Skillnad mellan amstaff och engelsk staff

Tink

Trådstartare
Hej!
Tänkte höra med er som har erfarenhet av båda raserna vad dom största skillnaden raserna emellan är?
Förutom storleken då förstås. Tänkte mest temperamentsmässigt, finns det några påtagliga skillnader?
Jag har en amstaff och börjar fundera lite smått på nästa hund, kikar lite på den engelska staffen och tycker det verkar vara en trevlig hund!

Sv: Skillnad mellan amstaff och engelsk staff

Tack ni.
Spinner vidare med några ytterligare frågor om någon som besitter svaren känner sig manad att dela med sig!

- Är staffen alltså mer förarvek? Är den alltså bättre lämpad som träningskompis och med större "will to please" än amstaffen?
(Jag tränar nämligen lydnad med min amstaff).

- Är staffen enklare att ha ihop med andra hundar? Min amstaff kan vara lite het och "på" i leken med andra hundar, även om det mestadels går bra.

- Är det mycket mindre kamp i staffen?

- Är det generellt mindre "terrier" i staffen, jag tänker, envishet, ettrighet osv.

- Är det generellt mindre jakt i dem eller är det ungefär lika där?

- Är de mindre buffliga och fysiska än amstaffen? Kring barn och så tänker jag. De kallas ju trots allt "the nanny dog" har jag hört.

Hoppas någon orkar svara... Kommer säkert dyka upp fler frågor.

Har aldrig träffat en amstaff mer än en kort stund, så har inget direkt att jämföra med. Men kan berätta hur vår staff är.

- Är staffen alltså mer förarvek? Är den alltså bättre lämpad som träningskompis och med större "will to please" än amstaffen?

Vår är relativt förarvek, så länge det inte luktar tik.
Men den biten har inget med ras att göra överhuvudtaget.
Däremot har jag förstått det som att staffen överlag är mer "vek", dvs inte lika tuff som amstaffen.

- Är staffen enklare att ha ihop med andra hundar? Min amstaff kan vara lite het och "på" i leken med andra hundar, även om det mestadels går bra.
Grim funkar bra med de flesta. Kan dock dra sig ur lek om hunden han leker med blir för "dum" i leken. Man ska alltså leka snällt. ;)

Inte mycket kamp i just vår herre, men det varierar säkerligen från individ till individ.

- Är det generellt mindre "terrier" i staffen, jag tänker, envishet, ettrighet osv.
Staffen är mer åt bull-hållet än terrierhållet.
Ettrig - inte särskilt.
Envis - inte särskilt jätteenvis heller.
Däremot väldigt flummig och ja, som sagt lite mer bull. :P

Vår kille har väldigt lite jakt i sig, men även på denna punkt kan jag tänka mig att det varierar mellan individerna.

- Är de mindre buffliga och fysiska än amstaffen? Kring barn och så tänker jag. De kallas ju trots allt "the nanny dog" har jag hört.
Alla staffar jag känner är väldigt försiktiga kring barn. Vår kille träffade tidigare ett spädbarn och var jätteförsiktig. Även försiktig kring äldre barn och leker fint.

Jag väntar fortfarande på att träffa en okastrerad, vuxen, amstaffhane som inte har problem med andra handhundar. Nån dag kanske.

Tycker att Staffen är mycket mjukare som helhet. Dock är de flesta bullhundar ganska lättretade, även Staffen även om jag tycker att amstaffen är vassare i det flesta avseenden.

Tack, jättebra information!

Jag väntar fortfarande på att träffa en okastrerad, vuxen, amstaffhane som inte har problem med andra handhundar. Nån dag kanske.

Tycker att Staffen är mycket mjukare som helhet. Dock är de flesta bullhundar ganska lättretade, även Staffen även om jag tycker att amstaffen är vassare i det flesta avseenden.

Jag har faktiskt träffat EN... hittills. Men det är klart inget man kan eller bör hoppas på/räkna med.

Okej, det är vad jag också hört, samtidigt har vissa också sagt att det inte är så stor skillnad...
Jag för min egen del tycker att det BORDE vara skillnad...
Vill gärna ha en något lugnare andra hund, annars hade jag ju köpt en till amstaff :love:
Men jag är i det skedet i livet att jag antagligen kommer att skaffa barn inom ett par år, och min nuvarande vovve är lite väl bufflig och leker hårt, även på småbarn. Det kan dock gå över litegrann i alla fall, hon är rätt ung än.

Jag har två vovvar jag kan jämföra litegrann. En två årig tik som är staffe/amstaff och en renrasig staffetik på 6 månader.

Jag har alltid varit intresserad av båda raserna, har dock alltid lutat mer åt staffen. Mycket pga den behändiga storleken och att dom är mer åt "bull-hållet".

Vad gäller förarvekhet har jag än så länge inte märkt några större skillnader på mina två. Men båda två är ganska mycket "will to please" :)

Vad jag har märkt hittils är staffen mycket försiktigare vid lek med andra hundar än vad blandrasen är. Men det kan ju ändras när hon blir könsmogen. Har inte märkt av någon som helst könsbunden aggressivitet hos den äldre tiken utan hon funkar med de flesta, om det inte är någon som retar upp henne förstås..

Tycker min staffe verkar har lika nära till kamp som blandrasen. De har precis samma språk när de leker, och blandrasen leker väldigt likt andra amstaffar.
Staffevalpen brukar få träffa en hund och busa med på egen hand, en (faktiskt) okastrerad amstaffhane. Då är alltid hon mycket tuffare än han är, men det kan ju även bero på att hon är en valp och han är försiktig med henne.

Tycker min staffe är mycket lugnare än blandrasen. Envis till tusen är hon iofs, lägger sig pladask på rygg när det inte passar! Men min blandras har mycket lättare för att ettra upp sig än vad staffen har.

Det vet jag faktiskt inte, är ingen jakt i någon av mina hundar så det är väldigt skönt!

- Är de mindre buffliga och fysiska än amstaffen? Kring barn och så tänker jag. De kallas ju trots allt "the nanny dog" har jag hört
Upplever att staffen är mer försiktig när hon hälsar på barn än blandrasen, dock fungerar båda två lika bra vid lek med barn. Barn är ju för övrigt världens bästa grej enligt båda mina hundar ;) Båda är väldigt försiktiga och min brors 1 åriga tjej får gärna peta med fingrar i munnen och ta leksaker ifrån dom.

Hoppas det gav dig någon hjälp :)

Jag har alltid varit intresserad av båda raserna, har dock alltid lutat mer åt staffen. Mycket pga den behändiga storleken och att dom är mer åt "bull-hållet".
Ursäkta men jag måste bara hoppa in här med en sidofråga. Vad betyder det om rasen är mer åt bull-hållet? Min första reaktion är lättnad över att Staffen (vill så gärna ha en i framtiden!) är mer bull än terrier (inte förtjust i terrier raser egentligen) men kanske bara önsketänkande? Jag är kort sagt inte så insatt i bully breeds; menar du att Staffen hamnar i den kategorin? :crazy:

Tack, intressant!

Slänger ut en allmän fråga: Är det någon skillnad på aktiviering/motionsbehov? Eller kräver de ungefär lika mycket där?

Av de hundar jag känt skulle jag vila påstå att Amstaffen är mer träningsbar o lättare att motivera.
Nu känner jag iofs en Staffordshire bulldozer!

som klarat:
GK ekl spår
GK lkl sök
2:a pris och klassvinst i debuten i lk3
Men det är nog matten i den flocken som besitter Terreirmentaliteten.

Det jag menar är väl mest utseendemässigt :) Det finns ju lite olika typer av Staffar, de som har mer terrierutseende (lite längre ben osv) och de som är mer "bull-typen". Jag har alltid fallit för "bull-typen", för att jag tycker dom är så fina helt enkelt!

Annars har jag tyvärr inte så bra koll på hur mycket det skiljer vad gäller mentalitet osv.

Jaha okej, då är jag med. :) När det gäller mentalitet så har jag aldrig uppfattat Staffar som terrier hundar; kanske bara mest är till namnet nu för tiden? :p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 162
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V