Skillnaden mellan herde-, boskaps- och vallhundar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hogwartsexpressen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 603
H

Hogwartsexpressen

Jaa... har undrat det länge nu. Vad är egentligen skillnaden?
Jag menar på ras-sidor eller hundböcker eller ngt står det alltid herde-, boskaps- och vallhundar. Jag har alltid troot att det var samma sak, men vad vet jag?

Sv: Skillnaden mellan herde-, boskaps- och vallhundar?

*väntar fortfarande på svar*:bump:

Sv: Skillnaden mellan herde-, boskaps- och vallhundar?

Så som jag uppfattat det (någon mer upplyst människa får gärna rätta mig om jag har fel):

Herdehund: Självständig, tuffare. Får ofta växa upp med tex. får för att sedan bo med flocken ute på markerna och försvara den mot hot.

Boskapshund: Ofta lågbenta, driver/vallar kor, tjurar osv.

Vallhund: "högbent", typ border collie, kanske den typ man lättast tänker på? Jobbar tillsammans med människan mycket mycket mer än tex herdehunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka