Skidsemester

Har tänkt införskaffa en sådan jacka inför våren - men får tydligen tidigarelägga det köpet ser det ut som :D

För mig känns det bara så fel att åka upp med en skaljacka... Det är 10 plus här nu, och jag rör mig i jackan jag visade (vinterfodrad). Blir förvisso ganska varm om jag rör mig mycket, men jag räknar ju med att det ska vara betydligt kallar än 10 plus i fjällen....
Jag känner att jag har lite att jobba på här - psykiskt sett. Det kanske inte är nordpoolen vi ska åka till - även om jag tror det ;)
Aha, du kan ha den där i tio plus? Jag hade trott att det var den jag satte på mig vid tio minus.

Grejen är den att jag skulle ju inte vilja vänta på bussen i den jackan jag åker skidor i ;) (Byxorna däremot kanske).

Nu kollade ju jag inte riktigt exakt på vart ni skulle men jag har åkt skidor i mars i -5 grader och i noll grader och i några plusgrader men inte i liksom -20. Jo det är ju i krokarna av Sälen snarare än i krokarna av Riksgränsen.

Staka runt i det och man dryper av svett :D Fast om man står och tittar på en tvååring i en snödriva då fryser man ihjäl och vill ha en riktig jacka, så varma jackan måste med. Dessutom måste man ha den i bilen för om man får motorstopp på vägen upp :p inuti kupén (enligt pappa).

(Tårna är lite blå och kalla och klämda, mina i alla fall :p oavsett.)

Senast ändrad:
men jag räknar ju med att det ska vara betydligt kallar än 10 plus i fjällen....

Ni ska inte till fjällen ;)

Jag tror att det absolut kommer räcka med underställ och skalkläder. Eventuellt med värmande mellanlager om det är extra kallt.

Fast jag skulle aldrig ha på mig fodrad vinterjacka om det är 10 plus, så det är såklart väldigt individuellt också! :)

En bra ryggsäck är jätteviktigt! Att ha extrakläder i (vantar, tunn extratröja kanske, snusnäsduk osv), vattenflaska, plånbok, stugnycklar, snacks, solbrillor, snorpapper, liftkarta, mobil, kamera osv. Den ska vara ganska platt så du kan åka lift med den.

Okej, bra att veta att hjälmarna är fodrade! Underlättar ju mycket! :)
Jag har alltid en tunn mössa under hjälmen, annars fryser mina öron sönder. Men jag är också väldigt frusen av mig.

Jag har denna:
206384_101_DIDRIKSONS_W%20GRETA%20PARKA.png

Antar att den inte räknas som skidvänlig? Går ner över rumpan (dock går dragkedjan att dra upp nerifrån vilket ökar rörelsevidden rejält), men hättan går inte att ta av.
Men alltså, vill du svetta ner din vardagsjacka? Du kommer ju inte vilja ha den hemma sen, det kan jag lova! Det är ganska så jobbigt att åka skidor, det är liksom som en ordentlig powerwalk i ansträngning.

Sen måste du skilja på grader och grader. 10 grader varmt i Skåne kan kännas lika kallt som -20 i fjällen. Fjällen har en torrare luft, det är inte samma råa kyla där. Och ni kommer ju att röra på er, så ni behöver kläder som andas och kläder som håller hela dagen.

Är budgeten tight köp begagnat! Eller på någon utav outletarna, tex Sportshopen.

Aha, du kan ha den där i tio plus? Jag hade trott att det var den jag satte på mig vid tio minus.

Grejen är den att jag skulle ju inte vilja vänta på bussen i den jackan jag åker skidor i ;) (Byxorna däremot kanske).

Nu kollade ju jag inte riktigt exakt på vart ni skulle men jag har åkt skidor i mars i -5 grader och i noll grader och i några plusgrader men inte i liksom -20. Jo det är ju i krokarna av Sälen snarare än i krokarna av Riksgränsen.

Staka runt i det och man dryper av svett :D Fast om man står och tittar på en tvååring i en snödriva då fryser man ihjäl och vill ha en riktig jacka, så varma jackan måste med. Dessutom måste man ha den i bilen för om man får motorstopp på vägen upp :p inuti kupén (enligt pappa).

(Tårna är lite blå och kalla och klämda, mina i alla fall :p oavsett.)
Alltså, även om du köper en skaljacka måste du ha med din varma jacka också.

Men alltså, vill du svetta ner din vardagsjacka? Du kommer ju inte vilja ha den hemma sen, det kan jag lova! Det är ganska så jobbigt att åka skidor, det är liksom som en ordentlig powerwalk i ansträngning.

Utom när man springer /saxar uppför backen för att fånga femåring som ramlat, alternativt släpar en femåring till liften bakom sig i lätt uppför. Då svettas man som att springa 200 meter. :p

Minns ni vad det jag skrev i början om att jag hatar kyla? Jag fryser bara någon säger att det börjar närma sig hösten ;)
Så jo, jag har min vinterfodrade jacka redan (men jag väntade faktiskt med ta fram den tills det blev +5 på morgonen ;) ). Innan jag köpte denna så hade jag en såndär dundertjock som nog (till normalt folk) hade hållt värmen till -30 minst ;) Det tyckte jag var lagom här i skåne.... ;) (dock otympligt)

Men ja, ni har fått mig att förstå att den inte blir bra att åka skidor i :p
Nya jackor ska köpas in, barnen får stå ut med sina overaller samt att jag även tar med deras skaljackor/byxor. Så får vi se vad som passar dem bäst.

Och som ni säger, kylan här nere känns nog ganska annorlunda jämfört med där uppe. Men eftersom jag aldrig känt den kylan så är det väldigt svårt att föreställa sig att jag behöver mindre kläder trots kallare väder :p

Och som ni säger, kylan här nere känns nog ganska annorlunda jämfört med där uppe. Men eftersom jag aldrig känt den kylan så är det väldigt svårt att föreställa sig att jag behöver mindre kläder trots kallare väder :p
Fjällen är ju friluft liksom. Tänk på att ni ska vara utomhus och motionera. Det är ju inte så att ni ska stå still i backen.

Ibland åker man lite fortare så att det ska fläkta lite skönt så man inte svettas ihjäl. ;) Och ibland fryser man i liften. Därför är det viktigt att ha kläder som andas, speciellt understället.

Du får tänka på att det är mycket torrare luft i fjällen så det känns inte lika kallt som här.

Sen måste du skilja på grader och grader. 10 grader varmt i Skåne kan kännas lika kallt som -20 i fjällen. Fjällen har en torrare luft, det är inte samma råa kyla där.

Nu ska ju den här tråden inte handla om var fjällen ligger eller luftfuktighet men jag vill ändå protestera både mot att TS ska åka till fjällen och att samma temperatur är kallare om det är fuktigt ;)

http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab

Nu ska ju den här tråden inte handla om var fjällen ligger eller luftfuktighet men jag vill ändå protestera både mot att TS ska åka till fjällen och att samma temperatur är kallare om det är fuktigt ;)

http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab
Fast det är ju vin minusgrader!
Det är ju inte vad jag skriver. Jag skriver att plus 10 grader i Skåne kan kännas lika kallt som -20 i fjällen. Och det stämmer!

Jag har bott på Irland i en djävla massa år och är det någonting som jag lärt mig så är det att fuktig luft är svinkall. Man är varm på huden, men skelettet fryser så man skakar. Om det är en myt så är det en myt, men det är den verkligheten jag levt i under många år. Det är kallare när det är molnigt än när det är soligt dessutom, solen torkar liksom upp och värmer det där fuktiga.

Nu ska ju den här tråden inte handla om var fjällen ligger
Jag kan ärligt erkänna att jag inte har en blekaste aning om var fjällen ligger ;) Någon annan skrev det bara och jag hakade på :p
För mig känns det som sagt mest som om jag är påväg till nordpoolen ;)

Så du menar att teorin gäller i jämförelsen -5 i Skåne -20 i "fjällen" men att den inte gäller i jämförelsen +10 i Skåne -20 i "fjällen"? Är det kallare i Skåne när det är +10 än -5?

Att man tycker det är svinkallt, rått, obehagligt när det är ett par plusgrader blött och blåsigt ute är ju något annat än att det faktiskt är kallare än när det är 20 grader kallare och torrt i luften. :)

Jag är rätt mycket i just Skåne och har ofta hört det där om att det skulle vara kallare med ett par plusgrader där än när det är -20 i norr. Och undrar alltid hur mycket tid de där skåningarna faktiskt har tillbringat i norr utomhus, stillastående, utan solsken, när det är -20 ;)

Jag kan ärligt erkänna att jag inte har en blekaste aning om var fjällen ligger ;) Någon annan skrev det bara och jag hakade på :p
För mig känns det som sagt mest som om jag är påväg till nordpoolen ;)
Haha nej branäs är inga fjäll så sett så därför det kan vara rått i byn
Berget brukar vara kallare men torrare.
Så bra strumpor är att rekommendera och ombyten av vantar, handskar mm.
Annars är branäs jättekul för familjer så ni kommer ha det jättebra om temperaturen håller sig på minussidan.

Så du menar att teorin gäller i jämförelsen -5 i Skåne -20 i "fjällen" men att den inte gäller i jämförelsen +10 i Skåne -20 i "fjällen"? Är det kallare i Skåne när det är +10 än -5?

Att man tycker det är svinkallt, rått, obehagligt när det är ett par plusgrader blött och blåsigt ute är ju något annat än att det faktiskt är kallare än när det är 20 grader kallare och torrt i luften. :)

Jag är rätt mycket i just Skåne och har ofta hört det där om att det skulle vara kallare med ett par plusgrader där än när det är -20 i norr. Och undrar alltid hur mycket tid de där skåningarna faktiskt har tillbringat i norr utomhus, stillastående, utan solsken, när det är -20 ;)
Min moster tycker fortfarande, efter 8år i Luleå, att Trelleborg upplevs kallare på vintern. (De har flyttat hem igen nu)

Stadium och liknande butiker kommer rea ut skidkläderna i januari så köp inte nu.
i mars är ofta solen framme varpå det kan vara +5-10. inte särskilt kallt mao.
Köp vettiga skidglasögon, särskilt till barnen. i mars blir det vääldigt ljust om solen skiner på snön.
vattentätt då det gärna blir slushigt.

Stadium och liknande butiker kommer rea ut skidkläderna i januari så köp inte nu.
i mars är ofta solen framme varpå det kan vara +5-10. inte särskilt kallt mao.
Köp vettiga skidglasögon, särskilt till barnen. i mars blir det vääldigt ljust om solen skiner på snön.
vattentätt då det gärna blir slushigt.
Vi tänkte vänta på mellandagsrean/januarirean :up:

Glasögonen - ingår inte det när man hyr? :o Eller det kanske är bättra att köpa egna oavsätt? *mer att googla på*:cool:

Vi tänkte vänta på mellandagsrean/januarirean :up:

Glasögonen - ingår inte det när man hyr? :o Eller det kanske är bättra att köpa egna oavsätt? *mer att googla på*:cool:
Har inte koll på just glasögon men det kan hända det ingår haha
Har hyrt till mig själv varje år men dottern hade egna när hon var liten pga problem med fötterna så då hade hon egen hjälm och glasögon med

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar