Skillnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnader

Nej det vill jag verkligen inte säga.
Om jag skriver något i egenskap av moderator så skriver jag alltid under med "//lizan- moderator" så du behöver inte fundera över om jag skriver något som moderator eller inte i fortsättningen. :)

Utan jag som människa undrar precis det jag skrev- varför du så väldigt envist fortsätter driva frågan.
Du behöver inte heller lägga ord i min mun, jag har ingenstans skrivit att du inte har rätt att fråga något, jag är bara rätt och slätt nyfiken på varför du känner att du måste göra det när det uppenbarligen inte leder till något (annat än irritation och missnöje).

Du anser att andra borde vara mer kritiska mot AR. Du anser att du har rätt att fråga precis vad du vill. Jag lägger ingen värdering i något av det. Men detta är fortfarande inget svar på mina frågor om varför, som jag redan förtydligat en gång innan så det borde inte vara helt luddigt om vad det är jag vill. Dock tänker jag inte fråga dig fler gånger nu, för du verkar inte vilja svara på dem (och ibland handlar det om att inte vilja bemöta frågor, även fast man kan), för då hade du gjort det redan. Och jag tycker att det är helt OK att du inte gör det. Det är ditt val och min värld blir inte sämre av att jag inte får svar på dem och jag vinner inget på att stöta och blöta i all oändlighet.

För att det i mina ögon visar att det är precis vad jag anser att det är, efter det jag har sett. Jag är uppriktigt intresserad av om man inte kan svara eller jämföra filmer vilket är vad jag tror. Alltid bra om flera tänker till. Det gäller allt som jag har synpunkter på. AR är bara en sak. Nöjd?

Vad är DU ute efter?

För mina kallblod har det definitivt varit rätt väg. När jag haft mitt sto i sju månader åkte jag i backen så ordentligt att jag fick en fraktur i ett knä. Under den tiden jag satt i rullstol och hoppade på kryckor var det en tyskutbildad ryttare (som ridit i sitt hemlands landslag samt tränat för Kyra under 7 år) som red min häst. När jag sedan började rida igen efter 5 månader fick jag en chock. Mer framtung och arbetsovillig häst har jag sällan suttit på!
Sedan har jag skaffat ytterligare tre kallblod, vilka alla rids med AR i grunden. För min del innebär detta träning på ridbanan kosta pass en till två gånger/vecka - i övrigt rider vi i skogen.

Hade missat ditt svar i brådskan- sorry!

Jag har ju ingen aning om varför din häst reagerade så men jag tycker det är synd att det blev en dålig erfarenhet. Pratade du med tränaren om det?
Min erfarenhet är att det finns många typer av personer som är tränare och deras kunskaper om olika raser tex, varierar. Det håller jag med om. Jag har insett att många VD tränare är inte bra för mina fullblod heller, det gäller att hitta någon som ridit såna, precis som jag skrev i annan tråd, de konkreta metoderna måste ju få variera från häst till häst, men målen är samma, tycker jag. Takt är alltid grunden, alltid, tex. Men det har ju varit skillnad på mina fullblod som varit mer typiska för rasen och tex stoet som var som ett ordinärt svenskt halvblod i kroppen och gången.
Men jag har lärt mej mer på denna dam som krävt extra mycket och insett saker jag inte insett innan.

Jag vet inte exakt vem som marknadsför AR med att det har samma mål som klassisk dressyr (vad är f ö klassisk dressyr?), och om det är så kan jag hålla med om att det är falsk marknadsföring.
Bent själv säger att AR är ridning för anspråksfulla fritidsryttare, och att AR är bruksridning - inte tävlingsdressyr.
Jag kan förstå att detta har förvrängts. Numera kryllar det ju av folk som kallar sig AR-tränare efter att ha varit fotfolk på en kurs för en elev till en elev till en väpnare till en av riddarna - alltså är de långt från källan.
I mina trakter finns det en hel del. En har t o m citerat Bent rätt av på sina visitkort utan att ange källan.
Jag är övertygad om att det går att kombinera AR med tävlingsridning. En tjej som brukar vara med på våra kurser har förbättrat sina procenttal på tävling väsentligt sedan hon började rida akademiskt. Därmed inte sagt att det är så för alla, men det finns exempel.

Jag tror att en skicklig medveten ryttare kan ta till sej saker att använda inom sitt eget system, och att AR-tränarna har helt olika bakgrund själva vilket säkert formar deras sätta att förstå och lära ut.
Jag vänder mej bla mot att man talar om samling tex, och kallar skolorna för öppna och sluta osv när man inte har samma kriterier för att det ska kallas så som de vedertagna kriterierna. Det går inte att nå verklig samling enligt den utbildningstegen, OM man skulle göra det, och jag skulle få se en film som bekräftar det, vilket jag aldrig sett tyvärr, så skulle det troligen ha handlat om en ryttare som gått utanför den stegen och tagit in de ingredienser som måste finnas i hästens sätt att använda kroppen, för att det ska bli en verklig samling. Det är vad JAG tror, obs!

Kanske inte har så stor erfarenhet? Nja, det vet jag inte. Igår var jag på en heldags teorikurs med en av riddarna. Vi var tjugo deltagare, de flesta med mer än 25 års erfarenhet av hästar och ridning. Under dagen fick vi bl a höra om ridkonstens historia, litteratur, hästens mun, hur olika bett fungerar, sitsen (tränaren hade med sig en utmärkt sitsträningsstol som alla som ville fick prova). Vi pratade om vad som händer i hästens kropp när den rör sig (bröstkorgsrotation mm) och hur det känns i ryttarens kropp, och vi pratade om mental träning och personlig utveckling.
Jag är övertygad om att tränaren kan försvara vartenda ord av det hon lär ut.

Det går ju inte att svara när man inte hört och sett samma saker!:) Det finns ju inte ett sätt att beskriva allt detta, tex har ju Bent (tycker jag när man läser) kokat ihop en egen historiedel som valt det som han byggt sitt på, men lämnat annat utanför.

Jag förstår faktiskt vad du menar. Det finns massor av dåliga filmer ute på nätet, och de senaste dagarna har vi fått se en del av dem här på Bukefalos. Jag gillar inte allt jag ser av Bent, jag föredrar faktiskt att se honom live när han samtidigt förklarar vad han gör. Om en rörelse inte blir perfekt är han den förste att erkänna detta och berätta varför det blev som det blev.
Att som en annan tränare kalla sig framstående osv på sin egen hemsida tycker jag också är oerhört magstarkt. AR präglas annars, enligt min erfarenhet, av stor ödmjukhet.

Ja alltså det är bara så underligt att ALLT som ligger ute är dåligt? Skönt att du håller med om hans filmer, då är vi överens där:D
MEn är det inte lite underligt att inget av det som du ser live finns med på film:confused:
Jag som är en misstänksam natur ibland undrar om det har med personlighet och utstrålning att göra:o
Jag tror att jag skulle börja fundera i alla fall om en tränare jag har stor respekt för som tex Kyra, inte kunde visa någon enda film eller film från clinic där hon står för det hon säger eller visar live??

Som sagt så tänker jag inte driva frågan längre men vad jag är ute efter står skrivet i mina tidigare inlägg.

Men himmel vilka svepskäl ni alla har till att inte titta på filmer:eek: Märkligt tycker jag att det är så svårt att diskutera konkret.
Tänk att du är suverän på att missuppfatta mig. Ibland undrar jag om du anvstränger dig och ibland tycker vi precis likadant. Underligt.
Jag har inga svepskäl. Har ingen anledning till det. (jag fungerar inte så) Jag har inte varit på forumen knappt något de senaste veckorna och har ingen aning om vilken film eller vilken tråd ni pratar om.
Konstuktiva diskusioner är ju vad jag tycker om och vill delta i så svepskäl för att inte delta kommer inte från mig. Jag svarar helt ärligt på varför jag sällan kommenterar filmer i trådarna. Det händer, men inte så ofta och jag ger en klar förklaring på detta. (Filmer i allmänhet alltså. Inte en specifik film.) Jag har oftare kommenterat filmer i andra forum helt enkelt för att de övriga då håller sig till frågeställningen och inte blandar in en massa annat. Det blir alltså en givande diskussion.
Jag har varit med om så många gånger att diskussioner blivit förstörda på grund av att vissa attackerar kommentarer om filmer eller bilder och övertolkar så till den milda grad att jag därför inte så ofta finner någon mening med att delta i detta. Jag vill ha konstruktiva diskussioner som ger mig någonting. Tjafsa har jag ingen lust med. Är det svårt att respektera det?

OCh mål kan man tolka på olika sätt. Mål inom den klassiska dressyren och AR är olika, men inte individuella, individuellt är det för varje person. Men följer man ett system bör det systemet ha ett mål. Det handlar inte om tävlingsmål eller liknande.[/QUOTE
Jag har bara pratat om individuella mål eftersom det kom upp att AR-ryttare inte kan ha samma mål som en tävlingsryttare. Jag ville kommentera detta eftersom det inte stämmer. En tävlingsryttare kan ju tex träna enligt AR. Då kan inte denne ryttares mål skilja sig från tävlingsdressyrens för då skulle det inte fungera att tävla.
För mig så handlar det om att man kan nå målen på olika vägar. Systemet måste självklart ha ett mål annars är det knappast ett fungerande system.

Själv rider jag klassisk dressyr och tränar enligt AR. Så beskriver jag det, men jag gissar att det finns mängder av olika beskrivningar för samma sak samtidigt som det finns många som menar olika saker med samma ord. Tror ord och uttryck ställer till det ofta. Det är inte alltid bra att det ska sättas namn på allt.

För att det i mina ögon visar att det är precis vad jag anser att det är, efter det jag har sett. Jag är uppriktigt intresserad av om man inte kan svara eller jämföra filmer vilket är vad jag tror. Alltid bra om flera tänker till. Det gäller allt som jag har synpunkter på. AR är bara en sak. Nöjd?
Vet att det inte var till mig, men vill bara flika in att jag tycker varje ryttare ska vara kritisk och inte köpa allt med hull och hår. Man måste vara kritisk för att se om tränare, träningsmetoder/inriktningar osv håller hela vägen.
För mig spelar det ingen roll om det är en AR-tränare, en dressyrtränare, westerntränare osv. Tränaren ska kunna förklara på ett bra sätt: sitt sätt att undevisa, hur denne tänker sig hästens och ryttarens utbildning, hur man går framåt, hur systemet är uppbyggt och den viktigaste frågan VARFÖR? En bra tränare ska kunna svara på vad, hur och varför. Den som står svarslös saknar tillräcklig kunskap och erfarenhet tycker jag.
Om man inte är kritisk och söker svaren kommer man bara att gå in i en massa återvändsgränder.
Det finns ju mängder av dåliga tränare där ute. Likaväl inom AR som inom andra inriktningar. Det låter ibland som ni tror att vi som rider för AR-tränare tycker att AR är oantastligt och snudd på heligt. Så är det inte alls. Inte för mig i alla fall. Det ser ut som inom alla inriktningar. Det finns bra och dåliga tränare, bra och dåliga ryttare osv. Många rider också för tränare inom andra discipliner. Inget är heligt och ingenting passar alla.
Låt varje ryttare hitta ett sätt att träna som tar dem framåt och utvecklar, för när det gör det så är det ett bra sätt, oavsett vad det kallas.

Vill uppmana alla att vara kritiska!, ställa frågor!
Då kan man sortera bort det som inte är önskvärt eller intressant.

Synd att du bor så långt från Skåne,jag vill gärna bjuda dig med på en kurs!

Vad jag förstår har du aldrig besökt en AR-kurs med Bent eller någon av riddarna, och heller aldrig lyssnat på någon teorilektion, och det tycker jag är ytterst beklagligt. Du har väl heller ingen i bekantskapskretsen som rider akademiskt och som är beredd att visa dig hur h*n arbetar?

Du som har så mycket synpunkter på Bents teori efter att ha läst hans böcker, det skulle vara intressant att höra dig diskutera live med honom.

Som sagt, kommer du till Skåne så är du välkommen att delta i någon av våra kurser. Och du är också välkommen hem till mig och se hur jag arbetar med mina hästar.

Synd att du bor så långt från Skåne,jag vill gärna bjuda dig med på en kurs!

Vad jag förstår har du aldrig besökt en AR-kurs med Bent eller någon av riddarna, och heller aldrig lyssnat på någon teorilektion, och det tycker jag är ytterst beklagligt. Du har väl heller ingen i bekantskapskretsen som rider akademiskt och som är beredd att visa dig hur h*n arbetar?

Du som har så mycket synpunkter på Bents teori efter att ha läst hans böcker, det skulle vara intressant att höra dig diskutera live med honom.

Som sagt, kommer du till Skåne så är du välkommen att delta i någon av våra kurser. Och du är också välkommen hem till mig och se hur jag arbetar med mina hästar.

Ja tack det skulle jag ha kunnat göra men det är lite långt tyvärr:D

Men jo jag har lite folk i bekantskapskretsen som mer eller mindre provat på AR och som försökt förklara óch visa, men jag ser och hör bara samma som här:o Undantaget är de som tränar för tuaphuas tränare, där är det ju inte ren AR men även en del av det tycker jag känns märkligt, bla att man gör lite som CC på på filmen och försöker få hästarna att söka framåt neråt för hand på ett konstgjort sätt...

Men tack i alla fall!:D

Jag har ju ingen aning om varför din häst reagerade så men jag tycker det är synd att det blev en dålig erfarenhet. Pratade du med tränaren om det?

Ja, det gjorde jag. Hon menade att det var så det skulle kännas - 500 kg i varje hand var något att jobba med :crazy:
Vad gäller takten så har den alltid funnits där hos Besten. Jag satt nyligen och tittade på filmen där jag provred henne för 10 år sedan: westernriden, omusklad, men med takt.

Jag vänder mej bla mot att man talar om samling tex, och kallar skolorna för öppna och sluta osv när man inte har samma kriterier för att det ska kallas så som de vedertagna kriterierna. Det går inte att nå verklig samling enligt den utbildningstegen, OM man skulle göra det, och jag skulle få se en film som bekräftar det, vilket jag aldrig sett tyvärr, så skulle det troligen ha handlat om en ryttare som gått utanför den stegen och tagit in de ingredienser som måste finnas i hästens sätt att använda kroppen, för att det ska bli en verklig samling. Det är vad JAG tror, obs!

När jag själv rider - eller när jag undervisar, för den delen - så är en öppna en öppna och en sluta är en sluta. Jag strävar efter skolorna som de beskrivs i TR. Och så undervisar även "min" riddare. Klart att rörelserna inte är perfekta från början men strävan finns där, vi vet hur det ska se ut och märker sedan på hästen när det blir rätt.
Varför man inte kan uppnå samling på det sättet förstår jag inte. Jag har gjort det, på minst två av mina hästar i varierande grad. Möjligen har jag "gått utanför stegen" ibland, det är svårt att bedöma men jag har mycket samlad erfarenhet med mig i bagaget så det är väl inte helt otroligt. Jag har sett andra, som följt utbildningsgången slaviskt och ändå kommit till samling.
Besten gör jättefina halva steg, och jag hoppas kunna visa en film till sommaren! Just nu ligger ridningen nere helt och hållet eftersom det är snö och is överallt. Håll ut!

Det går ju inte att svara när man inte hört och sett samma saker!:) Det finns ju inte ett sätt att beskriva allt detta, tex har ju Bent (tycker jag när man läser) kokat ihop en egen historiedel som valt det som han byggt sitt på, men lämnat annat utanför.

Som sagt, du har en stående inbjudan till Skåne :)

MEn är det inte lite underligt att inget av det som du ser live finns med på film:confused:
Jag som är en misstänksam natur ibland undrar om det har med personlighet och utstrålning att göra:o
Jag tror att jag skulle börja fundera i alla fall om en tränare jag har stor respekt för som tex Kyra, inte kunde visa någon enda film eller film från clinic där hon står för det hon säger eller visar live??

Det finns massor av duktiga människor där ute i landet, som gör fantastiska arbeten med sin hästar utan att fördensskull ha behov av att lägga ut sig till allmän beskådan. Och många gånger förstår jag varför.
En gång såg jag en film som en AR-utövare hade lagt ut för att visa en häst som som gick i en härlig form, med takt och framåtbjudning - och de enda kommentarerna ryttaren fick var dessa:
"Fan, vad tjock du är" och "du borde tänka på vad du äter".
Ryttaren var inte tjock, endast lite knubbig och definitivt inte för tung för hästen, men det är väl så att om man inte hittar några andra fel kan man ju gå till personangrepp.

Angående filmkommentaren så är det inte konstigt att folk drar sig för att lägga ut filmer när det blir så. Det borde få vara en positiv upplevelse eller med konstruktiv kritik.
Jag har filmats i många situationer och har aldrig haft något emot att de använt filmer på teorilektioner, i domarutbildning osv. Det har bara varit positivt, men här på forumen är det en annan femma.
Synd att jag själv bor så långt från Skåne btw, för jag skulle gärna vara med på någon av dina kurser. Ser fram emot din film av Bestens halva steg. Senast jag såg film av dig så det väldigt bra ut.

Vad är DU ute efter?

Men det är väl ingen som har påstått att du inte får ha en åsikt, vad jag däremot har kunnat läsa i de flesta AR trådar så är det att du driver din åsikt väldigt hårt. Jag skulle omvänt kunna driva min åsikt om tävlingsdressyr väldigt hårt, men väljer att avstå. Min åsikt i det fallet är inte den enda sanningen, precis som din åsikt om AR inte är det heller fast du och några till gärna vill framhäva det som enda sanningen.

Nu för att undvika missförstånd, jag rider inte AR men läser gärna där och har avstått från att skriva vilket denna tråd belyser kristallklart varför.

Jag saknar filmer på de som framför en så hård kritik, skulle vara väldigt kul att se dessa in action i sin egen disciplin. För ingenstans hittar jag någon av dessa som framstående, jo en men inte framstående i ridning. Då skulle det ändå finnas något att jämföra med, för dessvärre tycker jag själv att de som framför den hårdaste kritiken oavsett vad det gäller, så är de dessa som i regel kan minst praktiskt men mest i teori.

Jag är inte det minsta störd av hur eller när andra uttrycker sina åsikter, är du störd så får du kanske fundera på varför? Det kan ju inte andra ta ansvar för eller hur?
Det är trots allt bara ett internetforum vilket många tycks glömma!

Ang filmer så är det inte filmer på oss själva som diskuteras, jag är säker på att alla gör sitt bästa utifrån den inriktning man valt, (de som deltar i såna diskussioner är nog mycket ambitiösa med sin egen ridning tror jag faktiskt) nu handlade filmerna om jämförelse mellan företrädare för de olika inriktningarna (om du läser fattar du nog det) inget annat. Man ska väl kunna jämföra sina respektive förebilder eller hur?

Jag är inte det minsta störd av hur eller när andra uttrycker sina åsikter, är du störd så får du kanske fundera på varför? Det kan ju inte andra ta ansvar för eller hur?

Ang filmer så är det inte filmer på oss själva som diskuteras, jag är säker på att alla gör sitt bästa utifrån den inriktning man valt, (de som deltar i såna diskussioner är nog mycket ambitiösa med sin egen ridning tror jag faktiskt) nu handlade filmerna om jämförelse mellan företrädare för de olika inriktningarna (om du läser fattar du nog det) inget annat. Man ska väl kunna jämföra sina respektive förebilder eller hur?

Ännu ett bra inlägg från dig Flash.

Jag bara tycker det är synd, att det finns människor här som känner sig dels påhoppade dels orättvist behandlade.

Bara för att jag gillar eller ogillar en film kan det ju inte betyda att jag måste bevisa själv hur det ska se ut?

Värre tycker jag, är när folk verkligen diskuterar här men VÄGRAR antingen se filmerna eller diskutera ur det material som finns!

Då är det ju bättre att inte ge sig in i tråden alls?

Du Flash, Jag och fio mfl. Har ju ställt flera frågor här som envist inte besvaras.

Vad för konstruktivt ger det?

:)

Min åsikt i det fallet är inte den enda sanningen, precis som din åsikt om AR inte är det heller fast du och några till gärna vill framhäva det som enda sanningen.

Utifrån hästen så finns sanningar, oavsett vad vi människor får för oss att tycka, men just den väldigt konkreta delen ang hästars fysik och hur de olika idealen tar hänsyn till det rent fysiska hos hästen, verkar väldigt svårt att få en diskussion om:grin: Även om en människa envist som åsna påstår att det går att nå lösgjordhet innan takt, så spelar det ingen roll för det är inte verkligheten när det kommer till själva hästen och det är väl den det handlar om i slutänden och inte tyckanden.

Ja, håller med dej:), det är ju det som gör att man fortsätter fråga, och då uppfattas tydligen som både aggressiv och jobbig som bara fortsätter fråga, men jag tycker inte om att man inte kan få konkreta svar på vad människor menar, när de driver en linje, är det så mycket begärt:confused:

Just det, man jämför dom som är mest framstående i sin ridstil dvs det bästa av det bästa för det är ju där man ser dom verkliga skillnaderna!

Vad skulle det ge om alla visade filmer på sin egen respektive nivå? Alla är ju på olika nivå så det kan man ju knappast jämföra!

Ja, håller med dej:), det är ju det som gör att man fortsätter fråga, och då uppfattas tydligen som både aggressiv och jobbig som bara fortsätter fråga, men jag tycker inte om att man inte kan få konkreta svar på vad människor menar, när de driver en linje, är det så mycket begärt:confused:

Men suck...du är bara en oskyldig frågeställare då?

Är det nån som driver linjer så är det du, och några till, in absurdum, några försöker svara och förklara, ni driver vidare...utan att lyssna och ta in.....rätt meningslöst att diskutera då...och jag har följt trådarna rätt länge nu och sett det så många gånger...bigganl är en av dom som verkligen försökt...

delvis *kl*
...och när dom sakliga argumenten tryter...då kommer personangreppen...har sett det också (och fått del av dom själv också för den delen) så många, många gånger....

...så det där gnället om att ni inte får diskutera "objektivt" runt kända tränare....det kan ni ju lägga ner...hur många gånger har ni inte dragit in personliga aspekter i saken också......några har ju varit dumma nog att lägga in bilder och filmer på sig själva.....det går helt enkelt inte att diskutera sakligt med er...sen gnäller ni för att ingen vill svara på era frågor.....konstigt va..

Sen är det ju så att om man har en ide...eller som i det här fallet...ett ridträningssystem som man tror på och hävdar fungerar (bäst!?)....så får man ingen respekt för det genom att kritisera andras system....

Men snälla Fiador, så dramatiskt :D

Den ENDA som faktiskt fått personangrepp i den tråden är väl Jag !!!!!! Av Mackan!

Någon annan har verkligen inte fått det.

:laugh:

Ja herregud ja, och det var inte länge sen du blev ifrågasatt på dressyr just för att du var så idealistisk och talade om exakt hur det skulle utföras - i teorin, med just anledningarna/motiveringarna från flertalet användare att du själv har obefintlig riderfarenhet personligen. Vad jag vill minnas blev du påpälsad av de flesta i den tråden, inklusive Fio : )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka