Skjuter ut bakdelen

S

Suprize

När jag rider min häst så har hon börjat att skjuta ut bakdelen mot höger heela tiden när jag rider i högervarv.. Jättejobbigt!! Lite i traven men framför allt i galoppen, och därför blir det även att han hoppar åt vänster om jag inte tar typ ledande tygeltag över hindret..
Om jag typ bankar till lite med skänkeln eller petar till med spö, så tar hon in baken direkt men gör någon konstigt med galoppen och kan inte hålla en jämn, balanserad galopp utan det blir mer typ korsgalopp...

Har någon ett tips på hur jag ska göra!!!

Sv: Skjuter ut bakdelen

Du kan rätta framdelen efter bakdelen, istället för att putta ut bakdelen. Tänk öppna...

eftersom du skriver
min häst så har hon börjat att skjuta ut bakdelen mot höger
gör någon konstigt med galoppen och kan inte hålla en jämn, balanserad galopp utan det blir mer typ korsgalopp...
så har det alltså hänt något....
antingen har du blivt lite sne o obalanserad. se till at du är halt rak, kan vara värt att kolla upp hos en kiropraktor.
eller så har din häst börjat göra så av någon anledning. jag gissar att det kan vara för att avlasta från högerbak. då höger bak flyttas ur hamnar vänster bak mitt under hästen och bär upp mer. i det fallet bör du låta en veterinär kolla igenom hästen och se om det inte gömmer sig någon hälta i någon led....

lycka till!

Har precis haft en diskussion om detta med min tränare, det är antagligen du som är sne. Du vinklar dig och lägger dina vikter ojämnt och då korrigerar hon det genom att ta in baken, piska inte henne när hon gör det för att du sitter snett! Tänk om någon hade sprungit brevid o piskat dig på baken! :D Tänk igenom din sits i stället och korrigera den. ;)

vem ska piska mig i baken.....??

se till att svara på rätt inlägg!!! så slipper vi förvirring!!

haft samma problem som du.. Tror det är en kombination av sadelnstryck (sadeln kanske inte ligger helt OK) samt /ryttarens vikt/sits/inverkan men främst har problemet för mig legat i att jag ridit lite för samlat, lite för hög form för vad han orkar för tillfället. När hästen inte orkar "fuskar" den genom att dra in bakdelen.

Precis som andra skrivit så ska man först kolla med veterinär och/eller massör/kiropraktor om du vet att du inte börjat kräva mer senaste tiden så det är så att hästen "inte orkar" o "fuskar" istället..

Lycka till!:bump:

Här råder ingen förvirring. Jag svarade på trådskaparens fråga... :)

Senast ändrad av en moderator:

jo, här råder förvirring. vill du svara på ngns inlägg - tryck på svar-knappen på just det inlägget, annars blir det fel.
kolla övre högra hörnet av varje inlägg - där står vem du svarat till...

Precis som andra skrivit så ska man först kolla med veterinär och/eller massör/kiropraktor om du vet att du inte börjat kräva mer senaste tiden så det är så att hästen "inte orkar" o "fuskar" istället..

blanda inte ihop det jag skrev med detta........

jag skrev tydligt att du ska kolla upp din kropp hos kiropraktor och hästen hos veterinär.......................

Har precis haft en diskussion om detta med min tränare, det är antagligen du som är sne. Du vinklar dig och lägger dina vikter ojämnt och då korrigerar hon det genom att ta in baken, piska inte henne när hon gör det för att du sitter snett! Tänk om någon hade sprungit brevid o piskat dig på baken! :D Tänk igenom din sits i stället och korrigera den. ;)
Jaaa! Jag håller SÅ med dig :D. När du sitter rakt kommer hästen att gå rakt. Kanske glider du åt vänster när du rider, och lägger vikt där. Pröva att sitta lite olika i sadeln och testa. Kolla även på sadeln så den ligger mitt över hästen när du rider. Ibland gör ju inte ens den det :crazy:. Räta sedan till dig så att du är rak. Kolla i speglar be gärna någon filma dig.

Det gäller att lära sig att styra hästen med sitsen. Man behöver inte påverka den negativt, utan man kan också lägga vikten avsiktligt på ett visst sätt för en viss rörelse. Innan man ger sig på att styra hästen med sitsen måste man docl ha en stabil, rak grund.

Kejj... Sadeln är helt ny och tillpassad av en duktig sadelutprovare, samt att hon börjat gå bättre med denna sadeln än med den gammla.. Så jag tror/vet att det inte är den som är problemet...
Sen har jag haft henne hos en massör ett antal gånger redan å även kiropraktor och hon är inte sne eller ojämnt musklad eller likanande...

Ska själv till en massör om inte så länge, så jag får väll se lite vad hon säger också... Men en tränare säger att jag hamnar liite åt höger ibland.. Blir det då rätt att hästen skjuter ut höger bakdel.. Eller hur funkar det? Samt att han gör det även när andra rider...

Massör el kiropraktor kanske inte hittar några snedheter, men hästen kan ändå ha ont i ett ben. Det tar ett bra tag att utveckla ojämn muskulatur. Jag tycker att det låter troligare att den plötsligt börjat avlasta en svaghet/ömhet än att du plötsligt blivit sned.

Om ryttaren har någorlunda kroppskontroll kan den oftast balansera upp snedheter och ändå belasta hästen ganska jämnt. Men om hästen har ont i ett ben blir det värre.

Eller har jag missat hur länge det pågått. Veckor eller år?

Men en tränare säger att jag hamnar liite åt höger ibland.. Blir det då rätt att hästen skjuter ut höger bakdel..

Jag skulle gissa att du sjunker ner med sitsen lite för mycket åt höger och viker dig i midjan på vänster sida. Så att din högersida sträckts ut. Det blir då lätt att hästen viker sig runt ditt högerben, baken ramlar in och bogen ut.

Försök räta upp bäckenet så att det blir horisontellt, och sträck ut din vänstersida. Och känn efter att axlarna är i samma höjd och lika långt bak.

Att han går likadant med andra ryttare kan bero på att han vant sig vid att den positionen är bekvämast. Det är ju så lätt att häst och ryttare formas efter varann och så sitter man och förstärker varandras snedheter...

(Detta nu förutsatt att det inte är något akut som dykt upp, som kan bero på någon skada hos hästen.)

när det händer för mej så brukar jag jobba på volten och ta in bakdelen och se till at jag kan göra vad jag vill utan att bakdelen åker ut.. det brukar vara nånting man måste "trycka" bort, alltså inte banka, hästen blir oftast inte helt loss genom att man bankar.. :D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar