig in nu när hon är så öm:)

Och hur fungerar en flapsko/tåsko? Som jag har förstått det är det något man har på travare för att de ska få bättre svikt i stegen?:confused:

Fråga ngn hovis.
Det kan nog vara bra på en liten, då det inte är lika lätt att trampa av den- som unghästar annars är ganska bra på:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar