Det intressanta med hur få som blir uteslutna är att det skapar ett perspektiv där det går att fråga sig om det finns fog att hålla tyst till att börja med. Om sådan liten andel blir uteslutna och en stor andel av dem förmodligen blir det på grund av brott mot andra regler än 1:2 så känns det som att den har fått en helt annan betydelse i programmet än vad den har i verksamheten.Det intressanta är inte hur många som blir uteslutna utan hur många som håller tyst för att inte få konsekvenser.
Det kanske krävs visst politiskt intresse för att förstå denna vinkling.
Tycker det var 1 av flera bra uppslag om SKK.
Det handlar ju dock inte om kärnverksamheten avel, utan om kulturfrågor
Så här skriver SKK själva om regel 1:2 på sin hemsida
Jag förstår inte vad mitt eventuella intresse för politik har med saken att göra? Jag förstår vilken vinkel kalla fakta vill få fram, men jag tycker att den är dåligt uppbyggd och att den inte verkar ha någon riktig förankring i hur verksamheten bedrivs.Tidigare gällde grundregeln mellan medlemmar men då många av de anmälningar som handlades av Disciplinnämnden inte ledde till någon påföljd men mängden anmälningar var stor och ärendena många gånger omfattande ändrades grundregeln from 1 januari 2016 till att enbart gälla gentemot funktionär med uppdrag inom SKK. Anledningen till att anmälningarna ledde till få fällande beslut var att DN av förklarliga skäl måste ha en hög toleransnivå med hänsyn till den yttrandefrihet som finns och ska finnas i en demokrati.
Istället för att ta en väl underbyggd diskussion med hur och varför saker har gått till så har journalisten letat igenom gamla tidningar och hittat petitesser som ska dras upp.
I dokumentären läggs det också mycket tid på oväsentliga saker som att visa hur reporten måste gå ur bilen igen för att hon tappade myggan, hur uppfödaren av frallor älskar Elvis och hur hon med hästarna är osäker på var hon ska titta när hon intervjuas. Den tiden hade istället kunnat läggas på att låta till exempel Fredrik Bruno svara på hur SKK är uppbyggd rent föreningstekniskt eller att SKK fick ge sin sida på varför de specifika medlemmarna blivit uteslutna.