Skillnad på småbruksfastighet och jordbruksfastighet

vix

Trådstartare
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig förstå skillnaden, för och nackdelar? Kan man få en småbruksfastighet till jordbruksfastighet? Det finns 15 hektar mark som tillhör fastigheten.

Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig förstå skillnaden, för och nackdelar? Kan man få en småbruksfastighet till jordbruksfastighet? Det finns 15 hektar mark som tillhör fastigheten.

Småbruk är väl högst 5ha mark inkluderat bostads yta och övriga byggnader. Dvs den största markareal man tidigare fick ha i sin ägo utan att ha agronom utbildning.

Hej!
Tror inte beteckningen småbruksfastighet används av lantmäteriet eller skatteverket och med 15 ha bör det vara en jordbruksfastighet/lantbruksenhet.

Jag skrev att småbruk normalt är en lantbruksenhet, men det kan nog också vara en småhusenhet, det beror lite på storlek. Småbruk är en äldre benämning för små jordbruk där man ofta bara odlade för sitt eget behov och ett litet sådant kanske numera är en småhusenhet och ett större klassas som lantbruksenhet.

15 ha är ändå en bra bit mark så jag tror att det bör vara en lantbruksenhet.

Tack, men vad är skillnaden på småhus/småbruks/jordbuks?
Småhus är villa, torp, grupphus och andra fristående (normalt) enfamiljshus med vanlig tomt. Jordbruk, och småbruk är samma sak som lantbruksfastighet. Taxeringskoden skiljer dock lite beroende på byggnadsvärde och så. Det kan ju hända att mäklaren kallade gården för småbruk för att ge en bra beskrivning helt enkelt. Vad jag vet finns numera inget taxeringsbegrepp som kallas småbruk (som även labbs länk talar om).

Småhus är villa, torp, grupphus och andra fristående (normalt) enfamiljshus med vanlig tomt. Jordbruk, och småbruk är samma sak som lantbruksfastighet. Taxeringskoden skiljer dock lite beroende på byggnadsvärde och så. Det kan ju hända att mäklaren kallade gården för småbruk för att ge en bra beskrivning helt enkelt. Vad jag vet finns numera inget taxeringsbegrepp som kallas småbruk (som även labbs länk talar om).

Ok, tack! Nu börjar poletten trilla ner. Länsstyrelsen ringde och frågade vad gården skulle användas till och tyckte nog att det var fel typkod eller så. Får väl ta kontakt med skatteverket och höra vad dom säger.

Hej!

Nu behöver jag lite mer input av er.
Gården såldes med tillhörande 15 ha mark. Nu har tydligen länsstyrelsen överklagat avstyckningen och anser att det är för mycket mark till gården då det inte (för tillfället) ska användas till djurhållning. Egentligen skulle inflyttning ske i februari, men eftersom det verkar "försvinna" 10-12 ha mark känns det inte som att gården är värd det slutsumman blev på budgivningen. Hur ska man tänka här? Hur mycket ska man räkna bort av priset? Ska man ens gå med på att tappa den marken? Tidigare boende ska få ny hyresgäst så utan boende och en gård som det är minst sagt strul kring =(

Nu behöver jag lite mer input av er.
Gården såldes med tillhörande 15 ha mark. Nu har tydligen länsstyrelsen överklagat avstyckningen och anser att det är för mycket mark till gården då det inte (för tillfället) ska användas till djurhållning. Egentligen skulle inflyttning ske i februari, men eftersom det verkar "försvinna" 10-12 ha mark känns det inte som att gården är värd det slutsumman blev på budgivningen. Hur ska man tänka här? Hur mycket ska man räkna bort av priset? Ska man ens gå med på att tappa den marken? Tidigare boende ska få ny hyresgäst så utan boende och en gård som det är minst sagt strul kring =(
Tja du verkar ha problem, varför skriver jag ens? Jag tänker att stötta dig men jag kan inte hjälpa dig. Det är staten som är länstyrelsen. Ta kontakt med LRF konsult , de kanske har erfarenhet av liknande. De har stor vana av markintrång, vilket detta i princip är, kanske. Eller inte? Jag vet inte.

Liknande trådar

Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 640
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 469
Senast: nyttnick
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 652
Senast: co-SMAD4
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 974
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar