SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Kontrakt kollas vanligen bara om någon klagar. Är valpköpare inte vuxna?
Öh, va?
Hade inte du koll?
Det finns en rad olika sätt att bryta mot kontrakten!
Det du nämner är ETT.

Det är väl en självklarhet att man kan visa upp att man har ordning på sina papper oavsett vad man pysslar med.

Egenkontroller förekommer inom typ ALLT i samhället. Självklart ska Sveriges största organisation av en hobby också ha en.

Öh, va?
Hade inte du koll?
Det du nämner är ETT.

Det är väl en självklarhet att man kan visa upp att man har ordning på sina papper oavsett vad man pysslar med.

Egenkontroller förekommer inom typ ALLT i samhället. Självklart ska Sveriges största organisation av en hobby också ha en.

Vad jag menade med vuxna är att de kan väl läsa kontraktet och ringa antingen myndighet eller skk när det blir fel.

Att kolla att rätt avtal använts och skrivits på 2 gånger utan konflikt, nej det kollas inte i business.
Att man överhuvudtaget måste använda ett kontrakt är ju befängt, det brukar vara en förmån inte ett krav

Man kollar bara det som man själv tycker är viktigt, inte resten av samhället

Dessutom kollar de inte det som är väsentligt, eller är bara sega. DNA på släktskap. Tex

Dessutom är ordning på ekonomin helt åsidosatt. Hade jag velat bli av med en uppfödare hade jag tipsat skatteverket.
Fattar inte att de inte går på hela kennel registret och bara sätter dit folk.

Allt går inte att testa syringomyeli beror ju troligtvis på ett komplext samband av gener som påverkar huvudformen. Vad jag vet förekommer detta inte på pudel som ju har en annan huvudform.

Jodå, syringomyelia förekommer hos pudel. Det räcker att googla för att hitta studier på området om man inte nöjer sig med info från veterinärkliniker.
Det är att göra det lite för lätt för sig att enbart gå efter huvudform. Även t ex dvärgtaxar är drabbade.

Jodå, syringomyelia förekommer hos pudel. Det räcker att googla för att hitta studier på området om man inte nöjer sig med info från veterinärkliniker.
Det är att göra det lite för lätt för sig att enbart gå efter huvudform. Även t ex dvärgtaxar är drabbade.
Det har iaf inte förekommit i min tiks släkt så det känns inte så troligt.

Huvudformen har hon, men inte så litet, därav min oro.

Dessutom kollar de inte det som är väsentligt, eller är bara sega. DNA på släktskap. Tex

Dessutom är ordning på ekonomin helt åsidosatt. Hade jag velat bli av med en uppfödare hade jag tipsat skatteverket.
Vadå kollar dna på släktskap? Du vet att man ofta linjeavlar va?
Och vad gäller tipsa skatteverket så är det nästan bara en ide när det fulavlas, vi andra går med liten vinst eller minus så det skriker om det,om man börjar räkna på det, vilket jag gjort vid ett tillfälle,det var inget kul att konstatera att jag låg drygt 30 000 back.

Öh, va?
Hade inte du koll?
Det du nämner är ETT.

Nej, det är inte självklart att de ska skicka ut kontrollanter in i människors hem. Det förekommer väl i mycket liten grad att hobbyorganisationer kräver tillgång till sina medlemmars hem? Jag föder som sagt upp katter och detta förekommer icke på kattsidan. Jag har varit aktiv inom skidåkning, löpning, friidrott och de kräver inte heller tillgång till sina medlemmars hem.

Du menar att det inte diagnostiserats i hennes släkt, antar jag. För det är väl knappast så att man undersökt släktingarna för att hitta Chiari-liknande missbildningar och/eller syringomyelia?
Det är en välrenommerad uppfödare där jag bodde då, så vad jag förstått är hon bland det bästa som går att få.(landet säger jag inte av anonymitetsskäl)

Och vad gäller tipsa skatteverket så är det nästan bara en ide när det fulavlas, vi andra går med liten vinst eller minus så det skriker om det,om man börjar räkna på det, vilket jag gjort vid ett tillfälle,det var inget kul att konstatera att jag låg drygt 30 000 back.
Kan du visa det? För skatteverket alltså? Annars kommer de räkna dina intäkter minus 1000 kronor I månaden för tiken minus 1000 kr vet och valpregistrering. Sen kanske du hittar något kvitto så det blir kanske 20000 i kostnader per kull

JAG tror dig, men har du inte koll på pappren och bokför som hobbyverksamhet noga kan du åka dit så det smäller om det

Vad jag menade med vuxna är att de kan väl läsa kontraktet och ringa antingen myndighet eller skk när det blir fel.

Att kolla att rätt avtal använts och skrivits på 2 gånger utan konflikt, nej det kollas inte i business.
Att man överhuvudtaget måste använda ett kontrakt är ju befängt, det brukar vara en förmån inte ett krav

Man kollar bara det som man själv tycker är viktigt, inte resten av samhället

Du verkar fortfarande inte begripa att som i alla organisationer så ska man hålla sig till de satta stadgarna. Så nej, det är inte att bara kolla det man själv tycker är viktigt.

Alla uppfödare jag känner skattar. De flesta driver det tom som företag. Alla är verkligen inte som din puppymillkompis.

Nej, det är inte självklart att de ska skicka ut kontrollanter in i människors hem. Det förekommer väl i mycket liten grad att hobbyorganisationer kräver tillgång till sina medlemmars hem? Jag föder som sagt upp katter och detta förekommer icke på kattsidan. Jag har varit aktiv inom skidåkning, löpning, friidrott och de kräver inte heller tillgång till sina medlemmars hem.
Nu pågår inte skidåkning, löpning osv i folks hem.
Katter gör det men där slutar likheterna.

Jag tror skatteverket skulle ha svårt att förstå hur det kan gå åt 100 000 per kull som det ju kan bli med 4 dvärpudel eller 8 schäfrar.
De flesta har nog inga djur.

Kan säga att fulavla till östermalmstanter inte är så lönande det heller.

Kennelkonsulenter jobbar ideellt.

Du svarade inte på frågan om du vet hur ofta kennelkonsulenter besöker kennlarna.
Det tog ju nån annan. Spelar ingen roll, första gången de försöker hos mig åker jag ut ur skk. Förr eller senare lär det hända.

Trodde också det var typ vart tredje år

Även ideella kostar

Jag tror skatteverket skulle ha svårt att förstå hur det kan gå åt 100 000 per kull som det ju kan bli med 4 dvärpudel eller 8 schäfrar.

Det är inte svårt att förstå var kostnaderna går i seriös avel eftersom man skickar in sånnadär lappar som kallas kvitton :angel::idea:

Fulavel var ordet ja.

Inte svårt alls,meriter,mentaltester,utställning,reg o medl avgifter,hälsotester,utrustning,ev hundgårdar/hus,inköp av tik mm mm mm

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 800
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar