Sv: Skilsmässobarn
-Hur gammal var du när dina föräldrar gick isär?
10.
-Hur har boendet/umgänget sett ut efter skilsmässan/separationen? Har det ändrats med tiden?
I början bodde vi bara hos mamma, för att pappas lägenhet var för liten. Vi var där och hälsade på ibland och sov över. Sedan flyttade pappa ihop med sin nya, då bodde vi där varannan helg och delade rum med den nyas barn. Fungerade inte alls, tycker jag. Tror det är jätteviktigt att man som barn får sin egna plats i ett nytt hem, oavsett om det så skulle vara bara en liten skrubb, där man kan få boa in sig och göra till sitt eget. Att få sova på bäddsoffa känns liksom inte jättevälkommet...
Sedan (när pappa separerat från sin nya) började mamma och pappa flytta på sig istället för vi barn. Dom hade en tvåa som dom bodde i varannan vecka. Minns inte så mycket vad jag tyckte om det, mer än att jag tyckte synd om mamma som tvingades flytta på sig när det faktiskt var pappa som lämnat henne.
Senare träffade min pappa ytterligare en ny (som han nu är gift med) där vi också bodde varannan helg. I den sista lägenheten vi bodde i delade jag och min lillebror rum. Fungerade aldrig speciellt bra, tillslut tyckte inte pappa vi skulle komma och bo där varannan helg (vi var då ganska gamla, runt 18 och 15) så vi bodde bara hos mamma sedan. Relationen till pappa blev väl då bättre, men jag tycker fortfarande man avskriver sig en del ansvar om man gör så. Mamma fick ju aldrig vara barnfri, så att säga, medans pappa var det jämt.
-Hur har du upplevt att (ev.) behöva flytta fram och tillbaka? Har det fungerat bra med skola/kompisar/fritidsintressen?
Jag bytte ju aldrig skola eller så, så på det sättet var det inga problem. Men jag gillade absolut inte att flytta runt, mest för att på pappas ställen kändes det aldrig som hemma. Samtidigt ville jag att mamma också skulle få vara ensam ibland, så det var ärligt talat väldigt mycket ångest i det där.
-Vad skulle du vilja att dina föräldrar hade gjort annorlunda?
Pratat mer på djupet med oss barn. Jag grät aldrig, eller visade speciellt mycket känslor kring det hela så därför tolkade alla det som att jag tog separationen jättebra, och jag var så duktig. Det är först i efterhand som jag insett hur dåligt jag faktiskt mådde under den tiden, men alla sa ju att jag var så duktig.
Sen är det superviktigt att man får känna sig hemma i det nya hemmet, där man eventuellt ska bo ibland. Man ska ha sina egna saker, sitt egna rum och inte behöva ha med sig en resväska varje gång. För mig hade det nog helt klart gjort skillnad. Jag förstår helt klart att man inte alltid har råd, men det fungerar ju alldeles utmärkt att dela av ett rum, till exempel. Det blir kanske trångt men man har i alla fall något eget.
-Har du något tips på vägen, något som dina föräldrar gjorde bra?
Ärligt talat så tror jag inte det. Mina föräldrar bråkade aldrig, men det kändes ändå inte bra någonstans. Jag har väldigt många känslor kring separationen, men jag talar aldrig om det. Jag kom aldrig överens med min pappa nya, vilket gör många svåra saker svårare. Kanske är det lättare om man inte på en gång behöver introduceras för en ny människa, som ska ta en så stor plats i ens liv.
Massa svamel blev det, hoppas det gav dig någonting i alla fall.