Skillnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnader

Förföljelse? För att man envisas med att vilja få vissa svar? Som aldrig kommer?

Eller så kan man inse att man inte kommer få dom svaren man vill ha och sluta envisas. Eller vinner du något på att fortsätta envisas?

Måste man alltid till varje pris driva precis alla sina saker i all evighet?

Varför är det så viktigt för dig (och andra med dig) att fortsätta stöta detta med AR-anhängarna?

Ja, för det första säger man från det hållet ofta att det är ett bättre alternativ för många hästar och då vill jag faktiskt att man kan svara på exakt varför det är så.
För det andra hävdas att det är "samma mål" som i den klassiska dressyren vilket det absolut inte är och det är ren falsk marknadsföring att påstå.
För det tredje så luras folk som kanske inte har så stor erfarenhet eller som vill hitta bra vägar för sina hästar in i något som inte ens företrädarna själva kan försvara - trots att det påstås vara dressyr för hästen.:confused:

Räcker det? Folk betalar dyra kurser för vadå? Konsumentupplysning kanske du kan kalla det jag vill ha då;).

Ja, för det första säger man från det hållet ofta att det är ett bättre alternativ för många hästar och då vill jag faktiskt att man kan svara på exakt varför det är så.

För mina kallblod har det definitivt varit rätt väg. När jag haft mitt sto i sju månader åkte jag i backen så ordentligt att jag fick en fraktur i ett knä. Under den tiden jag satt i rullstol och hoppade på kryckor var det en tyskutbildad ryttare (som ridit i sitt hemlands landslag samt tränat för Kyra under 7 år) som red min häst. När jag sedan började rida igen efter 5 månader fick jag en chock. Mer framtung och arbetsovillig häst har jag sällan suttit på!
Sedan har jag skaffat ytterligare tre kallblod, vilka alla rids med AR i grunden. För min del innebär detta träning på ridbanan kosta pass en till två gånger/vecka - i övrigt rider vi i skogen.

För det andra hävdas att det är "samma mål" som i den klassiska dressyren vilket det absolut inte är och det är ren falsk marknadsföring att påstå.

Jag vet inte exakt vem som marknadsför AR med att det har samma mål som klassisk dressyr (vad är f ö klassisk dressyr?), och om det är så kan jag hålla med om att det är falsk marknadsföring.
Bent själv säger att AR är ridning för anspråksfulla fritidsryttare, och att AR är bruksridning - inte tävlingsdressyr.
Jag kan förstå att detta har förvrängts. Numera kryllar det ju av folk som kallar sig AR-tränare efter att ha varit fotfolk på en kurs för en elev till en elev till en väpnare till en av riddarna - alltså är de långt från källan.
I mina trakter finns det en hel del. En har t o m citerat Bent rätt av på sina visitkort utan att ange källan.
Jag är övertygad om att det går att kombinera AR med tävlingsridning. En tjej som brukar vara med på våra kurser har förbättrat sina procenttal på tävling väsentligt sedan hon började rida akademiskt. Därmed inte sagt att det är så för alla, men det finns exempel.

För det tredje så luras folk som kanske inte har så stor erfarenhet eller som vill hitta bra vägar för sina hästar in i något som inte ens företrädarna själva kan försvara - trots att det påstås vara dressyr för hästen.:confused:

Kanske inte har så stor erfarenhet? Nja, det vet jag inte. Igår var jag på en heldags teorikurs med en av riddarna. Vi var tjugo deltagare, de flesta med mer än 25 års erfarenhet av hästar och ridning. Under dagen fick vi bl a höra om ridkonstens historia, litteratur, hästens mun, hur olika bett fungerar, sitsen (tränaren hade med sig en utmärkt sitsträningsstol som alla som ville fick prova). Vi pratade om vad som händer i hästens kropp när den rör sig (bröstkorgsrotation mm) och hur det känns i ryttarens kropp, och vi pratade om mental träning och personlig utveckling.
Jag är övertygad om att tränaren kan försvara vartenda ord av det hon lär ut.

Räcker det? Folk betalar dyra kurser för vadå? Konsumentupplysning kanske du kan kalla det jag vill ha då;).

Jag förstår faktiskt vad du menar. Det finns massor av dåliga filmer ute på nätet, och de senaste dagarna har vi fått se en del av dem här på Bukefalos. Jag gillar inte allt jag ser av Bent, jag föredrar faktiskt att se honom live när han samtidigt förklarar vad han gör. Om en rörelse inte blir perfekt är han den förste att erkänna detta och berätta varför det blev som det blev.
Att som en annan tränare kalla sig framstående osv på sin egen hemsida tycker jag också är oerhört magstarkt. AR präglas annars, enligt min erfarenhet, av stor ödmjukhet.

Måste bara tillägga en sak angående de där tränarna som poppar upp som svampar ur jorden.
Förhoppningsvis kommer det att bli bättre framöver, detta läste jag på ridderskapets hemsida för i början av året:

'Bent Branderup ®' & 'Academic Art of Riding by Bent Branderup ®' are registrated Trade Mark: they can only be used commercial with licence.

Exakt vad detta kommer att innebära vet jag inte än. Förhoppningsvis kommer det inte att vara OK att exempelvis kalla sig livsfilosof och börja ge AR-lektioner när man just gått ut gymnasiet, eller att fylla sin hemsida med Bentcitat utan att ange att det är just citat.

För mina kallblod har det definitivt varit rätt väg. När jag haft mitt sto i sju månader åkte jag i backen så ordentligt att jag fick en fraktur i ett knä. Under den tiden jag satt i rullstol och hoppade på kryckor var det en tyskutbildad ryttare (som ridit i sitt hemlands landslag samt tränat för Kyra under 7 år) som red min häst. När jag sedan började rida igen efter 5 månader fick jag en chock. Mer framtung och arbetsovillig häst har jag sällan suttit på!

Jag kan hålla med om det, men det handlar mer om att jag är en sämre ryttare och inte kan förvalta den framåtbjudning och få upp hästen på sätet på samma vis som en skickligare ryttare kan och därför får jag allt i handen istället.. då får jag "plocka bort" en del bakbensengagemang för att klara av att bibehålla hästen på sätet så att den kan för mig bli lättare i handen.

Det blir sådant jäkla tryck i hästen energin får flöda fritt att jag inte är ryttare nog att förvalta detta helt enkelt.

Nu är det ju oxå så att energin inom AR är ganska så obefintlig jämförelsevis och det är klart att det är enklare att rida utan energi.

Fast det var mycket handridning med den andra ryttaren, trots hennes tyska grund.
Min häst är en riktig arbetsmyra, så energin finns där. (Hennes gång kan förstås inte jämföras med ett varmblods). Även om jag rider akademiskt så är jag inte rädd för att rida framåt.

Men jag kan hålla med om att man ser mycket energilös ridning inom AR, framför allt på nätet. Sällan på de kurser jag brukar delta i.

De flesta som tränar för AR tränare tränar ju inte exakt som Bent. (eller för Bent) Det blir ju som om alla som tränar för bokstavstränare skulle träna likadant och det vet ju alla att det kan skilja hur mycket som helst mellan två dressyrtränare med samma utbildning. Det kan finnas fler likheter mellan två tränare/utövare av två olika discipliner eller inriktningar än mellan två tränare utövare av samma inriktning eller disciplin. Jag tycker forumet ska vara för alla som inte tränar enligt tävlingsdressyrens linje och för alla de som blandar olika inriktningar.
Det är tråkigt när trådar blir låsta, men ärligt talat så är det väldigt ofta kränkande kommentarer som inte hör hemma i en seriös diskussion, som är orsaken. Visst har det säkert hänt att en tråd blivit låst utan det, men det är nog inte vanligt.
Ett forum för många alternativa inriktningar i förhållande till tävlingsdressyrens ganska snäva (i mitt tycke) syn på träning, är ju jättebra. Jag vill ta del av erfarenheter från de som tränar annorlunda än mig för det vidgar min värld och ger mig underlag för fler funderingar. Bra för utvecklingen helt enkelt. Om alla kunde prata utan att racka ner på andra så skulle det vara attans så mycket lättare. Det är faktisk himla tråkigt när man får läsa gång på gång "hur AR-ryttare gör" och det inte alls stämmer med en själv och ens tränare inom just AR. Då är det klart man vill förklara att det inte stämmer.
Tror det skulle bli mycket lättare om vi lade namnen på inriktningarna åt sidan och bara pratade om hur vi gör och varför. (så kan man kalla det vad man vill)

Märkligt med ett eget forum för just denna sektstil, som inte är särskilt stor om man är ärlig.
usch vad hemsk det lät. Sektliknande blir det väl bara om folk inte vill diskutera utan är säkra på att de har alla svar och att de gör allt rätt. Så vill väl ingen ha det gissar jag. Inte jag i alla fall.
De flesta som har ändrat sin inrikning har ju tränat på ett annat sätt innan och har förmodligen med sig en hel del från den ridningen.

Varför inte ett forum för seriösa riddiskussioner där m,an verkligen FÅR debatter olika inriktningar, helt enkelt:confused:
Ja!! Det tror jag är vad de flesta vill att forumet ska vara. Det vill i alla fall jag.:)

Det du säger om dåligt självförtroende stämmer nog. Jag tror att det även är en bidragande orsak för en del människor att söka sig till alternativa inriktningar.
Minas erfarenheter är faksikt tvärtom. De som söker sig till något annat gör ofta det för att de vågar ifrågasätta och inser att de gjort som alla andra en längre tid utan att egentligen veta varför. De söker mera kunskap och flera svar och letar aktivt, vilket kräver ett ganska gott självförtroende och hyftad självinsikt.
Det behöver ju inte vara så för alla förstås, men det stämmer på de jag känner och träffar inom träning/ridning.

De som har dåligt självförtroende vågar oftast inte prova en annan väg utan fortsätter följa strömmen.
När det gäller AR så tycker i alla fall jag att många diskussioner gäller dressyren som helhet, inte bara AR eller bara VR. Diskussionerna skulle kunna bli riktigt intressanta om de bara tilläts.
Håller med dig. Det finns ju väldigt duktiga VR ryttare och för min del handlar det inte om att det ena är bättre än det andra utan vad som passar mig och min häst. Jag är väl ingen renlärlig (hrm heter det så?) eftersom jag lika gärna tränar för bra VR-tränare som bra AR-tränare. Det finns ingen motsättning i det för mig. Bra träning är bra träning och sen får folk egentligen kalla det vad de vill.
När jag får frågan svarar jag bara att jag rider dressyr. (och frågar de mer så säger jag att jag tränar lite annorlunda än jag gjorde tidigare) Det räcker för mig.
Det skulle bli väldigt bra och intressanta diskussioner om det inte blev bra/dåligt fokus så ofta. Vissa trådar i forumet har ju också varit väldigt bra. alla spårar inte ur, det får vi inte glömma bort.

Men vi som inte är renodlade AR-ryttare då. Vart ska vi skriva då? Då passar vi ju inte i ett renodlat AR-forum. Det är rätt många som har influenser från olika håll i sin ridning. Vilket forum tycker du ska passa oss?

Jag tycker faktiskt Immer svarar väldigt konkret på de frågor som kommer om AR. Det ska hon ha kred för.

Angående målen och om de är samma eller inte beroende på hur man tränar. Du säger att det är falst marknadsföring att säga att man har samma mål som inom tävlingsdressyren.
Målen är ju olika för varje individ. Alla ryttare har ju sina mål. Om en ryttare har samma mål som tävlingsdressyren så är det ju så för den. Om en annan ryttare har andra mål så är det ju dennes sanning. Vilka mål man har och hur man arbetar sig mot dem är ju upp till varje ryttare.
Jag vet vad jag har för mål, men jag vet också att alla andra ryttare har sina. De behöver inte vara de samma även om vi tränar på samma sätt.

LK
Har ni läst Brinks start på dressyrserie i Ridsport? Bra läsning tycker jag. Det är en klok man. Han har i grunden samma syn och åsikter om träning som en av mina tränare (och oj.... han är ju AR-tränare, hur kan detta hänga ihop?)

Senast ändrad:

Men vi som inte är renodlade AR-ryttare då. Vart ska vi skriva då? Då passar vi ju inte i ett renodlat AR-forum. Det är rätt många som har influenser från olika håll i sin ridning. Vilket forum tycker du ska passa oss?

Men det är ju det hela frågeställningen från C_L handlade om, har du missat det :confused:

Jag tycker faktiskt Immer svarar väldigt konkret på de frågor som kommer om AR. Det ska hon ha kred för.

Angående målen och om de är samma eller inte beroende på hur man tränar. Du säger att det är falst marknadsföring att säga att man har samma mål som inom tävlingsdressyren.
Målen är ju olika för varje individ. Alla ryttare har ju sina mål. Om en ryttare har samma mål som tävlingsdressyren så är det ju så för den. Om en annan ryttare har andra mål så är det ju dennes sanning. Vilka mål man har och hur man arbetar sig mot dem är ju upp till varje ryttare.
Jag vet vad jag har för mål, men jag vet också att alla andra ryttare har sina. De behöver inte vara de samma även om vi tränar på samma sätt.

LK
Har ni läst Brinks start på dressyrserie i Ridsport? Bra läsning tycker jag. Det är en klok man. Han har i grunden samma syn och åsikter om träning som en av mina tränare (och oj.... han är ju AR-tränare, hur kan detta hänga ihop?)

Ja du säger ju det.. men det ser ju aldrig ens i närheten ut som något liknande varanda trots då enligt dig precis samma åsikter, hur kan det komma sig?

Du är ju oxå en av de som alltid vägrar titta på filmerna och ha en åsikt om det som presenteras, det kan du ju göra tex NU i tråden som öppnades igen.

Folk betalar dyra kurser för vadå? Konsumentupplysning kanske du kan kalla det jag vill ha då;).

*kl*
Varför kan man inte låta folk vara "saliga i sin tro"? Vad andra väljer att lägga sina pengar på i tränings och kursväg struntar jag fullkomligt i faktiskt. Jag har inget som helst behov av att omvända någon annan även om jag tycker att dom sysslar med saker som jag tycker är jättekonstiga.

Eller tycker du att Buke ska ha en "svart lista" över vilka man ska akta sig för, oavsett gren?

Tycker och smak är ju som baken, delad...

Nej jag tycker faktiskt inte att det räcker eftersom jag inte tycker att du svarat på en enda av mina frågor. :p

Jag vet varför du ställer frågorna från början, det kan knappast ha undgått någon. ;) Och att man vill ha svar på sina frågor förstår jag också. Men du har ju också märkt att du inga svar får (i alla fall inte med den metod du använder).

Min fråga är alltså varför du fortsätter nöta, stöta och envist driva dina frågor in i förbannelse? Varför är det så superviktigt att du måste få svar från just bukes AR-ryttare?

(Och jag kanske ska tillägga att jag själv försöker rida tävlingsdressyr och inte är ett stort fan av mycket av det som (felaktigt?) kallas akademiskt. Så att ingen tror att jag är en hjärntvättad ARanhängare som blir sur när någon kritiserar något jag inte kan försvara...)

Senast ändrad:

Men det är ju det hela frågeställningen från C_L handlade om, har du missat det :confused:

Nej missat har jag väl inte riktigt gjort, men jag kanske missuppfattade? Jag trodde hon ville ha ett forum för de som inte gillar AR. Kanske en förenklad förklaring, men i stora drag var det så jag uppfattade det. Ber om ursäkt om det blev fel.

Ja du säger ju det.. men det ser ju aldrig ens i närheten ut som något liknande varanda trots då enligt dig precis samma åsikter, hur kan det komma sig?
Vad är det som inte liknar varandra? Nu fattar jag inte riktigt. Vad menar du med samma åsikter?
Vi kanske pratar om olika saker nu. Jag tog upp detta med målen inom ridningen (men jag skrev inget om åsikter) och jag menar att vad vi har för mål är så individuellt. De varierar ju från person till person. Alla AR-ryttare har ju inte samma mål, precis som alla tävlingsryttare som inte heller har samma mål. Jag menar att vad man har för mål inte hänger ihop med hur man tränar.
Du är ju oxå en av de som alltid vägrar titta på filmerna och ha en åsikt om det som presenteras, det kan du ju göra tex NU i tråden som öppnades igen.
Jag vägrar inte, men tittar väldigt sällan på filmer i forumen. Det händer att jag kommenterar en film, men anledningen till att jag sällan gör det är att det ger upphov till så mycket underliga tolkningar om sådant som ligger långt ifrån frågeställningen som var från början. Då förstör det diskussionerna mer än tillför något tycker jag och därför undviker jag det oftast. (En givande diskussion är jag gärna med i, men annars känns det onödigt att lägga tid och energi på det.)

Nej jag tycker faktiskt inte att det räcker eftersom jag inte tycker att du svarat på en enda av mina frågor. :p

Jag vet varför du ställer frågorna från början, det kan knappast ha undgått någon. ;) Och att man vill ha svar på sina frågor förstår jag också. Men du har ju också märkt att du inga svar får (i alla fall inte med den metod du använder).

Min fråga är alltså varför du fortsätter nöta, stöta och envist driva dina frågor in i förbannelse? Varför är det så superviktigt att du måste få svar från just bukes AR-ryttare?

(Och jag kanske ska tillägga att jag själv försöker rida tävlingsdressyr och inte är ett stort fan av mycket av det som (felaktigt?) kallas akademiskt. Så att ingen tror att jag är en hjärntvättad ARanhängare som blir sur när någon kritiserar något jag inte kan försvara...)

Vill du som moderator säga att jag inte har rätt att fråga? Vad är det du vill?
Jag ställer tusen frågor på buke om jag anser att det är befogat, jag strutnar i vad andra anser om det, förstår du. Kan dom nte svara blir det väl uppenbart, alltid för nån i alla fall.
För att man "gillar" saker kan man behöva fundera över vad det är man gillar..

Vad är det som inte liknar varandra? Nu fattar jag inte riktigt. Vad menar du med samma åsikter?
Vi kanske pratar om olika saker nu. Jag tog upp detta med målen inom ridningen (men jag skrev inget om åsikter) och jag menar att vad vi har för mål är så individuellt. De varierar ju från person till person. Alla AR-ryttare har ju inte samma mål, precis som alla tävlingsryttare som inte heller har samma mål. Jag menar att vad man har för mål inte hänger ihop med hur man tränar.
Jag vägrar inte, men tittar väldigt sällan på filmer i forumen. Det händer att jag kommenterar en film, men anledningen till att jag sällan gör det är att det ger upphov till så mycket underliga tolkningar om sådant som ligger långt ifrån frågeställningen som var från början. Då förstör det diskussionerna mer än tillför något tycker jag och därför undviker jag det oftast. (En givande diskussion är jag gärna med i, men annars känns det onödigt att lägga tid och energi på det.)

Men himmel vilka svepskäl ni alla har till att inte titta på filmer:eek: Märkligt tycker jag att det är så svårt att diskutera konkret.

OCh mål kan man tolka på olika sätt. Mål inom den klassiska dressyren och AR är olika, men inte individuella, individuellt är det för varje person. Men följer man ett system bör det systemet ha ett mål. Det handlar inte om tävlingsmål eller liknande.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka