Det skulle kunna klassas som bedrägligt förfarande som dessa klausuler ofta är formulerade med vite. Vet inte om det är prövat dock. I vissa fall försök till bedrägeri när man får köpa loss avelsrätten, troligen inte prövat. Det är bra att följa lagstiftning när man säljer och jättebra att använda tex skks avtal, det är en väldigt bra medlemsförmån. Man kan råka illa ut om man försöker vara smart.Fast det ena utesluter väl inte det andra - och ÄR det verkligen olagligt per se att skriva in avelsförbud i avtal? Är det inte bara så att eventuellt avelsförbud i kontrakt helt enkelt inte är bindande? Folk skriver en massa skit i sina kontrakt som egentligen inte är bindande enligt lag, men som för den skull inte är olagligt att sätta i pränt.
Avlar man på så sätt att hundarna är tillräckligt sjuka för att djurskyddslagen ska gälla, gäller ju den oavsett om man är medlem i SKK eller inte. Sedan kan man givetvis tycka att både kennelklubben OCH rasklubbarna skulle lobba för hälsosammare avel i många fall, men det är ju inte så att renrasveln på något vis går över huvudet på svensk lagstiftning bara för att SKK inte slår ned hårdare på den. Där är det ju djurskyddslagen som brister.
Jag tittar ju också på det när jag skriver mina, utan att kopiera. De har bra jurister. (Jag har köpt från svensk kennel också (inte cavaliern) så har fått avtalet den vägen)
Djurskyddslagen måste bli mycket tydligare och stora föreningar borde arbeta för detta istället för det egna systemet. Riktningen på djurskyddslagen är det inget större fel på, det är stödet för tillämpningen som brister.