R
Raderad medlem 19815
Sv: Skillnader
kl
Nevermind.
kl
Nevermind.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förföljelse? För att man envisas med att vilja få vissa svar? Som aldrig kommer?
Ja, för det första säger man från det hållet ofta att det är ett bättre alternativ för många hästar och då vill jag faktiskt att man kan svara på exakt varför det är så.
För det andra hävdas att det är "samma mål" som i den klassiska dressyren vilket det absolut inte är och det är ren falsk marknadsföring att påstå.
För det tredje så luras folk som kanske inte har så stor erfarenhet eller som vill hitta bra vägar för sina hästar in i något som inte ens företrädarna själva kan försvara - trots att det påstås vara dressyr för hästen.
Räcker det? Folk betalar dyra kurser för vadå? Konsumentupplysning kanske du kan kalla det jag vill ha då.
'Bent Branderup ®' & 'Academic Art of Riding by Bent Branderup ®' are registrated Trade Mark: they can only be used commercial with licence.
För mina kallblod har det definitivt varit rätt väg. När jag haft mitt sto i sju månader åkte jag i backen så ordentligt att jag fick en fraktur i ett knä. Under den tiden jag satt i rullstol och hoppade på kryckor var det en tyskutbildad ryttare (som ridit i sitt hemlands landslag samt tränat för Kyra under 7 år) som red min häst. När jag sedan började rida igen efter 5 månader fick jag en chock. Mer framtung och arbetsovillig häst har jag sällan suttit på!
usch vad hemsk det lät. Sektliknande blir det väl bara om folk inte vill diskutera utan är säkra på att de har alla svar och att de gör allt rätt. Så vill väl ingen ha det gissar jag. Inte jag i alla fall.Märkligt med ett eget forum för just denna sektstil, som inte är särskilt stor om man är ärlig.
Ja!! Det tror jag är vad de flesta vill att forumet ska vara. Det vill i alla fall jag.Varför inte ett forum för seriösa riddiskussioner där m,an verkligen FÅR debatter olika inriktningar, helt enkelt
Minas erfarenheter är faksikt tvärtom. De som söker sig till något annat gör ofta det för att de vågar ifrågasätta och inser att de gjort som alla andra en längre tid utan att egentligen veta varför. De söker mera kunskap och flera svar och letar aktivt, vilket kräver ett ganska gott självförtroende och hyftad självinsikt.Det du säger om dåligt självförtroende stämmer nog. Jag tror att det även är en bidragande orsak för en del människor att söka sig till alternativa inriktningar.
Det behöver ju inte vara så för alla förstås, men det stämmer på de jag känner och träffar inom träning/ridning.
De som har dåligt självförtroende vågar oftast inte prova en annan väg utan fortsätter följa strömmen.
Håller med dig. Det finns ju väldigt duktiga VR ryttare och för min del handlar det inte om att det ena är bättre än det andra utan vad som passar mig och min häst. Jag är väl ingen renlärlig (hrm heter det så?) eftersom jag lika gärna tränar för bra VR-tränare som bra AR-tränare. Det finns ingen motsättning i det för mig. Bra träning är bra träning och sen får folk egentligen kalla det vad de vill.När det gäller AR så tycker i alla fall jag att många diskussioner gäller dressyren som helhet, inte bara AR eller bara VR. Diskussionerna skulle kunna bli riktigt intressanta om de bara tilläts.
När jag får frågan svarar jag bara att jag rider dressyr. (och frågar de mer så säger jag att jag tränar lite annorlunda än jag gjorde tidigare) Det räcker för mig.
Det skulle bli väldigt bra och intressanta diskussioner om det inte blev bra/dåligt fokus så ofta. Vissa trådar i forumet har ju också varit väldigt bra. alla spårar inte ur, det får vi inte glömma bort.
Men vi som inte är renodlade AR-ryttare då. Vart ska vi skriva då? Då passar vi ju inte i ett renodlat AR-forum. Det är rätt många som har influenser från olika håll i sin ridning. Vilket forum tycker du ska passa oss?
Jag tycker faktiskt Immer svarar väldigt konkret på de frågor som kommer om AR. Det ska hon ha kred för.
Angående målen och om de är samma eller inte beroende på hur man tränar. Du säger att det är falst marknadsföring att säga att man har samma mål som inom tävlingsdressyren.
Målen är ju olika för varje individ. Alla ryttare har ju sina mål. Om en ryttare har samma mål som tävlingsdressyren så är det ju så för den. Om en annan ryttare har andra mål så är det ju dennes sanning. Vilka mål man har och hur man arbetar sig mot dem är ju upp till varje ryttare.
Jag vet vad jag har för mål, men jag vet också att alla andra ryttare har sina. De behöver inte vara de samma även om vi tränar på samma sätt.
LK
Har ni läst Brinks start på dressyrserie i Ridsport? Bra läsning tycker jag. Det är en klok man. Han har i grunden samma syn och åsikter om träning som en av mina tränare (och oj.... han är ju AR-tränare, hur kan detta hänga ihop?)
Folk betalar dyra kurser för vadå? Konsumentupplysning kanske du kan kalla det jag vill ha då.
Men det är ju det hela frågeställningen från C_L handlade om, har du missat det
Vad är det som inte liknar varandra? Nu fattar jag inte riktigt. Vad menar du med samma åsikter?Ja du säger ju det.. men det ser ju aldrig ens i närheten ut som något liknande varanda trots då enligt dig precis samma åsikter, hur kan det komma sig?
Vi kanske pratar om olika saker nu. Jag tog upp detta med målen inom ridningen (men jag skrev inget om åsikter) och jag menar att vad vi har för mål är så individuellt. De varierar ju från person till person. Alla AR-ryttare har ju inte samma mål, precis som alla tävlingsryttare som inte heller har samma mål. Jag menar att vad man har för mål inte hänger ihop med hur man tränar.
Jag vägrar inte, men tittar väldigt sällan på filmer i forumen. Det händer att jag kommenterar en film, men anledningen till att jag sällan gör det är att det ger upphov till så mycket underliga tolkningar om sådant som ligger långt ifrån frågeställningen som var från början. Då förstör det diskussionerna mer än tillför något tycker jag och därför undviker jag det oftast. (En givande diskussion är jag gärna med i, men annars känns det onödigt att lägga tid och energi på det.)Du är ju oxå en av de som alltid vägrar titta på filmerna och ha en åsikt om det som presenteras, det kan du ju göra tex NU i tråden som öppnades igen.
Nej jag tycker faktiskt inte att det räcker eftersom jag inte tycker att du svarat på en enda av mina frågor.
Jag vet varför du ställer frågorna från början, det kan knappast ha undgått någon. Och att man vill ha svar på sina frågor förstår jag också. Men du har ju också märkt att du inga svar får (i alla fall inte med den metod du använder).
Min fråga är alltså varför du fortsätter nöta, stöta och envist driva dina frågor in i förbannelse? Varför är det så superviktigt att du måste få svar från just bukes AR-ryttare?
(Och jag kanske ska tillägga att jag själv försöker rida tävlingsdressyr och inte är ett stort fan av mycket av det som (felaktigt?) kallas akademiskt. Så att ingen tror att jag är en hjärntvättad ARanhängare som blir sur när någon kritiserar något jag inte kan försvara...)
Vad är det som inte liknar varandra? Nu fattar jag inte riktigt. Vad menar du med samma åsikter?
Vi kanske pratar om olika saker nu. Jag tog upp detta med målen inom ridningen (men jag skrev inget om åsikter) och jag menar att vad vi har för mål är så individuellt. De varierar ju från person till person. Alla AR-ryttare har ju inte samma mål, precis som alla tävlingsryttare som inte heller har samma mål. Jag menar att vad man har för mål inte hänger ihop med hur man tränar.
Jag vägrar inte, men tittar väldigt sällan på filmer i forumen. Det händer att jag kommenterar en film, men anledningen till att jag sällan gör det är att det ger upphov till så mycket underliga tolkningar om sådant som ligger långt ifrån frågeställningen som var från början. Då förstör det diskussionerna mer än tillför något tycker jag och därför undviker jag det oftast. (En givande diskussion är jag gärna med i, men annars känns det onödigt att lägga tid och energi på det.)
Men himmel vilka svepskäl ni alla har till att inte titta på filmer Märkligt tycker jag att det är så svårt att diskutera konkret.
OCh mål kan man tolka på olika sätt. Mål inom den klassiska dressyren och AR är olika, men inte individuella, individuellt är det för varje person. Men följer man ett system bör det systemet ha ett mål. Det handlar inte om tävlingsmål eller liknande.