Skikes med hund, någon som provat?

Nu är jag ju ingen fena på skidor heller, men jag gillar att kava runt på fälten häromkring de veckor som det finns lite snö. Skikes tänkte jag var ett sätt att få göra det lite oftare (fast inte på fälten då). Jag såg framför mig hur jag enkelt skulle susa fram på grusvägarna som killen på reklamfilmen men så blir det nog inte :D Inte på ett bra tag i alla fall.

Men jag förstår att jag måste lägga ned lite tid på teknikträning och försöka få stakning att fungera för annars blir det nog svårt att åka några längre sträckor. Hur gjorde du med den biten? Eller du kanske är duktig längdskidåkare?

Också vad har du för stavar? Jag har några gåstavar, det kanske ska vara något bättre?

Jag har bara gått teknikträning på skidor så jag (över)lever på det...eller som mina väninna sa "du kör på styrka inte skönhet". Så där är jag inte rätt person att fråga, men ofta finns det väldigt vänliga personer som kan ge tips i skidspåren om man inte vill gå kurs. Jag har inte så höga krav på fart så det underlättar teknikkraven..=)

Jag har skidstavar med "rullskid-spetsar", de funkar himla bra. Det är ju ganska skönt för de är lite dämpade.

Använder du dina på grus och annat underlag än asfalt? Jag tycker det knappt går att köra på grus och gräs, beror det på min teknik eller (brist på) styrka?

Jag kör mest mina på hårt packade grusvägar eller motionsspår, men det är som sagt väldigt tungt. Kommer nog heller aldrig lyckas susa fram som killen i reklamen, fattar inte hur han gör ärligt talat. I nuläget kör jag ofrivilliga intervaller, så 1km sen kort vila och repetera, men någon gång ska jag ta mig runt 5 km utan stopp utan att halvt avlida.

Jag har inte så höga krav på fart så det underlättar teknikkraven..=)

Nej för mig handlar det i nuläget om att jag ska ta mig fram över huvud taget :D Men lite längre fram vill jag kanske kunna klara någon liten backe utan att avlida. Även grusväg.

I nuläget kör jag ofrivilliga intervaller, så 1km sen kort vila och repetera, men någon gång ska jag ta mig runt 5 km utan stopp utan att halvt avlida.

Ja intervaller är bra ;) mina är ungefär 50 meter sen måste jag pusta. Jag måste spänna mig som sjutton för jag blir helt slut även när jag kör på asfalt. Men nu har jag också kollat lufttrycket och pumpat i en massa mer luft - ska se om det förbättrar körbarheten på mjukt underlag.

Men efter bara en dag med skikes undrar jag vad det beror på att inte alla människor kör skikes för motionen. Det måste ju vara en motionsform som passar jättemånga, förhållandevis lätt att komma igång och går att använda en stor del av året. Skonsamt för knäna och effektiv konditionsträning. Ändå har jag inte hört talas om någon som använder dem förrän jag fick tipset på ett annat forum och nu har skaffat mina egna. Vad beror det på??

Ändå har jag inte hört talas om någon som använder dem förrän jag fick tipset på ett annat forum och nu har skaffat mina egna. Vad beror det på??

Min gissning är att den där nära döden upplevelsen man får av att försöka "glida" upp för en backe kan verka lätt avskräckande :D

Insteget konditionsmässigt på inlines är ju klart mindre, där kan man ju faktiskt glida fram med lite värdighet.

Det ser så sjukt kul ut :D
Vi har precis köpt en kickbike, men jag blir ju lite sugen på skikes också nu :angel:

Filmklipp borde väl vara ett tvång eller? :D

Min gissning är att den där nära döden upplevelsen man får av att försöka "glida" upp för en backe kan verka lätt avskräckande :D

Insteget konditionsmässigt på inlines är ju klart mindre, där kan man ju faktiskt glida fram med lite värdighet.

Haha tur att jag bor på slätten :D

Vilken häftig pryl :bow:! Jag har aldrig hört talas om skike innan (blev tvungen att googla), tror inte att jag sett någon åka det heller (kanske trott att det varit vanliga rullskidor?).
Det här måste jag definitivt skaffa mig. Vilken modell är bäst att satsa på? Klarar man sig bra med den billigste varianten (V7 fix cross) eller är det lika bra att köpa ett par mer avancerade direkt? Jag är nästan nybörjare på längdskidor men har planer på vasaloppet om nåt år, i övrigt tänker jag mig att ett par skike kan vara rolig variation till löpning och träning med hunden. :D Valpen är bara fyra månader än så han får växa till sig lite till dock.

Vilken häftig pryl :bow:! Jag har aldrig hört talas om skike innan (blev tvungen att googla), tror inte att jag sett någon åka det heller (kanske trott att det varit vanliga rullskidor?).
Det här måste jag definitivt skaffa mig. Vilken modell är bäst att satsa på? Klarar man sig bra med den billigste varianten (V7 fix cross) eller är det lika bra att köpa ett par mer avancerade direkt? Jag är nästan nybörjare på längdskidor men har planer på vasaloppet om nåt år, i övrigt tänker jag mig att ett par skike kan vara rolig variation till löpning och träning med hunden. :D Valpen är bara fyra månader än så han får växa till sig lite till dock.

Jag hade tur att hitta begagnade, v8, de funkar bra.
Jag tycker också det är bra variation även om jag inte vågat ha hund i lina med på turen, bara lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 014
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar