Skillnad C-däck/förstärkta däck?

ylvalill

Trådstartare
Ska införskaffa nya däck till transporten och det är ju inte helt lätt att förstå vad det är man ska ha för nånting... Nu har jag kommit så långt att jag har förstått att man måste ha förstärkta däck för att de ska klara den tyngden som varje däck belastas med på min enkelaxlade transport. Ok, förstärkta däck skall det bli, men då hittar jag istället nåt som kallas C-märkta däck. Vad är nu det? Antar att det också är nåt slags förstärkta däck men vad är då skillnaden på "vanliga" förstärkta däck och C-märkta däck?

Sv: Skillnad C-däck/förstärkta däck?

Jag var också helt förvirrad i våras när jag skulle köpa däck.
Men jag fick hjälp av min däckverkstad som också hjälpte mig att ringa ner till tillverkaren av släpet för att kolla att vi hade fattat riktigt. Om du behöver ha c-däck på släpet står det på registreringsbeviset. Så mitt tips är att ta kontakt med en duktig däckfirma och ha registreringsbeviset med dig samt veta ungefär hur mycket du brukar lasta. Alla övriga vikter står ju i regbeviset.
Lycka till!
/nocke

Sv: Skillnad C-däck/förstärkta däck?

Jo jag vet att det skall stå på reg. beviset om man "Måste" ha C-däck, men på mitt reg. bevis så står det ingenting! (Inget om förstärkta däck heller...)

Ville bara veta skillnaden mellan "Förstärkta" däck och "C-märkta" däck...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 644
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig faktiskt riktigt stolt över min insats! Klappar mig själv lite extra på axeln… :D Det var dags för medarbetarsamtal på...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 910
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 976
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka