skjussa på moppe???

I

indigo95

Får man skjussa på moppe, små barn med en cyckestol????? jag har hört att man får de men är inte säker. någon här som vet:confused:
 
Sv: skjussa på moppe???

Den som är över 15 år får skjutsa någon yngre än 7 år (gäller cykel och moped). Regler för EU-moped kan jag inte i huvudet, tror det gäller annat där...
 
Sv: skjussa på moppe???

Har jag också funderat på!

Jag vet att jag har sett det någon enstaka gång, men om man "får" göra det och det funkar att få dit en cykelstol samt att ungen sitter säkert borde man nog se det oftare.
 
Sv: skjussa på moppe???

Får man skjussa på moppe, små barn med en cyckestol????? jag har hört att man får de men är inte säker. någon här som vet:confused:
Nästan alla frågor om vad man får eller inte får göra i trafiken får svar i Trafikförordningen. I dess sjätte kapitel finns följande besked:
3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.
När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
 
Sv: skjussa på moppe???

Då har de ändrat reglerna, när jag gick i "moppeskola" (anordnad av NTF, Hem&Skola och Polisen, under en hel skoldag) så var det 7 år som gällde som övre gräns för den som blir skjutsad (men så var det ju 16år sedan jag gick den utbildningen oxå. Börjar visst bli gammal)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 581
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 246
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 758
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp