Grejen med kennelkonsulenter är ju att de förhoppningsvis kan upptäcka brister och problem innan det blir vanvårdsärenden hos uppfödarna.
Själv har jag sett ett flertal problem med kennelkonsulenter och uppfödare. Som exempel (allt är inte hos samma uppfödare):
Kennelkonsulent förvarnar om besök (så som många tydligen vill, trots att de inte ska), uppfödare hinner då med hjälp städa upp mycket av den misär hundarna lever i. Det hette "Fan, det här anmärkte ju kennelkonsulenten på förra gången! Vi måste städa bort det!". Kennelkonsulenten kollar inte ens in genom dörren till valprummet, så valparna skulle kunna haft det hur dåligt som helst utan att någon märkt något. Kennelkonsulenter kommer inte på besök alls, hundarna blir i så dåligt skick att de inte klarar sig. Folk runtomkring har inte märkt något pga att hundarna inte kommer ut, så grannar vet inte ens om att hundar finns och kan därmed inte slå larm till LS. Valpköpare vet om att hundar far illa, men tror inte att det är tillräckligt för LS och vågar därmed inte anmäla eftersom risken är att uppfödare förstår vem som anmält och så blir det rejält otrevligt pga det.
Jag är med andra ord positiv till det här med kennelkonsulenter. Sedan självklart så ska de bete sig vettigt och jag hoppas innerligt att uppfödare som på riktigt blir dåligt behandlade av kennelkonsulenter kan anmäla det till SKK och att det får konsekvenser för kennelkonsulenterna. Men, av det jag sett så behövs de. Tyvärr.