Skicka iväg för betäckning eller använda TAI

anhe

Trådstartare
Jag har en märr som jag ska betäcka till våren. Mitt största dilemma, vilket också har avgörande betydelse för vilka hingstar jag kan välja på, är om jag ska skicka iväg märren till station, eller ta en station nära hemma och skicka sperma istället.

Märren blir 10 år, har inte haft föl förut. Varit betäckt en gång tidigare som fyraåring, men tog sig inte. Stod då på station ett par månader (sent försök). Var då väldigt uppjagad över hela situationen, väldigt stressad när hon kom hem. Hon är naturligt väldigt hetlevrad och temperamentsfull.

Mina farhågor är att om jag skickar iväg henne till den stationen där hingsten utan skick står på, då blir hon kvar för det är för långa avstånd, men risken är att hon då blir stressad av att inte vara hemma, och inte tar sig för den sakens skull. Tar jag skickad sperma så kan jag köra upp henne till en station lagom till seminering och sedan ta hem henne när hon gått ur brunst. Jag vet ju inte egentligen hur lätt/svår hon är att få dräktig.

Hon är i övrigt i gott hull o.s.v. och kommer förhoppningsvis hinna gå ur tävlingsform ordentligt på de fyra-fem månader det är kvar till betäckning, vilket kanske gör att hon hinner lugna ner sig lite mer. Noterbart kan vara att hennes mamma är exakt likadan i psyket och hon har aldrig tagit sig på stationen, utan alltid när man betäckt som ett sista försök och sedan hämtat henne direkt efter sista betäckningen.

Hur skulle ni gjort? Naturligtvis finns inte den mest intressanta hingsten på skick. Alternativ två, som finns på skick är väl inte nödvändigtvis dåligt, men inte riktigt lika intressant.

Sv: Skicka iväg för betäckning eller använda TAI

Det är nog mest berorende på ras på sto och hingst. Vissa raser tillåter ju inte seminering och då finns inte så mycket att välja på. Andra har numera nästan bara semin och knappt någon hingst på naturligt.
Men om du nu har hittat en på naturligt som du är intresserad av, varför inte göra ett besök på stationen och se hur det är där. Kan ju vara ett bra och trevligt stället som stoet kommer att trivas på. Behöver ju inte bli dåligt ingen bara för att det har hänt tidigare.

Alltså, det är semin i vilket fall som helst, frågan är mest om märren tål att "bo borta" eller om man ska ta en hingst som finns på transport (så hon inte behöver resa och bo borta så mycket), det gör långt ifrån alla hingstar jag tittat på. Hon är lättstressad vid resor och kommer av en väldigt tävlingsinriktad/temperamentsfull stam. Undrar mest av erfarenheter kring den här typen av märrar.

Min erfarenhet är att det mer beror på stationen än hästen. Så här på rakarm när det gäller SWB så vet jag bara en hingst som bara finns på AI. Den stationen har jag varit på och även haft sto på och skulle inte rekommendera att man lämnade något sto någon längre tid på. Inte för att det är dåligt egentligen men om de inte gjort om så kommer de inte att kunna följa Djurskyddslagen med att hästar ska kunna vistas ute i hagar som tillåter deras naturliga gångarter. Det stoet jag lämnade där är en mycket resvan häst som under sin tävlingskarriär varit runt hos ganska många olika ryttare utan större problem. Men hit ville hon inte mer än en gång.
På andra stationer där jag lämnat ston under längre tid har det inte varit några problem alls. Utan även de hispisgaste ston har mått bra där.
Så tillbaka till början ta reda på så mycket som möjligt om stationen som hingsten finns på. Är det en bra station så kan även en längre period där gå hur bra som helst och även öka chansen till ett föl. Det är ju så att om stoet stressar upp sig väldigt innan fostret fäst i livmodern vid 45 dygn, så finns risken att det resorberas. Då kan korta turer till en närliggande seminstation vara lika illa som en längre resa tur och retur till den station hingsten står på.

Även de mest uppstressade ston brukar koppla av om de får gå i ordentliga gräshagar med fler brunstiga ston.

Det har jag trott varit en självklarhet för de flesta seminstationer, men uppenbarligen inte...

Kanske inte konstigt att vi endast har nåt enstaka sto per år vi inte får dräktigt?

Jag också innan jag lämnade stoet på den aktuella stationen. Finns/fanns bara en eller möjligen två små grushagar men plats för tjugotalet ston och det var full i stallet när jag var där.

På den station där jag lämnat längst tider för stona har jag också haft 100% dräktighet och mycket bete. Så det kan ju ligga något i det för er egen dräktighetsprocent också.

*kl*

Tack för svar!

Jag kanske oroar mig i onödan.... Märren är resvan, så resan i sig oroar mig inte, det fixar hon utan vidare, trots att den kommer bli lång och kräva stopp vid tullen. Men det är just det där med att bo borta en längre tid. Hon bor säkert in sig, men det lär nog ta ett par månader innan hon går ner i varv, vilket gör att jag i så fall inte kan räkna med att hon blir dräktig förrän på tredje-fjärde brunsten, tidigast. Hennes mamma har som sagt varit exakt likadan i humör och temperament, och har aldrig tagit sig direkt trots fina brunster och bra stationer, utan tagit sig först på sista försöket. Sist mamman var dräktig betäcktes hon ena dagen, hämtades andra dagen och hade då 85 mil hem. Alla stationer som jag varit i kontakt med har märrarna på gräsbete i stora gemensamma hagar, så även de som är aktuella för den här märren nu. Låter i mina öron märkligt att inte göra så?

Det är en travare förresten, om det nu gör någon skillnad.

Jag har också ett sto som kan vara lite orolig av sig på nya ställen och undrade lite över hur hon skulle tycka det var att vara borta hemifrån länge. Men precis som CK skriver var hon fullt nöjd med en stor hage ihop med andra ston och fri tillgång till mat. Har haft henne på både seminstation och betäckningsstation och hon har tagit sig på första brunsten varje gång.
Dock är det viktigt att kolla upp var du skickar henne. Hör med andra om de har tips om vart de blivit nöjda.

Jag tror faktiskt att det är mest "halvblodsstationer" som förvarar hästarna i boxar. De flesta travstationer har gräshagar, (i varierande skick).

Och jag trodde ditt sto var halvblod. :o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar