Skjuta hästen?

T

Tana

En granne sköt precis sin unghäst på sin gård.
Utan veterinär närvarande el liknande.
Får man verkligen skuta sin häst bara sådär?:confused:

Sv: Skjuta hästen?

Jag har suttit och läst Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hanteringen av vissa djurarter vid slakt eller annan avlivning, och där står det inget om att veterinär måste närvara vid avlivning av häst, om jag nu inte har slarvläst texten.

Häst bedövas med bult- eller kulvapen för att sedan avblodas, dock så måste den som utför bedövningen ha de rätta kunskaperna om förfarandet, djurskydd i allmänhet samt om utrustningen djuret bedövas med.

Men vem säger att man har/inte har det?
Måste man inte vara utbildad el liknande?
Jag tycker att det hela är mycket obehagligt.
Och dem har inte utrustningen hemma för att avbloda en häst.
även om man skjuter dem i hjärnan så pumpar ju fortfarande
hjärtat runt blodet...

men för att det ska gå snabbt måste ju djuret hängas upp?
att bara skära upp halsen och låta den ligga tycker jag är riktigt inhumant.

Ja man får skjuta en häst. Om grannen har vapen hemma så har grannen säkert också utbildning. Nämnligen jägarexamen vilket numera krävs för att få vapenlicens för jaktvapen. Grannen kan därför avliva ett djur och ta hand om kroppen efter åt.

Tja, jag tror inte att nån som avlivar sin häst hemma hänger dom upp och ner i lastaren.

Att sticka och låta den ligga gör många andra som har som arbete att avliva hästar. Hänga upp den görs nästan bara om den ska gå till livsmedels produktion.
Avblodningen som Djurskyddsmyndigheten avser är till för att säkerställa att hästen är död.

okey. men jag tycker endå att hela situationen var bisarr.
Kanske jag som är ovan? Men att inte ha en veterinär med
vid avlivning? Tycker att hästar har blivit en slit och släng-vara.
I do not like.

Hästen är ju helt väck efter skottet i huvudet så den är ju redan död. Avblodningen är bara en extra säkerhetsgrej. Ingen som jag sett har hängt upp hästen. Min egen avblodades också liggande.

Även "proffsavlivare" gör det utan veterinär när de kommer hem till en. Om man har veterinär på plats så brukar det väl istället vara veterinären som gör avlivnigen.

Klart man får. Ibland är det dessutom det absolut mest humana; det är inte alltid som veterinär eller motsvarande "expertis" kan komma inom skälig tid.

I do not like.

Vet du ens varför de avlivade den? De kanske hade ngt skäl som du inte känner till?

han var inte akut sjuk..
Tycker att dessa val skall tas
i samråd med vet. och isåfall klinikundersökning.

Huvva, nej. Tänk om en häst får exempelvis ett akut benbrott efter olycka? Det är ju klart mer humant om en gubbe med kunskaper knäpper hästen än att den får ligga och plågas i väntan på veterinär. Klart att man kan tycka att själva förfarandet är lite obehagligt, men det är klart bättre att befria hästen från sina plågor så fort det bara går.

Om det däremot finns fog för att göra undersökning och hästen inte har något "synbart" fel håller jag dock med att undersökningar är att rekommendera. Så att man hittar orsaken till det felande hälsotillståndet, det vill säga.

han var inte akut sjuk..

Fast alltså, det är ju upp till var och en djurägare att bestämma VARFÖR de vill avliva en häst. Det behövs ingen klinikundersökning för det. Om jag av någon anledning vill avliva min fullt friska häst så får jag ju det.

Det finns andra anledningar än veterinärmedicinska varför det bästa kan vara att avliva. Sen även om det 'bästa' inte är att avliva är det hästägarens fulla frihet att närhelst h*n vill avliva sin häst.

Sen, hur vet du att hästen inte var akut sjuk förresten?

Jag tog ju bort mitt tvårssto hemma på gården, hon hade då varit svårt sjuk i 3 veckor. 2 av de 3 stod hon hemma. När hon lastades på kadaverbilen såg en grannen det, som sen faktiskt kom och frågade varför jag tagit bort den. Helt enkelt för det inte syntes 'utanpå' hästen för en betraktare att den var akut sjuk.

Glömde och det kan ju vara en kroniskt sjuk häst där beslutet fattats i samråd med veterinär, men på telefon te x. Min var akut (iofs var sjukdomen kronisk med). jag ringde behandlande veterinär på måndagsmorgonen och bad henne ringa försäkringsbolaget och be om tillstånd för utdömning. På måndagseftermiddagen fick hon tag i Agrias chefsveterinär, som efter ett kort telefonsamtal gav tillstånd till omedelbart nödslakt av djurskyddsskäl. Tyvärr kunde hon inte avlivas samma kväll, utan hon avlivades tisdag morgon.

Senast ändrad:

En granne sköt precis sin unghäst på sin gård.
Utan veterinär närvarande el liknande.
Får man verkligen skuta sin häst bara sådär?:confused:

Ja det får man! Innehar man vapen eller bultpistol så är det ju ett kunnande man besitter. Och som sagts tidigare så det enda man behöver för en avblodning är en kniv. Förstår inte varför du tycker att det är så viktigt att ha med en veterinär. :confused:

Vi har avlivat våra hästar med bultpistol här hemma, snabbt och smärtfritt.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

han var inte akut sjuk..

Beträffande samråd med vet. kan du ju omöjligt veta om det gjorts eller inte. Samt att det oavsett om hästen var akut sjuk eller inte så finns det väl ingen anledning att inte skjuta hemma om man vill det!?
Och precis som Alexandra_W skriver så är det upp till var och en att bestämma oavsett. Som hästägare står det mig helt fritt att ta bort min häst.

I do not like.

Dett är nog du som är ovan tror jag! ;) Som jag sagt tidigare så förstår jag inte på vilket vis det är så viktigt med att en vet. ska närvara? Och att hästar blivit en slit och släng vara, bara för att man avlivar den. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka