Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig förstå skillnaden, för och nackdelar? Kan man få en småbruksfastighet till jordbruksfastighet? Det finns 15 hektar mark som tillhör fastigheten.
Tror inte beteckningen småbruksfastighet används av lantmäteriet eller skatteverket och med 15 ha bör det vara en jordbruksfastighet/lantbruksenhet.Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig förstå skillnaden, för och nackdelar? Kan man få en småbruksfastighet till jordbruksfastighet? Det finns 15 hektar mark som tillhör fastigheten.
Fastigheten såldes som småbruksfastighet med 15 hektar mark.
Småbruk är normalt en lantbruksenhet hos skatteverket, termen småbruksfastighet används inte av dem. Du hittar de olika slags fastigheter skatteverket delar in i här:
https://www.skatteverket.se/foretag...ring/typkoder.4.3f4496fd14864cc5ac9126d.html#
Småhus är villa, torp, grupphus och andra fristående (normalt) enfamiljshus med vanlig tomt. Jordbruk, och småbruk är samma sak som lantbruksfastighet. Taxeringskoden skiljer dock lite beroende på byggnadsvärde och så. Det kan ju hända att mäklaren kallade gården för småbruk för att ge en bra beskrivning helt enkelt. Vad jag vet finns numera inget taxeringsbegrepp som kallas småbruk (som även labbs länk talar om).Tack, men vad är skillnaden på småhus/småbruks/jordbuks?
Småhus är villa, torp, grupphus och andra fristående (normalt) enfamiljshus med vanlig tomt. Jordbruk, och småbruk är samma sak som lantbruksfastighet. Taxeringskoden skiljer dock lite beroende på byggnadsvärde och så. Det kan ju hända att mäklaren kallade gården för småbruk för att ge en bra beskrivning helt enkelt. Vad jag vet finns numera inget taxeringsbegrepp som kallas småbruk (som även labbs länk talar om).
Hej!
Tja du verkar ha problem, varför skriver jag ens? Jag tänker att stötta dig men jag kan inte hjälpa dig. Det är staten som är länstyrelsen. Ta kontakt med LRF konsult , de kanske har erfarenhet av liknande. De har stor vana av markintrång, vilket detta i princip är, kanske. Eller inte? Jag vet inte.Nu behöver jag lite mer input av er.
Gården såldes med tillhörande 15 ha mark. Nu har tydligen länsstyrelsen överklagat avstyckningen och anser att det är för mycket mark till gården då det inte (för tillfället) ska användas till djurhållning. Egentligen skulle inflyttning ske i februari, men eftersom det verkar "försvinna" 10-12 ha mark känns det inte som att gården är värd det slutsumman blev på budgivningen. Hur ska man tänka här? Hur mycket ska man räkna bort av priset? Ska man ens gå med på att tappa den marken? Tidigare boende ska få ny hyresgäst så utan boende och en gård som det är minst sagt strul kring =(