SKK:s ansvar

Sv: SKK:s ansvar

Att införa hundkörkort är nog det bästa. men även att mentaltesta alla hundar tycker jag va en jättebra idé.

Men vad ska man göra av MH-protokollet? Hur ska det kunna förändra något? Det mesta i ett MH är en tolkningsfråga och det enda som bedöms är om hunden genomför det eller inte.
Skulle man inte få avla på hundar som inte har MH-testats? Det blir knappast någon skillnad, för det där har många redan gått förbi och en vanlig Svensson har ingen aning om vad ett MH-test är...

Hundkörkort undrar jag också över... Vem ska utfärda det? Vem ska finansiera det? Vem ska kontrollera det? Vem ska hålla i dem kurserna?

//E
 
Sv: SKK:s ansvar

Min tanke från början var att alla pitbulls utan stamtavla ska mh-testas, eller på annat sätt visa att de är kontrollerbara. Därefter kastreras de eller tas bort.. allt för att på något sätt kunna kontrollera aveln.

Men det tillhörde mitt grundförslag med att pitbullen ska godkännas som ras. Främja den rena aveln o få bort de osäkra hundarna.. tror faktiskt att många hundar o framför allt ägare inte klarar det..

De seriösa ägarna får då en chans att behålla sina hundar. För om de totalförbjuds är det många som förlorar sin kompis/familjemedlem.. Vilket jag inte tycker är rätt!
 
Sv: SKK:s ansvar

Spånar på det här med förbud o SKK:s ansvar i Sverige..

Vore det inte enklast om SKK godkände pitbullen som ras? Och hade stenhård koll o krav på uppfödare av dem? Jag menar att problemet ligger ju inte i den renrasiga aveln utan i blandaveln, den oseriösa, av dessa raser.

Men det är inte riktigt så enkelt att bara för att uppfödarna är seriösa och hundarna renrasiga så gör det dem automatiskt till bra hundar... Faktum är att detta är hundar avlade till kamp, och det kommer man inte ifrån, hur mycket man än vill.

Problemen ligger inte alls bara i blandrasaveln med denna ras. Problemet är att folk antingen har dem som penisförlängare eller fortsätter att hävda att de är urbra sällskapshundar. Problemet ligger i att detta är hundar avlade för kamp, något som vi ständigt påminns om i form av atacker och "olyckor". Varför ska man ha sådana hundar överhuvudtaget?? Det finns så många bättre sällskapsraser att välja på!

Nej, jag tycker absolut inte pitbull ska godkännas som ras. Den borde inte godkännas över huvudtaget i samhället!
 
Sv: SKK:s ansvar

Tanken var ju just att de som använder dem som "penisförlängare" inte kommer över dem längre.

Annars håller jag med dig, på sätt o vis. Jag klarar mig också utan dem..

Men vart går gränsen? Vilka hundar ska bort? Hur ska det gå till?

Ska vi ha det som i vissa stater i USA där myndigheter åker runt o beslagtar hundar o avlivar dem oavsett om de gjort något eller ej?
Det tycker inte jag är okej, varken mot hundarna eller ägarna.

Så frågan kvarstår.. Hur skall vi lösa problemet? Vi kan inte ha en massa farliga hundar ute på gatorna :(
 
Sv: SKK:s ansvar

Jag tror att ju mer man förbjuder desto farligare anses hunden och det blir ballare att ha såna...
 
Sv: SKK:s ansvar

Ska vi ha det som i vissa stater i USA där myndigheter åker runt o beslagtar hundar o avlivar dem oavsett om de gjort något eller ej?
Det tycker inte jag är okej, varken mot hundarna eller ägarna.

Man får väl helt enkelt sätta en gräns. Från det och de året så är hundarna inte tillåtna. Hundar födda före det får man behålla om man har någon form av kontroll på dem. Då vet ju alla vad som gäller. Skaffar man en sådan hund riskerar man att bli av med den.

Men jag vet inte riktigt. Det är inte ett lätt problem att lösa.

Angående att de anses mer farliga och att det blir ännu mer status att ha hundarna vet jag inte hur man ska komma åt. Men faktum är att många idag också har hundarna som sällskap utan att inse vad det faktiskt är för typ av hund och det är också farligt. Så dem skulle man ju komma åt iaf.
 
Sv: SKK:s ansvar

De andra hundägarna då, som är seriösa och vet vad de har för hund? Ska de få lida för att en hög idioter inte kan hantera hundarna?
 
Sv: SKK:s ansvar

De andra hundägarna då, som är seriösa och vet vad de har för hund? Ska de få lida för att en hög idioter inte kan hantera hundarna?

Det var därför jag tänkte at de skulle bli godkända som ras. Vilket inte verkar gå att genomföra...

Tänkte att de med stamtavla får avlas på o de utan skulle så småningom försvinna (dö ut) genom att det bara finns de med stamtavla att köpa. Och så skulle även klientelet som köper dessa kunna sorteras.

Jag tror er när ni säger att det är en trevlig hund. Har träffat ett par själv som varit helt underbara :love:
 
Sv: SKK:s ansvar

De andra hundägarna då, som är seriösa och vet vad de har för hund? Ska de få lida för att en hög idioter inte kan hantera hundarna?

Fast jag tycker inte att dessa raser är nödvändiga. Det finns andra att välja på. Varför ska man ha en hund avlad för kamp till sällskap?

Det är ju trots allt inte bara idioternas hundar som kan spåra ur.
 
Sv: SKK:s ansvar

Vilka raser syftar du på?

Tillägg: Jag tycker inte heller att man ska ha en hund som ÄR avlad för kamp. Att ha en hund som VARIT avlad för det är en annan sak.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SKK:s ansvar

Vilka raser syftar du på?

Tillägg: Jag tycker inte heller att man ska ha en hund som ÄR avlad för kamp. Att ha en hund som VARIT avlad för det är en annan sak.

Varför inte en hund som inte varit avlad för kamp alls? För vi ser ju exempel på det hela tiden, att dessa egenskaper hänger kvar.

Jag utgår mest från pitbull eftersom det är den enda rasen jag överhuvudtaget ägnat mig åt att läsa in mig lite på. Annars kan jag inte så mycket om de olika raserna som är framavlade för kamp. (Eller varit..)

Jag anser fortfarande att man lika gärna kan välja en sällskapsras utan dessa egenskaper i sin rashistoria.
 
Sv: SKK:s ansvar

Okej, jag förstår hur du menar.

Jag kan bara tala för mig själv och mitt rasval, jag vet ingen ras som passar mig så bra som staffen. De har inte avlats för kamp i nästan 200 år nu. Jag vet vad det är för hund jag har och tillåter inte något gruff med andra hundar.

Har du något förslag på andra raser, som inte avlats för kamp, får du gärna tala om vilka det är. :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 136
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 205
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 206
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp