Skjuta rygg - tryckpunkter

Fredag

Trådstartare
Jag fick order av min veterinär att minst en gång om dagen trycka hästen på sidorna om svansroten (alltså inte intill svansroten, snett ovanför typ) så att han skjuter rygg. Jag tittade hur hon gjorde och hon poängterade att jag skulle vara försiktig så att det inte blev en för våldsam respons. Hästen ifråga var också mycket lätt att göra rätt på utan att ta i, menade hon.

Men, jag lyckas inte nu när jag är hemma... :confused:
Jag tror jag nästan fått till det ett par gånger, men igår var det stört omöjligt.
Kanske är det så att jag inte har tillräcklig koll på de exakta punkterna och fumlar omkring för mycket, så när jag väl träffar rätt så spänner han sig/är beredd och därför kommer inte reflexen med ryggskjutet som jag vill ha.

Kan någon beskriva förfarandet för mig ordentligt så att jag lyckas? Gärna med bild på exakta tryckpunkter...

Kan ringa veterinären, men hon pratar ju danska...

Sv: Skjuta rygg - tryckpunkter

Jag trycker mitt på bröstkorgen, dvs under magen. Då höjer de ryggen rejält.

klia dem på sidan av svansen lite in på sidan svårt o beskriva men klia ganska hårt brukar hjälpa o teasta dig runt till su hittar det de skuter mycket högre än när man tar under magen se bara till så hästen inte kan gå fram=)

Ja, det är ju en variant som är betydligt enklare.

Men jag upplever att de "bara" höjer på ryggen när man gör så, inte skjuter upp ryggen genom kors och länd, som en katt liksom?

Kanske bättre än ingenting?

Men du menar inte "på" svansen väl utan utanför? Annars är det andra tryckpunkter. Men jag läser nog för bokstavligt det du skriver tror jag (vill ju fatta rätt denna gång!).
Jag tror att punkten sitter typ en dm från svansfästet, snett uppåt/frammåt kanske. Kan det stämma?
Om det stämmer - varför får jag inte till det??? Håller verkligen på och provar mig fram... :(

Vi skulle också göra så med en av våra, den äldre som vi också tömkörde mycket.
Vi tog två whitboard pennor (med korken på) och använde att "dra med" det funkade, med inte om jag bara använde händerna.

Jag har med försökt hitta de där punkterna :smirk: Men jag gav upp. Tar istället två hovkratsar, ställer mig precis bakom hästen och drar med dem på varsin sida ryggraden. Inte för hårt dock. Min skjuter rygg när man gör så.

På sidorna av ryggraden? Når du dit om du står bakom hästen? Min är 173 cm... Eller menar du på sidorna av korset och bakåt?
Fast är det en ponny du gjort det på är det enklare att nå förstås!

Det lättaste brukar vara om man börjar några decimeter från svansroten upp mot korset sedan drar med med fingrarna (eller med något annat) neråt på båda sidorna av svansroten. Man drar alltså med varsin hand på varsin sida av ryggraden ovanför svansroten samtidigt. Jag brukar dra några decimeter nedanför svansroten.

Mycket utav detta är ett överraskningsmoment. Det är sällan det blir riktigt bra om man gör flera gånger efter varandra. Oftast brukar de första två försöken bli de bästa.

Mvh

Tora

Nu är jag totalt hopplös på att förstå tror jag...

*Några dm upp från svansroten mot korset - ok!
*Dra med fingrarna nedåt på båda sidor om svansroten. - Vad menar du här? Nedåt mot svansroten eftersom du startade ett par dm ovanför svansroten. (Nu märker jag ord, men jag vill få det rätt.)
* Jag brukar dra några dm nedanför svansroten. - Men du skrev först att du startar några dm ovanför svansroten?

Ge mig en idiotförklaring nu så att en hjärntrött människa inte kan missuppfatta... :smirk:

Följer du rumpans "mittlinje" eller drar du ngn dm på sidan om "mittlinjen"?
Drar du mot dig när du står bakom hästen eller mer ned mot golvet och sidan om hästen?

Hästar är så olika känsliga. Känn dig för. Jag drar med tummarna nedifrån och upp. Min häst är inte så känslig så jag får ta i lite. Prova på lite olika ställen och med olika tryck så märker du när du får respons. Att trycka under magen får inte alls lika stor effekt.
Om hästen säkert inte sparkar kan du stå bakom och göra detta. Om du tror att den kanske sparkar så är det bättre att ställa sig vid sidan, forma fingrarna som klor (vad hemskt det lät) och trycka i muskeln. samma sak där. du märker var du får rätt respons.
Det lättaste är att bli visad på plats. Det var lite svårt att förklara bra i text märkte jag. (Min ET visade mig)
Det är svårt att visa tryckpunkter för hästar reagerar på olika ställen.
Hoppas du hittar rätt!

Senast ändrad:

jag brukar använda baksidan av två hovkratsar. Bara med händerna funkar inte för mig.

Jag har känt mig för i tre dagar - och nu insett att jag inte hittar rätt trots att vi stod tillsammans och såg "punkterna" när hon visade mig...

Jag ska prova lite andra metoder ikväll som ni föreslagit. Tror att en del av problemet legat i att jag inte "överraskat" honom tillräckligt utan fumlat runt så mkt att han varit beredd och stått emot.

Jag har kanske varit för försiktig just för att vet. sa att han var känslig och att jag skulle vara försiktig så att rörelsen inte blev för häftig (inte bra).

Tack alla för försöken att beskriva i alla fall. Är det ngn som kan förse mig med en bild vore det toppen, annars får jag försöka igen ikväll helt enkelt. Skam den som ger sig! ;)

Jag fick order av min veterinär att minst en gång om dagen trycka hästen på sidorna om svansroten (alltså inte intill svansroten, snett ovanför typ) så att han skjuter rygg.

Vad är syftet med att få hästen att "skjuta rygg"? Har också hört att det är bra att göra detta då och då, men minns inte vad det var bra för... :angel:

Har gjort det som Tora beskriver, att man drar fingrarna längs rumpan på hästen när man står bakom, uppifrån ner mot svansroten/sidan, lite hårdare, vilket resulterar i att hästen kröker ryggen uppåt. Var en stallkompis som visade som fått rådet från sin equiterapeut.

Nu är jag totalt hopplös på att förstå tror jag...

*Några dm upp från svansroten mot korset - ok!
*Dra med fingrarna nedåt på båda sidor om svansroten. - Vad menar du här? Nedåt mot svansroten eftersom du startade ett par dm ovanför svansroten. (Nu märker jag ord, men jag vill få det rätt.)
* Jag brukar dra några dm nedanför svansroten. - Men du skrev först att du startar några dm ovanför svansroten?

Ge mig en idiotförklaring nu så att en hjärntrött människa inte kan missuppfatta... :smirk:

Följer du rumpans "mittlinje" eller drar du ngn dm på sidan om "mittlinjen"?
Drar du mot dig när du står bakom hästen eller mer ned mot golvet och sidan om hästen?

Ja om du kan tänka dig en rörelse som börjar några decimeter ovanför svansroten och som slutar några decimeter nedanför svansroten. Alltså inget tryck bara utan ett drag från punkt A ovanför svansroten till punkt B nedanför svansroten.

Jag har lite mer än en svansrotsbredd mellan höger och vänster hand (mitt mellan händerna finns ryggraden). Rörelsen följer lårmuskelns rundning så det är snarare frågan om en lätt cirkelrörelse. Så när du slutar rörelsen så har du mer brett mellan händerna än när du började.

Du kan även tänka dig en triangel där toppen på triangel är ca en decimeter ovanför svansroten (börja med händerna på varsin sida om ryggraden) och basen på triangeln är ca en decimeter nedanför svansroten. I de hörenen på basen skall dina händer slutföra rörelsen.

Mvh

Tora

Syftet med att "skjuta rygg" är att hästen på egen hand kanske kan lösa lite av spänningar/låsningar som sitter i ryggen. Ungefär som man själv kan göra när man känner sig stel, man sträcker på sig eller kröker ryggen lite inåt magen så knakar det och man känner sig aningens mer "lösgjord".
Hjälp till självhjälp liksom utan att man aktivt är på och försöker manipulera något.

Hehe, min (islands)häst skjuter rygg och backar på en när man hittar rätt. Någon påstod att det var en typisk "islandshästreaktion" :confused:.

Men jag upplever att de "bara" höjer på ryggen när man gör så, inte skjuter upp ryggen genom kors och länd, som en katt liksom?

Kanske bättre än ingenting?

Det lättaste sättet på vår ena är att hålla en morot mellan frambenen. Han får en otroligt hög ländrygg och stannar kvar med skallen mellan benen för att käka upp hela moroten ...
Den andre håller på att lära sig.

Mera stretching kanske, men kattrunda ryggar går att få till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 057
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 742
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31