skillnad mellan AR och barock ridning?

M

-moa-

Förlåt mig för min okunnighet, jag vet att det inte är samma sak, men jag undrar vad skilladen är mellan akademisk ridkonst och barockriding?

Skulle gärna vilja förstå mig på saker lite bättre men vet inte ens vart man börjar, har läst ganksa mcyekt om akademisk ridkonst men inte barock och vet därför inte vad som skiljer.

Tacksam på förhand :)

Sv: skillnad mellan AR och barock ridning?

Förra året var jag på en clinic med en välkänd barockryttare/tränare. Han beskrev skillnaderna som att det i barocken är rörelse i fart, många rörelser avlöser varandra medan det i den akademiska ridkonsten är långsamma rörelser, en i taget, med en strävan efter perfektion.

Hmm ok..intressant! Men betyder det då att barock inte är ute efter perfektion? Eller bara att det är en annan väg dit så att säga?

Jag ska kolla på en barock kurs i helgen med inriktning på Working Equitation, så det ska bli intressant, men är dock bara åskådare och komemr ädnå inte fatta skillnaden mellan allt genom det haha! (kan nog ta ett tag)

Jag skulle vilja citera Piet Bakker, men kommer inte ihåg exakt vad det var han sa... "Don't force them, don't hit them and don't make them desperate", nått i den stilen.

När jag tittar på de flesta av "gurusarna" inom barock så ser jag "desperate horses". Det finns ingen avslappning, ingen harmoni och väldigt mycket fokus på flashighet. Min upplvelse är att man nyttjar hästens flyktinstinkt och bygger upp en spänning genom att begränsa möjligheten att ge utlopp för den uppbyggda stressen. (Läs: Man drar där fram och slår där bak). Ekipagen ser ofta fixerade ut, inte en chans att ryttaren genom att ändra bäckenvinkel och lägga fram handen skulle få en genomgående ärlig framåt-nedåt sökning.

Däremot inom den akademiska ridkonsten, där är en majoritet av ekipagen mycket harmoniska, hästarna lugna och fokuserade med avslappnad och längd överlinje. Fokusen ligger på ömsesidig njutning av träningen! Att kunna ändra ramen och arbeta med hästen istället för mot den ses som en grundsten (iaf i teorin).

Sen finns det självklart avarter och skickliga ekipage inom alla grenar.

/Migo
som blev djupt beklämd över att se en "portugisisk hästikon" arbeta sina hingstar.:cry:

Senast ändrad:

hmm ok..intressant.

Jag har tillfälle att se kurser av någon som håller på med både och, så det är intressant att föröska se skillanderna för mig (som itne kan nåt sånt men gärna vill) men det går ju inte om man inte har nån idé haha!

Dock tänker jag att en längs överlinje (som jag tänker på när man säger det) är väl inte en nödvändighet för att hästen ska vara avslappnad och i form? Fast när jag hör det så tänker jag 'lång och låg' och det kan ju vara så att du menar längs som i 'välvd' fast i vilken grad samling som helst (sålänge den är ärlig o avlsappnad ändå)

uttryck och benämningar kan vara svårt för alla har ju ändå lite av en egen idé om vad man själv menar med det och ofta är det alltid liiiiite olika haha!

Men i grunden verkar dom ju vara samma sak, AR och barock, fast att barock utför rörelserna tätare o snabbare? För det är väl liknande/samma rörelser så vitt jag kan se? Allt är ju dressyr liksom..eller? Jag tycker det flyter ihop altihopa, även 'modern dressyr', eller så är det för att jag är lärd att inte se gränser liskom utan bara se dressyr. Min vanliga 'moderna' dressyrtränare är väldigt bra och jag ser ingen större skillnad mellan hur hon tänker o tränar än vad 'klassisk' dressyr gör, o det är ju en bra sak :)

Hmm ok..intressant! Men betyder det då att barock inte är ute efter perfektion? Eller bara att det är en annan väg dit så att säga?

Jag ska kolla på en barock kurs i helgen med inriktning på Working Equitation, så det ska bli intressant, men är dock bara åskådare och komemr ädnå inte fatta skillnaden mellan allt genom det haha! (kan nog ta ett tag)

Vet ju att du bor i samma län som mig och jag blir så nyfiken på var kursen är och vem som håller i den.
Vill du få mer svar på vad AR är är du välkommen på kurs den 26:e sep.
/T

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat