skillnad mellan parsele o "vanlig"?

Rebecka83

Trådstartare
är totalt nybörjare när det gäller körning men läser, lär o tränar...

har nu två duktiga kör shettisar hemma på gården o tanken om att prova på att köra par någon gång i framtiden har börjat gro då de kommer otroligt bra överrens o iaf den ena tidigare har gått i par...

det jag funderade på var det här med selar.. vad är det för skillnad mellan en parsele o en "vanlig" sele?? (bröstsele jag tänker på då)

Sv: skillnad mellan parsele o "vanlig"?

På en "vanlig" sele (för enbet) har du på båda sidorna, nedanför däckeln en ring eller liknande för att fästa skacklarna, med en skackelrem eller seltunga+selsticka(tror jag det hette. Har inte använt det på v ä l d i g t länge)
På en finare sele kan "öglor" finnas att trä skacklarna igenom.
På en parsele finns inga ringar eller nått. Men mitt på bröstan, mitt emellan benen finns en stor D-ring som man fäster stångkopplet i. Stångkopplet fästes sedan i stången. Skulle kunna skicka med en bild men dem blir så STORA, skäms lite när jag inte hajjar datorer bättre. :o

Ok, gör ett försök, men ber om ursäkt i förväg om den blir megastor
MariaMedVagn1_030705.JPG

Och det blev det. Suck... Men å andra sidan ser du detaljerna jättebra :)

Ska man inte ha baksele också???
Hur sitter den i så fall och hur fungerar bakselen vid parkörning??? (ursäktar, är helt newbie på par)

Hur sitter den i så fall och hur fungerar bakselen vid parkörning??? (ursäktar, är helt newbie på par)

Vagnen som ni ser, väger tom 1500kg, lastad med folk ca 3000kg. Jag låter inte mina hästar bromsa en sån tung vagn utan har skivbromsar fram och bak.
Men om jag vill ha en baksele fäster jag den i samma spänne fast under draglinorna och i spännet som sitter mitt på däckeln (istället för svanskappan) Har även en variant där man trär igenom två remmar i kors igenom svanskappan. Dessa remmar håller bakselen uppe och ligger uppe på korset.
När jag kör lättare vagnar använder jag baksele oftare. Men jag har skivbromsar på alla mina vagnar.
Jag är ju ganska lat också, tråkigt att göra rent en massa extra läder ;)

kan man modifiera en vanlin enbets sele till en par sele? kanske inte så snyggt att ha skakelöglorna o hänga där utan användning, men sådär till hemma, motions bruk??

kan man modifiera en vanlin enbets sele till en par sele? kanske inte så snyggt att ha skakelöglorna o hänga där utan användning, men sådär till hemma, motions bruk??

Skitsamma om det är snyggt eller inte. Man kan inte köpa allting på en gång. Inte jag iallafall.
Men problemet är att stången måste på nått sätt fästas i selen. På en bröstsele i en D-ring, på en loksele i två små ringar som sitter på lokorna.
Jag har aldrig förvandlat en enbetssele till en parsele. Det är lättare att göra tvärtom. Men någon annan kanske har det.
Om du har två bra enbetsselar kanske det är värt att be en sadelmakare att fästa D-ringar i bröstan.
Om inte, skulle jag försöka låna saker tills du har provat på med parkörning ett tag. Så du vet om du gillar det eller inte.

ja dessa planer ligger nog i framtiden... har just precis fått hem shettis nr.2 o provkörde henne idag för först gången... gick nog helt ok...

Shettis ett som jag haft ett tag har en bra o smidig bröstsele medan tvåan har en loksele, dock kommer jag inte att köpa den om jag köper hästen (har på foder till att börja med) då jag inte alls gillade den, alldeles för tung o passade inte så bra heller enligt mitt tycke...

Ja du behöver ju inte 2 enbetsselar. Behåll din. Försök låna parselar för att testa och sen köpa ett par när ekonomin tillåter. Vad jag har hört är det inte lätt att hitta begagnat till shettisar.

ja begangnat marknaden till shettisar både när det gäller selar o kärror verkar inte vara stor... tyvärr...

har du broms på vagnen behöver du inte ha baksele...

Det finns faktiskt selar som du genom små ändringar kan göra till enbets eller parsele. Tyvärr kanske inte alltid det billigaste alternativet. Men å andra sidan klarar man sig med 2 selar + tillbehör för ändring istället för både enbet och parsele./ Gunilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka