Skidsemester

hahah? Varför?
För att de ska förvaras knäppta
Även när man är färdig för dagen ska man knäppa pjäxorna över natten.
De trodde inte sina ögon när de hämtade utrustningen sist.
Typ ingen knäpper pjäxorna och det tar tid att knäppa ett antal pjäxor inför de nya gästerna haha

Jag använder faktiskt mina thermoridbyxor även vid utförsåkning. Blev så mycket pengar när jag skulle nyinvestera i allt häromåret. Tvättar och stryker in impregnering inför resan bara. De har ganska många år på nacken så de är mer skal än thermo. De har dragkedja i sidan nedtill samt "snöskydd" innanför så funkar perfekt över pjäxorna. Under det kör jag syntetunderställ och lägger till fleece om det ser ut att bli kallt.

Jag skulle rekommendera att lägga lite pengar på BRA vantar. Det gör så mycket för upplevelsen om man slipper bli fuktig och kall om händerna pga icke andandes vantar som samtidigt inte håller väta utifrån.

Undvik bomull! Överallt. Strumpor, tröjor osv. Lämna skiten hemma.

Jag är fruktansvärt frusen av mig och bor i fjällen så jag kan ju skriva vad jag har på mig :D

Normalt när man åker skidor fryser man sällan om kroppen det är händer och fötter man fryser om. investera därför i bra skidstrumpor i ull! skidstrumpor är tunnare än vanliga sockor och ligger bättre i pjäxorna. knöliga strumpor=ont i fötterna! merinoull är extra bra ;)
På händerna har jag tjocka tumvantar från hestra upp till -7 grader ungefär varmare än så handskar från hestra (efter många års provande har jag kommit fram till att hestra är bäst så det så!) ;) det viktigaste är att ha handskar som inte blir blöta!

På kroppen i mars har jag underställ i ull och en funktionströja. Ner mot -10 en extra underställs tröja och -15 ett par extra ylle byxor. Över det täckbyxor och en tjockare jacka, har provat det där med skaljacka men fryser ihjäl oavsett antal lager under.
Viktigt på byxorna är "snölås" längst ner på benen som kan dras över pjäsen så det inte kommer in snö. Lika på jackan är det skönt med en sån där grej som man kan dra lite över handen med tumhål.

Tänk också på att du ska kunna röra dig smidigt i kläderna. Skidåkning är kul ni kommer få det toppen :)

På händerna har jag tjocka tumvantar från hestra upp till -7 grader ungefär varmare än så handskar från hestra (efter många års provande har jag kommit fram till att hestra är bäst så det så!) ;) det viktigaste är att ha handskar som inte blir blöta!

Skulle också nämnt Hestra. Gärna deras något mer avancerade vantar med urtagbar innerdel.
Jag köpte deras alpine heli ski-ngt och har varit värd varenda krona och mina händer jublar varje gång jag tar på mig dom. :love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud