SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Fast hallå, det finns gott om uppfödare i SKK som tror att en kull minskar risken för livmoderinflammation, har noll koll på hur genetik och arvbarhet fungerar och som prånglar ut valpar för att tjäna pengar. Kunskap och brinnande intresse är verkligen inte förbehållet SKK-kennlar, lika lite som girighet och okunskap bara finns hos blandraskennlar.

Kan vi inte diskutera sakfrågan istället?

Men nu skrev ju @Sesca rakt ut att hen alltid har mer utbildning än diverse "kontrollfreaks". Då tycker jag att det kan vara god ton att påpeka om det innebär en examen i biologi eller en examen i antal sökord hos Google.

Nu har jag inte läst hela tråden än, men du väljer alltså att avla på hundar som en affärsidé? De jag känner som avlar inom SKK gör det för att de är intresserade av hundar och avel, inte för att i första hand tjäna pengar. Går man plus på en kull så är det en bonus.
Känns väldigt cyniskt. Jättebra att du gjort tester och dyl, men vad har du för avelsmål förutom att producera valpar?

Skattemässigt är det en affärsidé. Jag vill ha ordning på papper och omsättningen blev så pass hög att skatteverket kunde ha gjort nedslag.

I praktiken är det en hobby. Avelsmålen är olika beroende på tik och kommer inte läggas upp här. Bra pensionärs eller familje hundar som är glada och friska är visionen

Men nu skrev ju @Sesca rakt ut att hen alltid har mer utbildning än diverse "kontrollfreaks". Då tycker jag att det kan vara god ton att påpeka om det innebär en examen i biologi eller en examen i antal sökord hos Google.

Tillräckligt bra utb för att kunna bli identifierad.
Eftersom jag är anonym skulle jag ju kunna hitta på något som är nästan sant, men det väljer jag att inte göra.

Fast hallå, det finns gott om uppfödare i SKK som tror att en kull minskar risken för livmoderinflammation, har noll koll på hur genetik och arvbarhet fungerar och som prånglar ut valpar för att tjäna pengar. Kunskap och brinnande intresse är verkligen inte förbehållet SKK-kennlar, lika lite som girighet och okunskap bara finns hos blandraskennlar.

Kan vi inte diskutera sakfrågan istället?
Men @Sesca påstår att hennes utbildning är ett av skälen till att hon vet bättre än SKK och Länsstyrelsen - då är det värt att få ett hum om VAD det handlar om för utbildning.

Men @Sesca påstår att hennes utbildning är ett av skälen till att hon vet bättre än SKK och Länsstyrelsen - då är det värt att få ett hum om VAD det handlar om för utbildning.
Jag har aldrig sagt att jag vet bättre än LS.
De har också mer nischad utbildning än mig. Samma med jordbruksverkets veterinärer.
Det var SKK kontrollanter med internutbildning som avsågs.
Akademisk utbildning med biologi har jag och tillgång till ytterligare kompetens nära.

Bara en food for thought - OM du nu inte vill ta upp din utbildning, nämn den inte, använd den inte som argument. OM du vill ha trovärdighet med stöd av en utbildning så måste du vara beredd att berätta vad det handlar om för typ av utbildning och vilken relevans den har för debatten där du hänvisar till den.
Fast det är ju inte så svårt att vara mer utbildad än SKK kontrollanter. Biologi på akademisk nivå, men det är ju egentligen värdelöst eftersom jag inte tänker lägga upp examensbeviset här.

Kan ju säga så här då. LS litar jag på och hade de varit beslutande hade jag inte klagat

Jag har inget emot granskning av kompetenta myndighetspersoner
Varför ska hunduppfödning läggas på statens bord?
Då måste ju övriga hobbys göra det också. Det går verkligen inte att motivera det eller kan du?
Det duger inte med att några få säger "jag vill inte".
Inser du inte vilken enorm kostnad det skulle innebära?

Vilken utbildningskompetens är det du tror LS besitter som kommer göra skillnad för dig?

Det är ju lika orimligt att LS ska syna köpeavtal mm i SKKs organisation som om de skulle knalla in på en fotbollsklubb och kolla spelarnas avtal. De jobbar med djurskyddsfrågor och inget annat.

Fast det är ju inte så svårt att vara mer utbildad än SKK kontrollanter. Biologi på akademisk nivå, men det är ju egentligen värdelöst eftersom jag inte tänker lägga upp examensbeviset här.

Kan ju säga så här då. LS litar jag på och hade de varit beslutande hade jag inte klagat
Intressant att du litar på LS.
Själv tycker jag ofta att de låter skit pågå på tok för länge och ge folk chans på chans i åratal innan de ens aggerar. I vissa fall har ärenden pågått i flera år. Det finns en hel del kritik mot LS i en del regioner.

Då måste ju övriga hobbys göra det också. Det går verkligen inte att motivera det eller kan du?

Vilken utbildningskompetens är det du tror LS besitter som kommer göra skillnad för dig?

Det är ju lika orimligt att LS ska syna köpeavtal mm i SKKs organisation som om de skulle knalla in på en fotbollsklubb och kolla spelarnas avtal. De jobbar med djurskyddsfrågor och inget annat.
Köpeavtal finns det andra myndigheter för

De ls inspektörer jag träffat har varit naturvetare med påbyggnad i djurhälsa och tillsyn.

Köpeavtal finns det andra myndigheter för
Du missar ju frågorna totalt!

- Ska staten kontrollera alla hobbys? Om inte så varför bara hunduppfödning?

-Inser du vad det kommer kosta? (Mängder av folk kommer behöva anställas...det är skattepengar!)

- Vilka myndigheter tycker du ska kolla
Köpeavtal mm och hur ska detta finansieras?

Inte fasiken med skattepengar iaf och jag vill då inte betala avgifter till staten för de är extremt mycket dyrare.

Och du ska inte inbilla dig att du kan överklaga något som LS har satt på papperet.

Intressant att du litar på LS.
Själv tycker jag ofta att de låter skit pågå på tok för länge och ge folk chans på chans i åratal innan de ens aggerar. I vissa fall har ärenden pågått i flera år. Det finns en hel del kritik mot LS i en del regioner.
De har för lite resurser och en svår lagstiftning. De fall jag läst och de jag träffar vittnar på ett extremt engagemang och djup kunskap. Betalar vi till dem kan de få bättre resurser.

Bättre lagstiftning på djur området är jag också för.

Bättre än tandlösa lekmannapoliser iaf. Det går ju att avla ändå.
Dessutom är ju kvalitetsstämpel på SKK rätt skamfilad. Det är ju rätt många som medvetet köper blandras idag.
Många raser går också att avla utan stamtavla eftersom det finns grupper som står utanför och kunder.
Jag tycker helt enkelt att vi ska satsa på det system man inte kan gå ur.

Innan covid var ju trenden att det är lättare att sälja blandras än skk, får se om det blir än mer så efter covid.

Du missar ju frågorna totalt!

- Ska staten kontrollera alla hobbys? Om inte så varför bara hunduppfödning?

-Inser du vad det kommer kosta? (Mängder av folk kommer behöva anställas...det är skattepengar!)

- Vilka myndigheter tycker du ska kolla
Köpeavtal mm och hur ska detta finansieras?

Inte fasiken med skattepengar iaf och jag vill då inte betala avgifter till staten för de är extremt mycket dyrare.

Och du ska inte inbilla dig att du kan överklaga något som LS har satt på papperet.
Ja, när det finns lagstiftning inom området. Djurskydd, konsumentköplagen, skattelag
Dessutom borde föreningslivet vara något mer reglerat
Det är myndigheter som ska kontrollera lagstiftning

Statliga avgifter är sällan dyrare. Kolla på bilbesiktning t.ex. 2500 i ansökningsavgift och 600 per valp skulle nog räcka långt.

Du sitter här och anfaller något du själv hittat på. Du kör ju oreggad-hundproduktion. Du har valt att inte vara medlem av SKK och valt att inte sätta dig in i organisationens arbete eller förutsättningar. SKK har ingen bestämmanderätt över dig. Vad klagar du på?

Och sådana som jag kommer aldrig att göra affärer med dig, så vi är lika ointressanta för dig som SKK är. Jag tillhör helt enkelt inte din målgrupp. Och du har ju kunder som accepterar dina avelmål och att de inte behöver kunna kontrollera det du säger. Så vad vill du?

Länsstyrelserna har något hundratals man totalt i landet. Som då ska ha tillsyn på all djurhantering och mycket av livsmedelshanteringen. De kommer inte ut innan situationen är så ohållbar att grannarna klagar (så länge dina kunder får sina hundar och de inte har girardia kommer de sannolikt inte att rapportera dig). Jag tror den kontrollmyndighet du måste vara mest rädd för är Skatteverket.
Är inte ett dugg rädd för skatteverket. De gillar mig (eftersom jag gör allt enligt boken och inte drar av massa skit)

Men visst skatteverket är jättebra på att sätta dit oseriös verksamhet. Men det har väl aldrig hänt inom SKK? En väninna till mig har fött upp 100 kullar svart inom skk, jag har försökt styra upp, men hon vill inte. Hon kommer ju åka dit förr eller senare, synd för det är fina hundar.

Alltså, det är problematiskt att SKK har monopol på renrasaveln, utställningar och en stor mängd tävlingar. Det är problematiskt när medlemmarna inte känner att de kan framför kritik utan att riskera att bli utslängda eller jagade på annat sätt, oavsett vilken föreningstyp det gäller. Det finns mycket som skulle kunna göras för att SKK skulle bli mer transparant och in lyssnande på sina medlemmar.

Det som blir extra känsligt när det gäller hundavel är att den många gånger sker i hemmet, det kan kännas betydligt jobbigare att släppa in människor i sitt hem än in i exempelvis stall. Här behöver man verkligen vara bra på att verkligen bara fokusera på det som är intressant för kontrollen.

Varför behövs då kontrollen? SKK står för en viss kvalitetsstämpel och om den ska ha något som helst värde så behöver man även genomföra kontroller. Skulle Länsstyrelsens anställda sitta och rulla tummarna så skulle det kanske finnas anledning att tycka att kontrollerna skulle kunna ske genom dem men verkligheten ser annorlunda ut. Men man kan diskutera vad kontrollen ska innehålla, vad är det man ska titta på och varför. Se till att alla kennelkonsulenter har samma utgångspunkt och tolkar situationer på liknande sätt. Här kanske de behövs årliga kennelkonsulentträffar där man går igenom riktlinjer och tolkningar, att man "skuggar" varandra på olika besök för att kunna diskutera vad man har upplevt. Om personkemin inte stämmer så kan man be att få byta kennelkonsulent och är det så att en specifik kennelkonsulent ständigt bli bortbytt så kanske man måste fundera på varför.

Det ska sägas att jag inte har sett Kalla Faktas granskning eller SKKs livesändning, jag har heller inte några egna upplevelser som uppfödare men jag är engagerade i rasklubbens förening och det är inte alltid lätt att få alla människor nöjda när det finns många viljor och tyckande.

Alltså, det är problematiskt att SKK har monopol på renrasaveln, utställningar och en stor mängd tävlingar. Det är problematiskt när medlemmarna inte känner att de kan framför kritik utan att riskera att bli utslängda eller jagade på annat sätt, oavsett vilken föreningstyp det gäller. Det finns mycket som skulle kunna göras för att SKK skulle bli mer transparant och in lyssnande på sina medlemmar.

Det som blir extra känsligt när det gäller hundavel är att den många gånger sker i hemmet, det kan kännas betydligt jobbigare att släppa in människor i sitt hem än in i exempelvis stall. Här behöver man verkligen vara bra på att verkligen bara fokusera på det som är intressant för kontrollen.

Varför behövs då kontrollen? SKK står för en viss kvalitetsstämpel och om den ska ha något som helst värde så behöver man även genomföra kontroller. Skulle Länsstyrelsens anställda sitta och rulla tummarna så skulle det kanske finnas anledning att tycka att kontrollerna skulle kunna ske genom dem men verkligheten ser annorlunda ut. Men man kan diskutera vad kontrollen ska innehålla, vad är det man ska titta på och varför. Se till att alla kennelkonsulenter har samma utgångspunkt och tolkar situationer på liknande sätt. Här kanske de behövs årliga kennelkonsulentträffar där man går igenom riktlinjer och tolkningar, att man "skuggar" varandra på olika besök för att kunna diskutera vad man har upplevt. Om personkemin inte stämmer så kan man be att få byta kennelkonsulent och är det så att en specifik kennelkonsulent ständigt bli bortbytt så kanske man måste fundera på varför.

Det ska sägas att jag inte har sett Kalla Faktas granskning eller SKKs livesändning, jag har heller inte några egna upplevelser som uppfödare men jag är engagerade i rasklubbens förening och det är inte alltid lätt att få alla människor nöjda när det finns många viljor och tyckande.
Tack för det inlägget, tillbaka till sak och välskrivet!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 802
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden