Skillnad på bedömning, lokal/regional

Zata

Trådstartare
Hej! Bara funderade på en sak. Upplever ni att det är skillnad på hur man bedöms i tex en lokal LB jämfört med en regional LB? Jag menar alltså om det ställs högre krav i en regional klass och det är svårare att uppnå samma procent som man gör i en lokal klass?

Jag har funderat på samma sak faktiskt, i hoppning har jag hört att det kan skilja lite i banans tekniska svårigheter på regional nivå jämfört med samma klass på lokal nivå. Kan dock inte riktigt komma på hur det skulle kunna ta sig uttryck i dressyren? Kraven borde ju vara desamma för varje program oavsett om det är lokal eller regional.

Jag har själv bara gjort två regionala starter i LA:1 och har inte startat programmet lokalt någon gång så kan inte riktigt jämföra.

Ja, jag jämför lite med hoppningen. Där gör ju TR skillnad på lokal och regional klass, som tex vilka hindertyper som får förekomma osv. Mig veterligen finns inga regler i dressyrens TR om att klasserna ska bedömas olika beroende på tävlingens status, men ibland kan ju verkligheten vara annorlunda. Jag tänker i så fall på om man ställer högre krav på tex hästens form i en regional klass än i en lokal.

Samtidigt kan ju en del program gå antingen som lokal eller regional. LA:1 till exempel.
Det var inte det jag syftade på utan mer tävlingsmomenten i sig. LA bedöms på ett sätt när det är lokal, ett annat när det är regionalt och ett tredje när det är nationellt. Vore rätt logiskt att det blir svårare egentligen på ett sätt, men samtidigt, ja det är samma program, lite av ett dilemma skulle jag vilja säga.

Det är det som är min fråga. Men är det rätt enligt reglementet eller är det "bara så man gör"?

Vet faktiskt inte hur det är. Det enda jag kan tänka mig är att konkurrensen kanske blir hårdare på regional och därmed också bedömningen. Men å andra sidan så tycker jag att det är samma ekipage både i lokal och regional så vet inte om det blir så mkt skillnad. Här i Skåne är det absolut ingen skillnad vad jag märkt men kanske det är mer i andra län där det är mindre hästfolk. Men som sagt så har jag ingen aning men ngn skillnad borde det vara eftersom man skiljer på det....

Hej! Bara funderade på en sak. Upplever ni att det är skillnad på hur man bedöms i tex en lokal LB jämfört med en regional LB? Jag menar alltså om det ställs högre krav i en regional klass och det är svårare att uppnå samma procent som man gör i en lokal klass?
Nej, det görs ingen skillnad. Däremot kan konkurrensen variera beroende på vilka klasser som rids.

Ja, jag jämför lite med hoppningen. Där gör ju TR skillnad på lokal och regional klass, som tex vilka hindertyper som får förekomma osv. Mig veterligen finns inga regler i dressyrens TR om att klasserna ska bedömas olika beroende på tävlingens status, men ibland kan ju verkligheten vara annorlunda. Jag tänker i så fall på om man ställer högre krav på tex hästens form i en regional klass än i en lokal.
Var gör TR skillnad på det? Det är samma sak i hoppning, det ska inte vara någon skillnad.

Fel av mig. Det är ju höjden som avgör. Jag hade blandat ihop.
Tidigare har det varit skillnad på lokal och regional tävling i hoppning med bland annat hur många gånger ekipaget kunde vägra innan det blev uteslutet. Det har dock ändrats (ganska nyligen tror jag, från 2015 kanske?) så att det beror på höjden istället. I TR från 2012 var det i alla fall fortfarande uppdelat i lokal och regional och i TR från 2015 var det ändrat till hinderhöjd (de enda två jag kollade).

Jag tänkte också att det var skillnad på regional och lokal, så jag tvungen att kolla upp det ;) :)

Jag har aldrig tävlat regional tävling, utan enbart lokal, men jag kan tänka mig att det "egentligen" inte är någon skillnad på bedömning och det är ju exempelvis en lätt A1 oavsett om det är en lokal eller en regional tävling. Däremot kanske motståndet på de andra tävlande är högre i en regional klass? När jag tävlar lätt B så är det många med mig som rider den som sista, svåra klass, medan man på regional nivå kanske värmer upp med den klassen inför att starta lätt A sen?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
333
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar