Skjuta rygg - tryckpunkter

Sv: Skjuta rygg - tryckpunkter

Jag brukar dra med tummarna på hästarna, på min gamla häst räckte det med ett lätt tryck. Jag la tummarna på sidan av ryggraden sen drog upp dem snabbt med ett konsekvent tryck. Jag har ritat lite på en dålig rumpbild, dock bara på ena sidan, men det är bara att göra likadant på andra sidan ;)
14911313.jpg

Jag tycker det är lättare att dra nerifrån och upp för att få den reaktionen man vill ha. Sen behöver du inte vara rädd för att göra fel.

Gissa om jag fick effekt idag... Använde whiteboardpennorna och tog nog i aningens för mycket och fick en rätt häftig reaktion - precis det veterinären varnade mig för. :crazy:

Men, jag får se detta som ett övningstillfälle och prova med bara fingrarna i morgon, nu när jag fått till det en gång.

En annan skillnad blev nog också att han inte fick någon förvarning alls denna gång. Jag var inte på och grejade en massa utan bara körde rakt på.

Ska prova med bara tummarna i morgon och se om jag kan få en mjukare reaktion. Innan har jag ju bara provat att "gräva" med fingrarna, inte dragit som ni beskrivit. Men man måste kanske ha liiite bättre anatomikunskaper för att träffa rätt om man bara gräver lite!

Var inte för försiktig. Du kan få trycka in tummarna endel för att få effekt. De andra i stallet här har försökt med sina hästar men inte fått någon reaktion. När jag provar skjuter de rygg som katter. Var inte rädd för att ta i lite. Muskeln är stor.
Bilden du fick här ovanför visar ganska bra vart du ska prova, men jag sätter tummarna längre isär. Om man jämför med markeringen på bilden så skulle mitt streck börja längre till höger men sluta på samma ställe. Så nära svansroten får inte jag riktigt reaktion, men som sagt, hästarna är olika och man kan få känna sig fram.

Senast ändrad:

Jag följde muskeln (fåran) uppifrån och ner. Började nog 1-2 dm ovanför svansfästet och drog nedåt. Fick omgående respons så jag slutade rätt fort färden nedåt.

KL tar upp tråden igen för att jag har några frågor :)

1. SKA hästen reagera på tryck där oavsett om de har ont i de musklerna eller ej?
2. Vad finns det mer för sätt att få loss rygg o ländmusklerna?
3. Finns det nått bra sätt att stretcha på så att spänningar släpper?
4.Tips på bra liniment med kort karenstid på? (gäller startande travhäst)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 057
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 742
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31