SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Och de generna finns inte om du blandar?
De finns, men inte i dubbel uppsättning eftersom tiken är frisk är det inte dominanta gener. Hon är supergenomtestad.

Man bör inte avla tillbaka på cavalier. Då försvinner stor del av effekten (en del säger all, men det är mer komplicerat än så) jag kommer inte avla tillbaka.

Hur tar SKK kontrollresurser från Länsstyrelsen? Det vill jag ärligen veta. Jag har inga uppgifter om att de får pengar från Länsstyrelsen (de får pengar från sina medlemmar)

(Och du sa att man kunde ta ta två kullar varje år - tiken i ditt exempel kan ha två kullar 2020 och en 2021. Besserwisser var det)

Eftersom de tar arbetsuppgifter från myndigheten istället för att lobba för starkare ls.

Detta samband kan man se olika, enligt mig är det tydligt. De pengar skk tar in för kontroller borde via avgifter gå till ls. Istället har skk samlat makt

Eftersom de tar arbetsuppgifter från myndigheten istället för att lobba för starkare ls.

Detta samband kan man se olika, enligt mig är det tydligt. De pengar skk tar in för kontroller borde via avgifter gå till ls. Istället har skk samlat makt
De tar ingenting. Det är ju inte så att LS inte kan åka ut och kolla bara för att SKK har varit där.
Det står LS fritt att åka ut på tävlingar, kennlar, utställningar, klubbar och kolla hur det ser ut om de hade varit intresserade.

De finns, men inte i dubbel uppsättning eftersom tiken är frisk är det inte dominanta gener. Hon är supergenomtestad.

Man bör inte avla tillbaka på cavalier. Då försvinner stor del av effekten (en del säger all, men det är mer komplicerat än så) jag kommer inte avla tillbaka.
Samma gen kan ju dock finnas hos hanen hon ska paras med, även om det är en annan ras. Paras dom då finns det risk för dubbel uppsättning. Sen nedärvs ju inte allt via enbart en gen, finns massa med sjukdomar som finns i många raser med polygen nedärvning, tex HD.

Finns inte på världskartan att lsty är ens lite intresserad av att åka på en massa hembesök "bara för att".
När de åker ut så är det pga misstanke om vanvård och såna besök är knappast gratis gissar jag på.

Kennelkonsulentbesök kostar noll och skulle de vid sina besök se vanvård/misär har de mig veterligen samma ansvar som alla andra att anmäla till lsty.

Samma gen kan ju dock finnas hos hanen hon ska paras med, även om det är en annan ras. Paras dom då finns det risk för dubbel uppsättning. Sen nedärvs ju inte allt via enbart en gen, finns massa med sjukdomar som finns i många raser med polygen nedärvning, tex HD.
Vid rasspecifika problem som hos cavaliern är sannolikheten inte så hög att samma gen finns hos pudeln.

Vid polygen nedärvning blir effekten ännu större.
Tex kommer huvudet troligen bli mer avlångt även vid en tillbaka parning eftersom någon pudelgen troligtvis (men inte säkert) kommer med.

För cavalier är det ju främst huvudform och hjärta. Detta finns vad jag vet inte hos pudeln (mer än vad dåligt hjärta alltid finns hos däggdjur)

I mitt fall är den mest berättigade kritiken att jag inte försöker rädda cavaliern med min tik.

Men parar du skit med skit får du troligtvis skit, något annat har jag inte sagt. Nu är ju mina avelsdjur så genomtestade man kan, men visst jag kommer säker också få något dåligt någon gång.

Finns inte på världskartan att lsty är ens lite intresserad av att åka på en massa hembesök "bara för att".
När de åker ut så är det pga misstanke om vanvård och såna besök är knappast gratis gissar jag på.

Kennelkonsulentbesök kostar noll och skulle de vid sina besök se vanvård/misär har de mig veterligen samma ansvar som alla andra att anmäla till lsty.
Kennelkonsulenter kostar dig väldigt mycket pengar i reg avgifter

Får jag fråga, vad gör du för gentest för att utesluta syringomyeli - en länk behöver jag nog isåfall för vad jag vet finns det inga sådana verifierade tester än. Och sjukdomen finns ju även i andra raser än cavalier, tyvärr. När det gäller hjärtproblem och blåsljud så debuterar ju också dessa sjukdomar relativt sent hos cavalier. Hur gammal var din tik när hon fick sin första kull?

Så varför öht blanda in cavalier om du inte kommer avla vidare på just cavalier? Då kan du ju lika gärna (eller hellre) avla på renrasiga pudlar. Om du fortsätter så här i några generationer får du väl i princip ej renrasiga pudlar, som kan bära på sjuka gener. Det hade du sluppit du avlat på renrasiga pudlar istället.

Vid rasspecifika problem som hos cavaliern är sannolikheten inte så hög att samma gen finns hos pudeln.

Vid polygen nedärvning blir effekten ännu större.
Tex kommer huvudet troligen bli mer avlångt även vid en tillbaka parning eftersom någon pudelgen troligtvis (men inte säkert) kommer med.

För cavalier är det ju främst huvudform och hjärta. Detta finns vad jag vet inte hos pudeln (mer än vad dåligt hjärta alltid finns hos däggdjur)

I mitt fall är den mest berättigade kritiken att jag inte försöker rädda cavaliern med min tik.

Men parar du skit med skit får du troligtvis skit, något annat har jag inte sagt. Nu är ju mina avelsdjur så genomtestade man kan, men visst jag kommer säker också få något dåligt någon gång.
Fast den typen av hjärtproblem är ganska utbrett i många raser av mindre storlek (men inte lika vanligt). Cavalierer är ju i princip garanterade att utveckla MMVD, i bästa fall dröjer det tills de är ganska gamla, men många gånger inte... Förstår verkligen inte hur man kan tänka sig sprida det vidare. Vad räknar man som ohälsosamt eller defekt om inte hjärtproblem/sjukdom är nog?
Hörs ju inte som blåsljud heller vid veterinärkoll förrän de gått med degeneration i flera år ibland, utan behöver ultraljudas för att identifiera på tidigt stadium. Vilket nog är väldigt få som gör i de många raser där det är förekommande men inte så utbrett att det tagits fram specifika rekommendationer kring det.
Och även om man parar med en kärnfrisk hund så är det ju nästan garanterat att Cavalierern kommer lämna vidare en del predisponerande anlag i någon utsträckning ändå...

De ska åka ut
Får jag fråga, vad gör du för gentest för att utesluta syringomyeli - en länk behöver jag nog isåfall för vad jag vet finns det inga sådana verifierade tester än. Och sjukdomen finns ju även i andra raser än cavalier, tyvärr. När det gäller hjärtproblem och blåsljud så debuterar ju också dessa sjukdomar relativt sent hos cavalier. Hur gammal var din tik när hon fick sin första kull?

Allt går inte att testa syringomyeli beror ju troligtvis på ett komplext samband av gener som påverkar huvudformen. Vad jag vet förekommer detta inte på pudel som ju har en annan huvudform. Detta är huvudorsaken till att hon inte går i cavalieravel. Men jag gick igenom massor med linjer på henne även med hjärtat (inte skk, och nej skk är inte ensamma i hela världen om att regga)

Tillräckligt gammal, dvs över tre eftersom hon har testade föräldrar.

Så varför öht blanda in cavalier om du inte kommer avla vidare på just cavalier? Då kan du ju lika gärna (eller hellre) avla på renrasiga pudlar. Om du fortsätter så här i några generationer får du väl i princip ej renrasiga pudlar, som kan bära på sjuka gener. Det hade du sluppit du avlat på renrasiga pudlar istället.

Hittade henne, typ ramlade över mer eller mindre bokstavligt, och har alltid älskat cavalier.

Mina andra tikar (som inte fått kull än) är inte cavalier. De har jag lite längre planer med.

Kommer nog bara ta en till även om jag är totalt nerringd.
Östermalmsmormödrarna är som tokiga efter cavapoo och mina är så bra det går.

Hade kunnat vänta valpar nu men det får bli nästa löp.

Tror inte jag behåller någon om jag inte vill ha en som sällskap. Skulle ju kunna ta pudel en gång till eller med cockerpoo, men det känns onödigt.

Och vem ska finansiera alla nyanställningar och kontroller hade du tänkt?

Personligen har jag ingen större lust att betala x tusenlappar för att få höra att allt är ba

Jag tycker inte man ska åka i onödan. Kontroll vid misstanke, hos extremt stora och stickprov. Det är ju så inom andra områden inom arbetslivet.

Och vem ska finansiera alla nyanställningar och kontroller hade du tänkt?

Personligen har jag ingen större lust att betala x tusenlappar för att få höra att allt är bara bra.
Och sen lika mycket till för den myndighet som tydligen ska åka ut och kolla kontrakten :angel:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 800
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • ChatGPT