Har köpt liten hästgård för hobby bruk

Vi hade kontroll av gödselhantering i somras Borås kommun. Dom kollade även hur det ser ut där dom äter och dricker och att det var välmockat.

Nu räknas kanske inte denna anläggning till de mindre med 14 boxar men dom kontrollerade nog även de mindre om antalet hästar överstiger det antal som krävs för platta eller sluten förvaring. Dom hade någon riktat kontroll om just gödselhantering förra året.
Låter som samma kontroll som gjordes här. Vi har fyra hästar (men bor i en kommun där det krävs platta för två hästar och uppåt, dvs för alla)

• Gilla
Reactions: fio
Tror man får ha 3 här utan platta i ej nitratkänsligt område.
Ja tror det var så där jag bodde tidigare, lite striktare här. Men skönt att ha bra platta fixad oavsett! På förra gården fick jag höra att platta finns, men gödselstacken tömdes inte innan inflytt. När jag lät tömma den visade det sig att plattan var - kullersten! Här har vi själva gjutit en tät, smart konstruerad platta med väggar, lätt att tippa i, lätt att tömma, aldrig någon isig planka att balansera på. Miljöinspektörerna var lite konfunderade över att det stod en del vatten på plattan när de var här. Det var under den perioden då det var översvämningar precis överallt runt oss. Vår platta hade vatten på sig men är tät och svämmade inte över - och jag har en strategi för hur gödselvatten omhändertas (smutsvattenpump och växthus). Jag konstaterade att om andra inte har vatten stående kanske deras plattor inte är täta?

Ja tror det var så där jag bodde tidigare, lite striktare här. Men skönt att ha bra platta fixad oavsett! På förra gården fick jag höra att platta finns, men gödselstacken tömdes inte innan inflytt. När jag lät tömma den visade det sig att plattan var - kullersten! Här har vi själva gjutit en tät, smart konstruerad platta med väggar, lätt att tippa i, lätt att tömma, aldrig någon isig planka att balansera på. Miljöinspektörerna var lite konfunderade över att det stod en del vatten på plattan när de var här. Det var under den perioden då det var översvämningar precis överallt runt oss. Vår platta hade vatten på sig men är tät och svämmade inte över - och jag har en strategi för hur gödselvatten omhändertas (smutsvattenpump och växthus). Jag konstaterade att om andra inte har vatten stående kanske deras plattor inte är täta?
Ja det var konstigt, har alltid stående vatten på min platta under den delen av året det regnar mycket.
Själva grejen är ju att vatten ska stanna på plattan? Därför man gjuter med lutning bakåt osv.

Vet ingen med bara häststall som bygger gödselbrunn till plattan...

Ja det var konstigt, har alltid stående vatten på min platta under den delen av året det regnar mycket.
Själva grejen är ju att vatten ska stanna på plattan? Därför man gjuter med lutning bakåt osv.

Vet ingen med bara häststall som bygger gödselbrunn till plattan...
Men precis! Så jag tyckte ju inte att det var lika konstigt som inspektörerna verkade tycka...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna... 2
Svar
31
· Visningar
15 963
Senast: athena
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
8 883
Relationer Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 886
Senast: lil-sis
·
Anläggning Jag och min sambo köpte vår första gård i höstas och trivs verkligen urbra! Till gården finns ca två ha åker som vi kommer använda...
Svar
17
· Visningar
2 523
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka