SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

OM vi skulle säga att i Sverige får alla registrera sina rashundar fritt via t.ex. jordbruksverket - skulle FCI godkänna det eller skulle det innebära att svensk hundavel och alla utställningar i Sverige blir en nationell angelägenhet?

Så länge FCI bara godkänner en organisation per medlemsland kommer någon att ha monopol på utställningar som godkänns av FCI och registrering av rashundar enligt FCI. En utställning kan dock vem som helst anordna - liksom man faktiskt inte behöver vara medlem av Ridsportförbundet för att anordna en hästtävling.

Kan någon ge ett exempel på ett land som inte har motsvarande SKK?

Ja, när det finns lagstiftning inom området. Djurskydd, konsumentköplagen, skattelag
Dessutom borde föreningslivet vara något mer reglerat
Det är myndigheter som ska kontrollera lagstiftning

Statliga avgifter är sällan dyrare. Kolla på bilbesiktning t.ex. 2500 i ansökningsavgift och 600 per valp skulle nog räcka långt.
Återigen SKK kontrollerar inte lagstiftning - DE KONTROLLERAR ATT DERAS MEDLEMMAR FÖLJER REGLERNA I DEN ORGANISATION DE VALT ATT VARA MEDLEMMAR I.:banghead:

Återigen SKK kontrollerar inte lagstiftning - DE KONTROLLERAR ATT DERAS MEDLEMMAR FÖLJER REGLERNA I DEN ORGANISATION DE VALT ATT VARA MEDLEMMAR I.:banghead:
Ja och jag tycker det är kontraproduktivt och att det skulle vara väbättre ffa för djuren om skk inte gjorde det, utan lät proffsen sköta det. Men man kan tycka olika. Både jag och skk har fått kritik i den här tråden.. så är livet

Ja och jag tycker det är kontraproduktivt och att det skulle vara väbättre ffa för djuren om skk inte gjorde det, utan lät proffsen sköta det. Men man kan tycka olika. Både jag och skk har fått kritik i den här tråden.. så är livet
Ska staten godkänna skidbackar och skidspår inför träningar, avtal för fotbollspelare, licenser av ryttare och judodommare mm också?

Som att @Fetaost skrev - det är inte märkligare att SKK gör kontroller att anslutna uppfödare följer regelverket, än att det är en fotbollsdomare och inte en polis som dömer Fotboll Pojkar 15.

Jo det är finns två stora problem på den principiella nivån.
De har monopol på förmåner renrasavel
De profilerar sig som representanter för hunden, men menar bara vissa hundar
De tar medel från den kontrollapparat som finns
De är beroende av att namnet SKK är värt ngt

Summan är att blandrasavel blir allt större eftersom skk tappar förtroende, samtidigt som ls inte får mer resurser eftersom skk lobbar för bibehållen makt

En BRA (eller flera bra) organisationer kanske hade kunnat göra ngt för ALLA hundar och stärka djurvälfärden.

Med tanke på hur mycket pengar det är i hundradels just nu är jag faktiskt positivt överraskad att fler inte klämmer ut 2 kullar på ett år (inte jag heller) det är ju lagligt och kan ge en halv miljon i möjligen svarta pengar.

Det finns ett jättebehov av kontroll, men bra och sund sådan

Ska staten godkänna skidbackar och skidspår inför träningar, avtal för fotbollspelare, licenser av ryttare och judodommare mm också?
Om det finns lagstiftning på området, har ingen koll på det.
Avtal brukar bedömas i efterhand om nån klagar.
Licenser och så borde kunna överklagas.
Reglering av föreningslivet med en motsvarande förvaltningsdomstol för överklaganden vore inte dumt.

OM vi skulle säga att i Sverige får alla registrera sina rashundar fritt via t.ex. jordbruksverket - skulle FCI godkänna det eller skulle det innebära att svensk hundavel och alla utställningar i Sverige blir en nationell angelägenhet?

Så länge FCI bara godkänner en organisation per medlemsland kommer någon att ha monopol på utställningar som godkänns av FCI och registrering av rashundar enligt FCI. En utställning kan dock vem som helst anordna - liksom man faktiskt inte behöver vara medlem av Ridsportförbundet för att anordna en hästtävling.

Det finns flera lösningar på problemet.
En organisation som registrerar och har övergripande koll, med oberoende underföreningar, alltså mycket! Mer decentraliserat än idag
Avhållande från myndighetsutövning med samarbete med myndigheter
Exempel på bra samarbetsområden där båda behövs är utställning. Utställning ska ju klubben reglera, men myndighet och forskning måste bidra till kunskap om vad som är en sund hund
Man kan ju reglera det som inte finns i lag (även det jag inte gillar som att en pudel måste ha en viss färg) och styra det som är föreningsinternt. Uteslutning tycker jag i regel ska ske efter domstolsdom med undantag för att skydda barn och djur från omedelbart lidande.
Man bör hedra Sveriges grundlag. Möjligen ha en regel om att man anmäler förtal till domstol.

Allt är som sagt inte dåligt med skk eller föreningsliv. Men skk nu är ju extremt maktsamlande.

Egentligen kan man se det som att jag vill ha mer effektiv kontroll, av utbildade personer och med påföljder av allmänhet.

Om det finns lagstiftning på området, har ingen koll på det.
Avtal brukar bedömas i efterhand om nån klagar.
Licenser och så borde kunna överklagas.
Reglering av föreningslivet med en motsvarande förvaltningsdomstol för överklaganden vore inte dumt.
Och vad finns det för lagstiftning i SKKs avtal menar du?

Och?
I en rättegång har dessa avtal samma värde som om jag sålt en bil eller ingått en affär med en annan produkt.

Det konsulenterna kollar är att du inte hittar på egna regler och krav. De skiter i resten.

Vill du verkligen leva i ett land där staten kontrollerar våra hobbys in i minsta detalj? :crazy:

Ja gärna, det skulle ju bli mindre detaljerat och mer som business sköts.

Rena lekar som utställningar kan föreningar sköta jörutom djurskyddsdelen, för det klarar de ju inte

Som att @Fetaost skrev - det är inte märkligare att SKK gör kontroller att anslutna uppfödare följer regelverket, än att det är en fotbollsdomare och inte en polis som dömer Fotboll Pojkar 15.
Det blir ändå en viss skillnad i att man måste släppa in oanmälda besökare i sitt hem vs en domare vid fotbollsmatchen man åkt till en bestämd tid. Absolut, de har gått med på de reglerna, men det är lite av ett problem att SKK har ett visst monopol här ffa för renrasig hundavel. Många är nog med där för att det helt enkelt inte finns alternativ, tyvärr. Och det blir sällan så bra då.

Är inte ett dugg rädd för skatteverket. De gillar mig (eftersom jag gör allt enligt boken och inte drar av massa skit)

Men visst skatteverket är jättebra på att sätta dit oseriös verksamhet. Men det har väl aldrig hänt inom SKK? En väninna till mig har fött upp 100 kullar svart inom skk, jag har försökt styra upp, men hon vill inte. Hon kommer ju åka dit förr eller senare, synd för det är fina hundar.
Att hon fött upp 100 kullar behöver inte betyda att hon tjänat pengar på det,eller i alla fall inte nog för att skatta på dom

Det gör dom inte,det är flera länder som har flera klubbar som gör FCI gk stamtavlor,bla tyskland o Ungern

Nu hänger inte jag med, den gäller ju oavsett om du säljer skk reg eller fulavel,har du en kull valpar oavsett om det är kull 1 eller 23 så räknas du som näringsidkare.

Nej, det är inte så enkelt. ”Köprättsligt” är det omfattningen och varaktigheten som avgör om du är att betrakta som en näringsidkare eller inte. Dellestrand uppfödare kommer hamna inom ramarna för detta men den som tar någon enstaka kull med års mellanrum kanske inte.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 802
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA