Skilsmässa - Måste jag lösa ut min häst?

Sunna

Trådstartare
Jag sitter i den tråkiga och jobbiga sitsen att jag ska lämna min man efter 21 års äktenskap. Det är något jag har velat göra under många år, men har inte haft kraft och självförtroende att göra det. Nu får jag hjälp och stöd av en psykolog och det är så otroligt skönt att äntligen få bearbeta det jag har varit med om. Jag har inte ens kunnat berätta för min egen mamma hur olycklig jag har varit.

Nu har jag börjat tänka på de praktiska delarna och det är inte heller lätt. Min man har levt på bidrag under alla år och har numera stadigvarande sjukersättning. Jag har under alla år stått för den största delen av försörjningen av familjen och står nu inför det faktum att han har rätt till hälften av allt även om inte har bidragit med mycket alls. Vi äger inte mycket av värde, men jag äger en häst. Han är inte värd så mycket, jag uppskattar värdet till 40 000. Om jag har möjlighet vill jag förstås behålla honom då han betyder mycket för mig och jag vet att jag kommer att läka bättre och snabbare efter den här tunga processen. Är det verkligen så illa att jag måste ge hälften av hans värde till min man? Min man har inte en krona sparad så det blir jag som måste ge honom allt han har rätt till. Hur görs värderingen av hästen och vem gör den?
 
generellt är svaret ja, hästens värde ingår i boet som ska delas
Men det finns inget som säger att ni inte kan komma överens om att dela på annat vis, om det är så att ni kan prata och resonera med varandra.
Värdering kan göras av en ojävig person som har någorlunda kunskap om hästars värde. Jag har själv blivit ombedd att värdera mina hästar (annat syfte) av en ridinstruktör eller liknande. Hästhandlare eller försäkringsombud borde också funka, kan man tycka.
 
Ja, resonera tror jag är det bästa "jag tar hästen, så får ta du ta x, y och z." Bästa är att föra en dialog, jag har själv delat på mig, dock inte som gift men som sambo och vi förde dialog om vad vi skulle ta osv. Funkade kanon och ingen av oss gick ifrån med sura miner. :)
 
Jag har betalat varenda krona själv samt stått helt för alla kostnader under tiden jag har ägt honom. Det är det som känns så orättvist.

Det är svårt att resonera med min man då han är väldigt arg och bitter på mig för att jag vill lämna honom. Det finns förstås väldigt stora skäl till att jag gör det och jag har lidit i det tysta i så många år och försökt stå ut för barnens skull. Är nu väldigt arg på mig själv för att jag inte har haft mod att göra det här tidigare.

Vi har förstås en del lösöre och det kanske går att resonera lite kring det. Han har en dyr och påkostad säng eftersom han är sjuk. Jag har aldrig kunnat kosta på mig något förutom hästen. Har alltid låtit övriga familjen gå före. Det är först nu som jag har börjat inse hur lojal och självuppoffrande jag har varit.
 
Det inte bara kanske går att resonera. Allt lösöre ska delas. Häst, möbler osv. Just verktyg är en sak som många glömmer värdet av.
Jag talade om för kompisen som låg i skilsmässa när hennes man gömde undan dyra bilar att du kan i princip gå ut och plocka hälften av allt i verkstaden om han tjafsar. Hon trodde hon kunde vara glad om han tog över hennes del av lånet....Hon fick till en uppgörelse med både kontanter och dyra ägodelar. Och då var hon snäll ändå och tog inte upp bilarna - värda miljoner - som han helt plötsligt inte ägde.
 
Jag har inget råd att ge. Men jag vill gratulera dig till att ha tagit steget! Om du har försörjt familjen i alla år och han nu tänker bråka om pengar ... Ordet rövhatt räcker inte.

Hoppas verkligen att du kan behålla din häst. Du har ju hela livet framför dig nu. :)
 
Jag rekommenderar dig att träffa en jurist, en timme räcker långt och det är värt pengarna. Om jag kommer ihåg rätt så ska allt som inskaffats inom äktenskapet ingå i bodelningen. Dock är hästar svåra att sälja och även värderingen av hästen är 40 000 kr så beror det på vad den faktiskt blir såld för. Vågar du kör lite psykologiskt spel så kan du (om din man hävdar högre värde) säga "var så god, ta hästen och lös ut mig". Alternativt så säljer du hästen, till en vän för en billig peng, och köper sedan tillbaka den efter skilsmässan. Det är inte olagligt att göra en dålig, eller bra, affär.
 
Jag rekommenderar dig att träffa en jurist, en timme räcker långt och det är värt pengarna. Om jag kommer ihåg rätt så ska allt som inskaffats inom äktenskapet ingå i bodelningen. Dock är hästar svåra att sälja och även värderingen av hästen är 40 000 kr så beror det på vad den faktiskt blir såld för. Vågar du kör lite psykologiskt spel så kan du (om din man hävdar högre värde) säga "var så god, ta hästen och lös ut mig". Alternativt så säljer du hästen, till en vän för en billig peng, och köper sedan tillbaka den efter skilsmässan. Det är inte olagligt att göra en dålig, eller bra, affär.

Nej, en dåliga affär är inte olaglig, men det är inte tillåtet att försöka gömma undan giftorättsgods innan en skilsmässa.
 
Jag undrar om ni har rätt med hästen, vad jag vet så ingår inte personlig hobbyutrustning i bodelningen. Så kan du visa att han inte haft med hästen att göra ska den vara personlig egendom, likväl som att du inte kan röra tex hans fiskeutrustning eftersom den införskaffats för personlig hobbybruk.
Kolla med advokat men jag är ganska säker.
tex ska en sportbil ingå i bodelningen men inte en tävlingsbil typ rally om han var den enda av er som uttövade sporten.
jag fick reda på detta när min man och jag blev sambo eftersom han körde rally och utrustningen uppgår ju till flera hundra tusen.
 
Om det nu är så att hästen ska ingå i bodelningen så borde väl ts make vara tvungen att stå för halva kostnaden för hästen tills den är såld (om vi nu räknar med att den ska säljas)? Den kostnaden kan ju bli rätt stor innan en köpare dyker upp.
 
Jag undrar om ni har rätt med hästen, vad jag vet så ingår inte personlig hobbyutrustning i bodelningen. Så kan du visa att han inte haft med hästen att göra ska den vara personlig egendom, likväl som att du inte kan röra tex hans fiskeutrustning eftersom den införskaffats för personlig hobbybruk.
Kolla med advokat men jag är ganska säker.
tex ska en sportbil ingå i bodelningen men inte en tävlingsbil typ rally om han var den enda av er som uttövade sporten.
jag fick reda på detta när min man och jag blev sambo eftersom han körde rally och utrustningen uppgår ju till flera hundra tusen.

Hobbyutrustning ingår normalt sett i bodelning i samband med äktenskapsskillnad.

"Viss egendom skall undantas vid en bodelning trots att den ut- gör den ena makens giftorättsgods. Varje make får nämligen från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk (10 kap. 2 § ÄktB). Med personlig egendom får förstås sådana föremål som kläder, hygienartiklar, glasögon och smycken eller med andra ord sådan egendom som till sin art och sitt ändamål endast fyller ägarens behov. Den omständigheten att en viss egendom används uteslutande av den ena maken är alltså inte tillräcklig för att egendomen skall undantas som personlig egendom enligt förevarande bestämmelse. Även hobbyutrustning betraktas i normalfallet som sådan egendom som skall omfattas av en bodelning även om den används uteslutande av den ena maken."

http://www.regeringen.se/contentassets/ae69550f7b794583ab9fb5a3f0df8082/nagra-bodelningsfragor
 
Jag har gjort det du gör nu. Hästen var i mitt fall värd kanske 60-65 tusen, och även min man var rätt bitter och gapade rätt högljutt om hur jag inte skulle kunna behålla hästen. Jag tog hjälp av en god vän som är jurist, och hon grävde fram någon paragraf om att om den ena maken/makan genom "egen skicklighet" ökat värdet på en gemensam tillgång (alltså något som är giftorättsgods), så kan hen få tillgodoräkna sig hela den värdeökningen. Det slutade med att hästen ur giftorättssynpunkt värderades till 10 tusen, vilket han förmodligen skulle varit värd om han bara gått i en hage och inte gjort någonting från det att jag köpte honom (som oinriden unghäst) fram till dess att vi gjorde bodelningen (jag köpte alltså en oinriden unghäst och red in och tränade själv upp till klubbtävlingsnivå och lite till). Nu vet jag ju inte om du utbildat din häst, men har du det så kanske detta kan vara värt att kolla upp?

Vill i övrigt gratulera dig till att ha tagit steget! Drygt två år sedan för min del, och även om det varit jobbigt så har det varit värt det!!! (och hästen har jag kvar, har till och med köpt en till...)
 
Alla tillgångar i boet - alla skulder.
Detta får ni sedan dela på.
Undantag dokumenterad enskild egendom
Det jäkliga i kråksången är många gånger att skulderna bärs efter förmåga
vilket kan innebära att personliga skulder måste bäras av den andra partnern.
 
Kräver han hästens halva värde, då? Man måste ju inte dela på det sättet om man kan enas om annat.
Det handlar inte om hästens halva värde. Som jag tidigare beskrivit så värderar man hästen och låter detta värde ingå i boet.
När man sedan fastställt boets nettovärde så kan man börja diskutera delning och fördelning.
Om nu hästen är boets enda värde och det inte finns skulder, ja då kan man ju börja tala om att lösa ut den andre..till det marknadsvärde godset har.
 
Tack för alla kloka svar jag har fått!

Vi har lite svårt att kommunicera med varandra men han har påtalat ett flertal gånger att jag ska vara medveten om att halva hästen är hans och att han ska ha ut pengarna för honom. Därför ville jag gärna bolla frågan här med andra som har erfarenhet så att jag får reda på vad som gäller och hur andra har gjort.

Hästen har jag fött upp själv eftersom jag ägde hans mamma. Han kostade inte så mycket att ta fram och värdet har förstås ökat eftersom han nu är 7 år och inriden och utbildad en del. Finns förstås mycket kvar att utveckla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 059
Senast: Juli0a
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 203
Senast: lbb
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 804
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 974
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp